Přijímací řízení do mateřských škol očima zřizovatele

Vydáno:

Zápisy do mateřských škol a s tím spojený celý průběh přijímacího řízení je každoročně zahalen do emocionálně vypjaté atmosféry. Základním důvodem byl po několik let probíhající porodní boom, který v současnosti doznívá, ale stávající kapacita mateřských škol je stále nedostačující. Situaci zkomplikoval i nárůst počtu dětí, jejichž rodiče využívají možnosti odkladu školní docházky, a děti tak zůstávají v mateřských školách o rok déle. U více než poloviny těchto dětí je odklad školní docházky neopodstatněný a jde spíše o pohodlnost jejich rodičů.

Přijímací řízení do mateřských škol očima zřizovatele
Mgr.
Filip
Kuchař
 
vedoucí odboru školství Úřadu MČ Praha 7
Ačkoliv je
přijímání dětí k předškolnímu vzdělávání
podle § 34 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, v plné kompetenci ředitele mateřské školy a je vedeno na základě správního řízení (zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů),
zřizovatel je vyjmut z tohoto legislativního procesu.
Mimo jiné je povinen zajistit podmínky pro předškolní vzdělávání v posledním roce před zahájením povinné školní docházky, které jsou mu uloženy zmíněným školským zákonem. Nejdůležitějším úkolem zřizovatele je tedy naplnění § 179 čl. 2.
§ 179 čl. 2
„Obec je povinna zajistit podmínky pro předškolní vzdělávání v posledním roce před zahájením povinné školní docházky pro děti s místem trvalého pobytu na jejím území a pro děti umístěné na jejím území v dětském domově. Za tímto účelem obec:
a)
zřídí mateřskou školu, nebo
b)
zajistí předškolní vzdělávání v mateřské škole zřizované jinou obcí nebo svazkem obcí; v takovém případě je obec povinna za každé dítě s místem trvalého pobytu na jejím území, které navštěvuje mateřskou školu zřízenou jinou obcí, hradit této obci její neinvestiční výdaje podle § 178 odst. 6 připadající na jedno dítě této školy, pokud se dotčené obce nedohodnou jinak.“
To je důvodem, proč doporučuji, aby stanovení kritérií konzultoval ředitel se zřizovatelem, i když správní řízení k přijímání dětí k předškolnímu vzdělávání je plně v kompetenci ředitele školy.
Dne 8. prosince 2010 bylo vydáno
doporučení veřejného ochránce práv
k naplňování práva na rovné zacházení v přístupu k předškolnímu vzdělávání. Vzniklo za účelem naplňování úkolu svěřeného veřejnému ochránci ustanovením § 21bpísm. b) a písm. c) zákona č. 349/1999 Sb., o veřejném ochránci práv, ve znění pozdějších předpisů, a to
vydávat doporučení k otázkám souvisejícím s diskriminací.
Vypracování tohoto doporučení je reakce na množství podnětů od rodičů, jejichž dítě nebylo přijato k předškolnímu vzdělávání, a to na základě rozhodnutí, která jsou mnohdy vnímána jako neopodstatněná a diskriminační.
Toto doporučení je určeno zejména ředitelům mateřských škol, kteří rozhodují o přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání, ale i dalším pedagogickým pracovníkům, zřizovatelům školských zařízení a také široké veřejnosti, zejména rodičům dětí v předškolním věku, v rámci osvěty. Pozitivním znakem tohoto doporučení bylo na jedné straně
zaměření se na dítě
jako uživatele institutu předškolního vzdělávání.
Na druhé straně má toto doporučení i negativní dopady při přijímání dětí. Například při doporučení zrovnoprávnění nároku na předškolní vzdělávání v mateřské škole dítěte, jehož matka je na rodičovské nebo mateřské dovolené, a dítěte pracující matky. U práva rozvedených rodičů, při určení střídavé péče, na přijetí dítěte v místech bydliště obou rodičů je představa pendlujícího dítěte s batůžkem na zádech co 14 dní mezi dvěma městy či obcemi, tedy i mateřskými školami, velmi daleko od představy vhodných podmínek pro dítě. Také
doporučení pro přijímání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami
bez ohledu na sociohygienické podmínky dané mateřské školy nepatří mezi ta nejvhodnější možná doporučení.
Bohužel v oblasti řešení negativní situace v rámci přijímání dětí do mateřských škol při současném stavu nedostatku míst se zřizovatelé nedočkali pomoci ani od státu. V době ekonomické krize umožnil
matkám na rodičovské dovolené
její zkrácení na dva roky, ačkoliv pro děti ve věku od dvou do tří let je
minimální možnost umístění do mateřské školy
či jeslí.
Využití
institutu přípravných tříd
by mohlo pomoci zřizovatelům mateřských škol, kteří jsou zároveň zřizovateli škol základních, které se potýkají s nenaplněností. Přípravné třídy jsou v souladu s § 47 čl. 1 zákona č. 561/2004 Sb. určeny pouze „pro děti v posledním roce před zahájením povinné školní docházky, které jsou sociálně znevýhodněné a u kterých je předpoklad, že zařazení do přípravné třídy vyrovná jejich vývoj“. Pokud je tedy dítěti doporučen odklad povinné školní docházky, přijetím do přípravné třídy by byl naplněn jeden z cílů existence těchto tříd, a to vyrovnat jeho vývoj a připravit na vstup do základní školy.
Žádný ze zákonných zástupců dítěte se však neztotožní s tím, že
nevyzrálost jeho dítěte
by měla být klasifikována jako jeho sociální znevýhodnění. Stát navíc selhává i v mediální informovanosti svých občanů o jejich právech a zvláště povinnostech. Zákonní zástupci dnes proto nedovedou přijmout fakt, že mateřská škola není jediným činitelem, který se na vzdělávání jejich dítěte podílí. Úkolem institucionálního předškolního vzdělávání je doplňovat rodinnou výchovu. Stát ponechává plnou zodpovědnost za výchovu dítěte především na rodičích. Poskytuje mateřskou a následně rodičovskou dovolenou, zajišťuje přednostní přijímání dětí do mateřské školy, a to až v posledním roce před zahájením povinné školní docházky. Dále pak zajišťuje vzdělávání dětí v základních i středních školách.
Obec či městská část se může jako zřizovatel mateřských škol zúčastnit
nastavení kritérií pro přijímání dětí
k předškolnímu vzdělávání formou svého doporučení. Důležité je zamyslet se nad
projednáním záměru sjednocení přijímacích kritérií pro všechny mateřské školy
v dané obci s řediteli. Je zapotřebí si uvědomit, že oproti základním školám se mateřské školy neřídí spádovými oblastmi. Rodiče pak
v rámci dvoudenních zápisů
objíždí mateřské školy a zjišťují kritéria pro přijetí u jednotlivých škol, které pak doma vyhodnocují s cílem přihlásit se do školy, kde jsou tato kritéria pro ně nejvýhodnější.
Pokud ředitelé škol v dané obci sjednotí kritéria, jsou pod menším tlakem neustálého vysvětlování zákonným zástupců dětí.
Kritéria mohou být zveřejněna a prezentována také zřizovatelem.
Vzájemné konzultace při vyhodnocování žádostí a vyhotovení rozhodnutí o přijetí, nepřijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání jsou přínosné. Nevhodně naformulovaná věta v odůvodnění rozhodnutí o nepřijetí může být
důvodem vrácení rozhodnutí
odvolacímu orgánu zpět k prošetření.
Obec či městská část jako zřizovatel mateřských škol si musí také uvědomit, že ředitelé mateřských škol nemají žádnou legislativní možnost ověřit trvalé bydliště dítěte, které může být odlišné od zákonného zástupce, jenž přihlášku za dítě podává a na území obce má trvalý pobyt. Pak by právě ředitelé měli po svém zřizovateli požadovat
prověření trvalého pobytu
hlásících se dětí. Ten totiž vede evidenci svých obyvatel a má možnost prověřit, zda do žádosti k předškolnímu vzdělávání uvádějí zákonní zástupci pravdivě místo trvalého pobytu dítěte.
Období zápisů k předškolnímu vzdělávání bude ještě nějaký rok probíhat v emocionálně vypjaté atmosféře, a to jak pro zřizovatele, ředitele mateřských škol, tak samotné zákonné zástupce. Z tohoto důvodu vnímám jako nejdůležitější úkol naší společnosti osvětu všech rodičů, že nemají jen práva, ale také povinnosti ke svému dítěti, a nikdo z nich nesejme zodpovědnost za jeho výchovu.

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program
Revize RVP
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Bezplatné poskytování učebnic
Vzdělávání koordinátorů EV
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole - 2. část
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání

Poradna

Výuka Aj
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze šablon