Nejčastější otázky k "odkladové" novele školského zákona

Vydáno: 15 minut čtení

Tento článek přináší odpovědi na nejčastěji pokládané otázky v souvislosti se snížením počtu odkladů povinné školní docházky a souvisejícími opatřeními. Navazuje na článek z předchozího vydání s názvem Omezení odkladů je příležitostí pro české školství. Jejich eliminace je součástí Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ a Dlouhodobého záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR 2023–2027.

Nejčastější otázky k „odkladové“ novele školského zákona
PaedDr.
Michal
Černý
ředitel
Mgr.
Ivana
Blažková
vedoucí
Proč se mění pravidla pro nástup do školy?
Jádrem této reformy je zásadní změna myšlení: od systému, který posuzoval, zda je „dítě zralé na školu“, se přechází k modelu, kde musí být „škola připravena na každé dítě“. Tento posun je přímou reakcí na dlouhodobě neudržitelný stav, kdy je v Česku odkládána školní docházka přibližně čtvrtině dětí, což je v mezinárodním srovnání extrémně vysoké číslo.
Nezávislé odborné analýzy, vědecké výzkumy i pracovníci Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) identifikovali vysoký počet odkladů povinné školní docházky jako systémový problém, který vede ke zbytečnému prodlužování předškolního období, časté ztrátě motivace u dětí připravených na nové výzvy i k problematické věkové různorodosti ve třídách.
Reforma nepředstavuje jen zpřísnění pravidel pro odklady povinné školní docházky, ale především zavedení komplexního balíčku systémové podpory přímo v mateřských i základních školách. Cílem je nahradit pasivní čekání, až dítě dozraje, aktivní podporou, která mu umožní úspěšně zvládnout nástup do školy spolu se svými vrstevníky.
Změny budou především z kapacitních důvodů nabíhat postupně po dobu tří let.
Reforma vychází z hlavních strategických dokumentů Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR, tj.

Související dokumenty

Pracovní situace

Neshody při žádosti o odklad povinné školní docházky
Volba ZŠ a postup v případě neshody rodičů
Kdy nejpozději musí škola oznámit zákonným zástupcům místo a čas konání školní akce?
Hodnocení žáka omluveného z důvodu odmítání testování, ochrany dýchacích cest
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Určení formy, obsahu a pravidel používání žákovské knížky
Spolupráce pedagogických pracovníků
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Oblasti plánování zaměstnanců
Kariérové poradenství
Vztah rodičů a školy pohledem práva
Řádná docházka žáka do školy a nepřítomnost žáka ve vyučování
Spolupráce rodiny a školy
Školy jako centra vzdělávání pro udržitelný rozvoj a jejich odpovědnost
Strategické dokumenty pro rozvoj environmentální výchovy ve školách
Školní program EV a jeho tvorba
Evaluace EV ve škole
Vzdělávání koordinátorů EV
Organizace odborné praxe - směrnice
Zákonný zástupce

Poradna

Zápis do 1. ročníku ZŠ
Možný počet asistentů či druhých pedagogů v jedné třídě
Kontrola rodného listu a totožnosti zákonného zástupce u zápisu do první třídy
Zápis - správní řízení
Asistent v roli třídního učitele
Asistent pedagoga, pedagog
Dodatečný odklad
Vstupní lékařská prohlídka
Příplatek za rozdělenou směnu
Limit zaměstnanců ve školách v případě asistenta pedagoga
Výdělečná činnost v době rodičovské dovolené a neplaceného volna z důvodu péče o dítě do 4 let
Nárok na příplatek za suplované hodiny u vychovatelek nebo asistentek
Pracovní poměr na dobu určitou a souběžný pracovní poměr učitele a asistenta pedagoga
Asistent pedagoga jako vyučující v rámci PSPP
Pracovní smlouva asistenta pedagoga na dobu neurčitou
Doprovod do školy
Asistent pedagoga
Zápis do MŠ
Doplnění pedagogické kvalifikace; asistent pedagoga
Zásada procesní rovnosti a předvídatelnosti rozhodování správního orgánu

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů

Vyhlášky

14/2005 Sb. o předškolním vzdělávání
48/2005 Sb. o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky