„Škola nás ničí, a tak na ni nechceme pořád myslet. Prostě mi přijde, že v téhle generaci jsme všichni trošičku v depresích. Je to vidět na internetu, je to vidět všude. A oni do nás jenom rejou s úkolama, že musíme mít docházku, že musíme mít testy, že se musíme jenom učit, ale my na takové věci nemáme čas. My si chceme užít ten život, chodíme ven a pak nestíháme učení, protože nechceme mít v hlavě pořád tu školu.“ /Matylda, 7. třída /
„Školu fakt nesnáším!“
Mgr.
Aleš
Benda
školní speciální pedagog a učitel hudební výchovy, ZŠ Vratislavice nad Nisou, Liberec
Článek vznikl na základě rozhovorů s žáky jedné základní školy ve Středočeském kraji z potřeby alespoň částečně odpovědět na otázku, proč někteří žáci nemají rádi svou školu. Prostor pro zkoumání tématu mi z důvodu starého přátelství poskytl zástupce ředitele dané školy. Výběr vzorku žáků byl určen značně vysokou mírou omluvené i neomluvené absence za první pololetí tohoto školního roku, slabým prospěchem a ochotou respondentů sdílet se mnou své pocity. Rozhovor proběhl během tří dnů s dvanácti žáky a všem byly položeny čtyři stejné otázky.
Jaký je v současnosti tvůj vztah ke škole?
„Že bych sem chodil rád, to ne. Je víc faktorů, proč se do školy netěším. Nevím, nebaví mě to tady.“ / Filip, 9. třída/
„Můj vztah ke škole je jako vztah k někomu, koho fakt n