Nový žák v (třídnické) hodině

Vydáno:

S novým školním rokem do třídy nejčastěji přicházejí i noví žáci. Nevyhnutelně se nám tak změní klima, které jsme ve skupině měli. Je vhodné i výhodné jejich přijetí třídní komunitou podpořit, aby změna proběhla pokud možno hladce. Optimálním nástrojem je adaptační kurz, ale i série vhodných aktivit během úvodních (třídnických) hodin může situaci hodně ulehčit.

Nejprve troška teorie, kterou jsme všichni někdy slyšeli a která se může právě nyní hodit. Sociální psychologie nás učí, že skupiny dělíme na malé a velké, formální a neformální, přechodné a trvalé, členské a referenční, primární (emocionální) a sekundární (účelové) atd.1)Jedná se o soubor polarit, mezi kterými se skupina pohybuje. Třídní kolektiv může nabývat vždy obou poloh, dokonce i z hlediska formálnosti se může skupina transformovat v neformální, a to když žáci společně vyrážejí například na mimoškolní akce. Vývoj k jednomu nebo druhému extrému významně ovlivňuje startovací proces, který je popsán tzv. Tuckmanovým modelem vývoje skupiny.2)