Jak na reformu financování školství - financování pedagogických pracovníků

Reforma financování regionálních škol, včetně mateřských, bude v souladu se školským zákonem zahájena 1. 1. 2020. Je však vhodné, aby organizační změny s ní spojené mateřské školy realizovaly již k 1. 9. 20191) . Cílem článku je popsat princip financování pedagogických pracovníků mateřských škol a tím přispět k včasné přípravě organizačních změn mateřské školy.

Právní předpisy
Orientace v oblasti reformy financování regionálního školství je založena na znalosti a použití právních předpisů. Pravidla spojená s reformou financování regionálního školství, a to mateřských škol, jsou zakotvena v následujících právních předpisech:
*
zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění (dále jen „školský zákon“), přičemž nové principy financování regionálního školství byly zakotveny zákonem č. 101/2017 Sb., kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákonem č. 167/2018 Sb., kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů,
*
nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků, v platném znění,
*
vyhláška č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, v platném znění, přičemž nové principy financování regionálního školství byly stanoveny vyhláškou č. 151/2018 Sb., kterou se mění vyhláška č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů, a vyhláška č. 280/2016 Sb., kterou se mění vyhláška č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů, a některé další vyhlášky,
*
vyhláška č. 364/2005 Sb., o vedení dokumentace škol a školských zařízení a školní matriky a o předávání údajů z dokumentace škol a školských zařízení a ze školní matriky (vyhláška o dokumentaci škol a školských zařízení), v platném znění,
*
vyhláška č. 310/2018 Sb., o krajských normativech,
*
vyhláška č. 161/2018 Sb., o předkládání údajů o předpokládaných počtech pedagogických pracovníků a jejich platovém zařazení.
Základem je PHmax
Financování práce pedagogických pracovníků mateřské školy zřizované krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí ze státního rozpočtu je založeno na maximálním počtu hodin přímé pedagogické činnosti financovaném ze státního rozpočtu (PHmax).
PHmax je vymezen v § 1d odst. 1 vyhlášky č. 14/2005 Sb., v platném znění: Maximální počet hodin přímé pedagogické činnosti financovaný ze státního rozpočtu v mateřské škole zřizované krajem, obcí nebo svazky obcí (PHmax) představuje pro účely této vyhlášky maximální týdenní počet hodin přímé pedagogické činnosti v mateřské škole k zajištění vzdělávání podle rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání financovaný ze státního rozpočtu.
Pro názornost je jeho definice vyjádřena následujícím schématem.
Z výše uvedeného je zřejmé, že PHmax nepředstavuje konkrétní peněžní částky, konkrétní výši finančních prostředků poskytovaných mateřské škole ze státního rozpočtu.
Jako maximální týdenní počet hodin přímé pedagogické činnosti v mateřské škole je „hranicí“, která se projevuje z „personálního“ úhlu pohledu. Vypovídá o tom, jaký počet pedagogických pracovníků mateřské školy s určitým týdenním rozsahem přímé pedagogické činnosti (obvykle označovaným jako „úvazek“) může být maximálně financován ze státního rozpočtu.
Je možné jednoduše shrnout varianty personálního zabezpečení mateřské školy pedagogickými pracovníky a jejich vztahu k PHmax:
 
počet hodin přímé pedagogické činnosti vykonaný v mateřské škole za týden (PH školy) je
nižší
než PHmax, nebo je
shodný
s PHmax
počet hodin přímé pedagogické činnosti vykonaný v mateřské škole za týden (PH školy) je
vyšší
než PHmax
finanční důsledky
Mateřské škole jsou poskytnuty ze státního rozpočtu finanční prostředky na pokrytí
skutečných
nákladů na platy pedagogických pracovníků, tj. podle
skutečně vykázaných úvazků
(podle školou definovaného nároku).
Mateřské škole jsou poskytnuty ze státního rozpočtu finanční prostředky
do výše PHmax
.
souvislosti, důsledky
Jak se uvádí v prezentaci
Změny financování regionálního školství PHmax v mateřských školách,
je-li PHmax vyšší než PH školy, je nastavení v pořádku, pokud je zajištěno překrývání PPČ učitelů v rozsahu minimálně 2,5 hodiny denně v každé třídě. (Prezentace Změny financování regionálního školství PHmax v mateřských školách. [online]. [cit. 2019-04-22]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/50016/ snímek 14)
Závisí na mateřské škole, jak se vypořádá se „schodkem“ odpovídajícím rozdílu mezi PH školy a PHmax. Škola může upravit podmínky provozu mateřské školy nebo zajistit financování mateřské školy z jiných zdrojů, tj. zdrojů odlišných od státního rozpočtu.
Faktory, které mají vliv na stanovení PHmax mateřské školy
Faktory, které mají vliv na stanovení PHmax za mateřskou školu a které jsou vymezeny v § 1d vyhlášky č. 14/2005 Sb., v platném znění, jsou shrnuty v následujícím schématu.
V případě mateřské školy při zdravotnickém zařízení je PHmax za mateřskou školu stanoven jednoduše „ve dvou krocích“:
*
dle § 1d odst. 8 vyhlášky č. 14/2005 Sb., v platném znění, je PHmax za každou třídu mateřské školy při zdravotnickém zařízení 31 hodin týdně,
*
dle § 1d odst. 2 vyhlášky č. 14/2005 Sb., v platném znění, se PHmax za mateřskou školu při zdravotnickém zařízení stanoví jako součet PHmax za každou třídu této školy.
 
Mateřské školy odlišné od mateřských škol při zdravotnickém zařízení berou při určení PHmax v potaz následující faktory.
a)
pracoviště, resp. počet pracovišť,
b)
počet tříd s určitým druhem provozu na pracovišti.
Podle § 1d odst. 2 vyhlášky č. 14/2005 Sb., v platném znění, je pracovištěm (budovou) pracoviště, které s jiným pracovištěm prostorově nesouvisí, není s ním spojeno stavebně nebo technicky, ani není umístěno na tomtéž nebo sousedním pozemku a při jiném organizačním uspořádání by mohlo být zapsáno ve školském rejstříku jako samostatná mateřská škola.
S uvedeným pravidlem souvisí ustanovení § 1d odst. 2 vyhlášky č. 14/2005 Sb., v platném znění, podle kterého se PHmax za mateřskou školu stanoví jako součet PHmax za každé pracoviště.
Ohledně tříd s určitým druhem provozu na pracovišti je vhodné nejprve připomenout pravidla, podle kterých se zřizují mateřské školy, resp. třídy s určitým druhem provozu:
*
Podle § 1 odst. 2 vyhlášky č. 14/2005 Sb., v platném znění, zřizovat lze mateřské školy s celodenním, polodenním a internátním provozem, s výjimkou lesní mateřské školy, kterou lze zřídit pouze s celodenním a polodenním provozem.
*
V souladu s § 1 odst. 6 vyhlášky č. 14/2005 Sb., v platném znění, v mateřské škole s celodenním provozem je možné zřídit třídy s polodenním nebo internátním provozem. V lesní mateřské škole s celodenním provozem je možné zřídit třídy s polodenním provozem.
Jaký je základní vztah tříd s určitým druhem provozu a PHmax? Podle § 1d odst. 2 vyhlášky č. 14/2005 Sb., v platném znění, platí: Jsou-li na pracovišti třídy s různým druhem provozu, stanoví se PHmax za toto pracoviště součtem PHmax stanoveným pro příslušný počet tříd daného druhu provozu.
Jak je známo, podstatným znakem druhu provozu mateřské školy, resp. třídy s určitým druhem provozu, je plynutí času (doba, po kterou se dětem poskytuje vzdělávání). Proto v případě
průměrné doby provozu
pracovitě upozorňujeme na následující souvislosti:
*
Jak se uvádí v prezentaci MŠMT Změny financování regionálního školství PHmax v mateřských školách, průměrná délka provozu pracoviště se stanovuje jako průměr délky provozu jednotlivých dní v týdnu. K nejčastějším chybám ve vykazování zjištěným v šetření týkajících se mateřských škol patří, že je průměr vypočítáván z délek provozu jednotlivých tříd, což není v souladu s vyhláškou č. 14/2005 Sb., má se jednat o průměrnou dobu provozu pracoviště v hodinách za den.2)
*
Při výpočtu PHmax je rozhodným údajem průměrná doba provozu uvedená ve výkazu S1-01. V případě vykázání kratší průměrné doby provozu, než je skutečnost, nebudou škole finanční prostředky dodatečně poskytnuty.
*
V případě vykázání delší doby provozu, než je skutečnost (a tím i neoprávněných nákladů), lze toto jednání považovat za porušení rozpočtové kázně.
Vlastní počet tříd je údajem, který je nutné vnímat v následujícím kontextu:
*
Při výpočtu PHmax je rozhodným údajem počet tříd uvedený ve výkazu S1-01 (v případě mateřské školy při zdravotnickém zařízení – ve výkazu S4-01).
*
V případě vykázání nižšího počtu tříd, než je skutečnost, nebudou škole finanční prostředky dodatečně poskytnuty.
*
V případě vykázání vyššího počtu tříd, než je skutečnost (a tím i neoprávněných nákladů), lze toto jednání považovat za porušení rozpočtové kázně.
*
S počtem tříd souvisí minimální průměrný počet dětí ve třídě, který je stanoven dle § 2 odst. 1 a 2 vyhlášky č. 14/2005 Sb., v platném znění.3)
*
Dle § 23 odst. 4 školského zákona může zřizovatel povolit výjimku z nejnižšího počtu dětí ve třídě a zároveň se zavázat k uhrazení zvýšených nákladů, a to nad výši stanovenou podle § 161 až 162 školského zákona.
*
Je-li průměrný počet dětí ve třídě mateřské školy, které byla povolena výjimka z nejnižšího počtu podle školského zákona, nižší než nejnižší počet stanovený podle § 2 vyhlášky č. 14/2005 Sb., v platném znění, snižuje se stanovený PHmax připadající průměrně na každou tuto třídu poměrně podle počtu dětí, o který je skutečný počet nižší (§ 1d odst. 3 vyhlášky č. 14/2005 Sb., v platném znění).
*
Jak se uvádí v materiálu MŠMT Metodika stanovení PHmax pro předškolní vzdělávání, děti individuálně vzdělávané v rámci formy plnění povinného předškolního vzdělávání se nezapočítávají do rozhodného počtu dětí v mateřské škole (nemají tedy vliv na koeficient naplněnosti, který bude použit při stanovení výše nenárokové složky platů).4)
Komentář faktorů, které mají vliv na PHmax, lze shrnout takto:
*
celkový PHmax za mateřskou školu se stanoví jako součet PHmax za jednotlivá pracoviště,
*
jestliže jsou na pracovišti třídy s různým druhem provozu, stanoví se PHmax za toto pracoviště součtem PHmax stanoveným pro příslušný počet tříd daného druhu provozu.
Příklad výpočtu PHmax – jedno pracoviště
Vstupní data
1 pracoviště
4 třídy s celodenním provozem, průměrná doba provozu 10 hodin za den
1 třída polodenním provozem, průměrná doba provozu 6 hodin za den
1. krok – stanovení pásma a PHmax
Příloha 2 vyhlášky č. 14/2005 Sb., v platném znění
PHmax pro pracoviště mateřské školy s celodenním provozem
V příslušném řádku a sloupci nalezneme hodnotu PHmax 235.
Příloha 1 vyhlášky č. 14/2005 Sb., v platném znění
PHmax pro pracoviště mateřské školy s polodenním provozem
V příslušném řádku a sloupci nalezneme hodnotu PHmax 42,5.
2. krok – stanovení PHmax za školu
Sečteme PHmax za jednotlivé provozy, tj. 235 + 42,5 = 277,5.
Příklad výpočtu PHmax – 2 pracoviště
Vstupní data
2 pracoviště
1. pracoviště
*
4 třídy s celodenním provozem, průměrná doba provozu 10 hodin za den
*
3 třídy s polodenním provozem, průměrná doba provozu 5,5 hodiny za den
2. pracoviště
*
3 třídy s celodenním provozem, průměrná doba provozu 9,5 hodiny za den
1. krok – stanovení pásma a PHmax odpovídajícího třídám s určitým druhem provozu za 1. pracoviště
Příloha 2 vyhlášky č. 14/2005 Sb., v platném znění
PHmax pro pracoviště mateřské školy s celodenním provozem
V příslušném řádku a sloupci nalezneme hodnotu PHmax 235.
Příloha 1 vyhlášky č. 14/2005 Sb., v platném znění
PHmax pro pracoviště mateřské školy s polodenním provozem
V příslušném řádku a sloupci nalezneme hodnotu PHmax 110.
2. krok – stanovení PHmax za 1. pracoviště
Sečteme PHmax za jednotlivé provozy, tj. 235 + 110 = 345.
3. krok – stanovení pásma a PHmax za 2. pracoviště
Příloha 2 vyhlášky č. 14/2005 Sb., v platném znění
PHmax pro pracoviště mateřské školy s celodenním provozem
V příslušném řádku a sloupci nalezneme hodnotu PHmax 170.
4. krok – stanovení PHmax 2. pracoviště
PHmax činí 170.
5. krok – stanovení PHmax za školu
Sečteme PHmax jednotlivých pracovišť: 345 + 170 = 515.
PHmax školy a personální zajištění činnosti školy
Jak již bylo uvedeno, PHmax školy je limitem ve vztahu k počtu pedagogických pracovníků mateřské školy s určitým týdenním rozsahem přímé pedagogické činnosti, který může být maximálně financován ze státního rozpočtu.
Týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti pedagogických pracovníků mateřské školy se stanoví v souladu s nařízením vlády č. 75/2005 Sb., v platném znění. V praxi mateřských škol se nejčastěji podle uvedeného nařízení vlády stanoví týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti
*
ředitele školy (příloha nařízení vlády č. 75/2005 Sb., v platném znění, bod 1.2.),
*
zástupce ředitele školy (příloha nařízení vlády č. 75/2005 Sb., v platném znění, bod 1.3.),
*
pedagogického pracovníka, který není jmenován do funkce zástupce ředitele školy, ale řídí mateřskou školu, kterému ředitel školy snížil týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti až do výše stanovené pro zástupce ředitele mateřské školy (§ 3 odst. 1 nařízení vlády č. 75/2005 Sb., v platném znění),
*
učitele mateřské školy (příloha nařízení vlády č. 75/2005 Sb., v platném znění, bod 1.1.).
Personální zajištění činnosti mateřské školy a vztah k PHmax lze demonstrovat pomocí následujících příkladů.
 
MŠ: 2 třídy, celodenní provoz, průměrná doba provozu 10,5 hodiny
PHmax 125
ředitel
*
úvazek 1,0
*
týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti 20 hodin
*
ředitel: úvazek 1,0
*
týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti 20 hodin
*
ředitel: úvazek 1,0
*
týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti 20 hodin
učitelé
*
3,38 úvazku
*
týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti 105 hodin
*
3,37 úvazku
*
týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti 104,5 hodiny
*
3,5 úvazku
*
týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti 108,5 hodiny
 
*
celkem 125
*
celkem 124,5 hodiny
*
celkem 128,5
PH školy = PHmax
PH školy
<
PHmax
PH školy
>
PHmax
*
financování ze státního rozpočtu bude zajištěno podle školou definovaného nároku, tj. ve výši odpovídající PH školy, který je současně i PHmax
*
nemusí dojít k personálním změnám
*
financování ze státního rozpočtu bude zajištěno podle školou definovaného nároku, tj. ve výši odpovídající PH školy
*
nemusí dojít k personálním změnám
*
financování ze státního rozpočtu bude zajištěno do výše PHmax
*
škola musí zajistit jiný zdroj financování rozdílu mezi PH školy a PHmax, nebo využít jiné řešení, např. změnu úvazků
Personální zajištění činnosti školy – statistické výkazy a výše finančních prostředků
Pro stanovení výše finančních prostředků, které budou škole poskytnuty ze státního rozpočtu, jsou rozhodné údaje vykázané ve výkazu P1c-01, a to v oddílech IVa, IVb, IVc.
*
V oddíle IVa jsou uvedeny evidenční počty učitelů mateřské školy v závislosti na velikosti úvazků učitelů.
*
V oddíle IVb je uvedena přímá pedagogická činnost stanovená ředitelem školy jednotlivým učitelům, řediteli a zástupci ředitele v souladu nařízením vlády č. 75/2005 Sb., v platném znění.
*
V oddíle IVc jsou uvedeny hodiny přímé pedagogické činnosti učitelů pevně stanovené nad rámec jejich týdenního rozsahu (tzv. nadúvazkové hodiny) případně snížené o hodiny výuky nad rámec RVP.5)
Podle prezentace MŠMT Změny financování regionálního školství PHmax v mateřských školách6) nejčastější chyby spojené s vykazováním zjištěné na základě šetření týkajících se mateřských škol spočívaly v následujícím:
*
vykazování PPČ ředitelů a vedoucích pracovníků s počtem hodin vyšším nebo nižším, než je stanoven v nařízení vlády č. 75/2005 Sb.,
*
do výpočtu jsou zahrnuti i pedagogové s jiným zdrojem financování – asistenti pedagoga nebo financování ze šablon,
*
nemocný učitel, učitel v důchodu nebo učitel na MD vykázání pod zdrojem financování kódem 11 (ke dni výkazu ve stavu) a vykázán i zastupující učitel pod kódem 11.
Shrnutí
Klíčovým momentem financování pedagogických pracovníků mateřských škol v rámci reformy regionálního školství je maximálním počet hodin přímé pedagogické činnosti financovaný ze státního rozpočtu. Základní faktory, které mají vliv na zajištění financování určitého počtu pedagogických pracovníků ze státního rozpočtu, jsou následující: počet pracovišť, doba provozu pracoviště, počet tříd určitého provozu, počet dětí ve třídě nedosahující nejnižšího stanoveného počtu dětí ve třídě.
O skutečných finančních zdrojích na pokrytí nárokových i nenárokových složek platu, o výši, v jaké budou poskytnuty, zda podle skutečných nákladů nebo zda budou přiděleny normativně na základě průměru, bude pojednáno v následujícím článku.
1) V tomto smyslu odkazujeme i na informaci uvedenou v Souboru pedagogicko-organizačních informací pro mateřské školy, základní školy, střední školy, konzervatoře, vyšší odborné školy, základní umělecké školy, jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky a školská zařízení na školní rok 2019/2020: S ohledem na výše zmíněné změny je vhodné organizaci mateřské školy přizpůsobit již k 1. 9. 2019, protože finanční prostředky na školní rok 2019/2020 budou stanoveny s ohledem na vykázané skutečnosti k 30. 9. 2019. (viz Soubor pedagogicko-organizačních informací pro mateřské školy, základní školy, střední školy, konzervatoře, vyšší odborné školy, základní umělecké školy, jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky a školská zařízení na školní rok 2019/2020. [online]. [cit. 2019-05-03]. Dostupné z: ).
2) Tamtéž, snímek 7 a 16
3) V této souvislosti připomínáme, že novelizovaný § 2 vyhlášky č. 14/2005 Sb., ve kterém jsou stanoveny minimální a maximální počty dětí ve třídách mateřské školy, nabyl účinnosti 1. září 2018.
4) Metodika stanovení PHmax pro předškolní vzdělávání. [online]. [cit. 2019-04-22]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/48145/ s. 8
5) Metodika stanovení PHmax pro předškolní vzdělávání. [online]. [cit. 2019-04-22]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/48145/ s. 8
6) Prezentace Změny financování regionálního školství PHmax v mateřských školách. [online]. [cit. 2019-04-22]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/50016/ (snímek 16)

Související dokumenty

Pracovní situace

Informace o zkušebních předmětech profilové části maturitní zkoušky - příklad
Školská rada - základní údaje
Účetní závěrka vybraných (příspěvkových) organizací
Maturita - právní předpisy, pokyny, informace, výklady, zdroje informací
Maturita - přehledy obsahu právních předpisů
BOZP - přehled základní legislativy
Školní psycholog na základní škole
Právní domněnky v novém občanském zákoníku a jejich rizika
Novela maturitní vyhlášky
Právní předpisy týkající se žáků-cizinců
Vlastní hodnocení školy - právní úprava
Leden 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Prosinec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Červen a červenec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Srpen a září 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Říjen 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Listopad 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Nákup potravin do školských stravovacích zařízení ve světle připravované
Poskytování školního stravování z pohledu zákazu diskriminace
Souhlas se zpracováním osobních údajů ve školách - nejčastější situace

Poradna

Zrušení zřizovací listiny a následná nová zřizovací listina
Jmenování ředitele
Cestovní náklady v případě cesty na soutěž - odborná poradna, odpověď na dotaz
Zahraniční výjezd ředitele školy - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náhrady při cestě na školení - odborná poradna, odpověď na dotaz
Čipy ve školní jídelně - odborná poradna, odpověď na dotaz
Volba člena školské rady
Dohoda o výkonu práce z domova
Úplata za zájmové vzdělávání
Směrnice
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR
Vychovatelka ŠD