Nerovnosti ve vzdělávání dětí v režimu výuky na dálku

Vydáno:

Současná situace klade vysoké nároky na všechny zúčastněné a ne vždy se daří najít rovnováhu mezi požadavky kladenými ze strany školy, možnostmi dětí a kapacitami jejich rodičů. Nouzová opatření v reakci na hrozící pandemii onemocnění COVID-19, která přesunula výuku ze škol do domácností, odhalila obrovské rozdíly mezi českými školami. Rozdíly v jejich schopnosti adaptovat se na novou situaci, zařadit technologie do výuky, redukovat učivo na nezbytné minimum a nepřetěžovat žáky a jejich rodiny v již tak pro většinu náročné a zátěžové situaci. Rozdíly ve schopnosti pružně pracovat s metodami, hodnocením, obsahy i cíli vzdělávání, ve schopnosti zaměřit se více na psychosociální kompetence, komunikaci, spolupráci a tvořivost. A v neposlední řadě také ve schopnosti zapojit do distanční výuky všechny své žáky a neopomíjet ani ty žáky, kteří z různých důvodů potřebují zvýšenou podporu, a podporovat je. Nouzový stav také odhalil, jak nízkou oporu školy mají na systémové úrovni, jak moc v našem školství schází střední článek řízení a jak ty nejvíce ohrožené a zranitelné děti a jejich rodiny, které by měly mít ze strany systému zvláštní pozornost, stále zůstávají na okraji zájmu a bez adekvátní podpory.

Nerovnosti ve vzdělávání dětí v režimu výuky na dálku
Mgr.
Lenka
Hečková
Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání
Děti, které zůstaly offline nebo bez podpory rodiny
Nucený přechod na distanční vzdělávání opět výrazně zviditelnil téma nerovností ve vzdělávání na základě socioekonomického statusu rodiny, který je v České republice dlouhodobě velkým a nedostatečně řešeným problémem. Ostatně snížení nerovností v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání a umožnění maximálního rozvoje potenciálu každého žáka je i jedním ze dvou hlavních strategických cílů připravované Strategie vzdělávací politiky do roku 2030+1).
Online vzdělávání a potřeba využívat technologie ke komunikaci se školou opět výrazně prohloubily některé nerovnosti ve vzdělávání. Tisíce dětí zůstaly offline, bez možnosti se spolu se spolužáky připojit k online výuce nebo si jen přečíst, stáhnout, vytisknout, vypracovat, nafotit a odeslat zadané úkoly. Nejohroženější jsou děti zasažené chudobou nebo sociálním vyloučením, děti rodičů samoživitelů a také děti v ústavní péči. Takové děti jsou ve velké nevýhodě oproti ostatním spolužákům, kteří mají přirozený přístup k online technologiím. Z dostupných dat však vyplývá, že kvalitní možnosti má spíše menšina školáků
.
Podle České školní inspekce v přibližně čtvrtině všech škol (tj. zhruba v tisícovce) třetina žáků s učiteli online nekomunikuje a zhruba ve sto školách není do online distančního vzdělávání vůbec zapojena více než polovina žáků. V ČR je pravděpodobně minimálně 10 000 dětí, které se v současné době nevzdělávají, nejčastěji proto, že nemají potřebné vybavení2). Některé děti nemají doma potřebné vybavení, jako je počítač a připojení k internetu, jinde sdílí jeden počítač celá rodina (například oba rodiče pracující ve formě home office hned s několika školou povinnými dětmi) a je pochopitelně velmi obtížné skloubit pracovní a výukové rozvrhy celé rod

Související dokumenty

Pracovní situace

Možné potíže plynoucí z intelektového nadání
Individuální konzultace na půdě školy
Rok na střední škole v zahraničí z právního pohledu
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Odborný rozvoj začínajících pedagogických pracovníků
Kvalifikační dohoda
Zvyšování kvalifikace pedagogických pracovníků
VP, středisko výchovné péče a OSPOD
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Bezplatné poskytování učebnic
Evidence pracovní doby ve školství
Strategické řízení a plánování v digitální škole
Bílá kniha
Přehled hlavních strategických a koncepčních dokumentů v oblasti vzdělávání
Vzdělávání koordinátorů EV
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Individuální vzdělávací plány a plány pedagogické podpory pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami

Poradna

Vstupní lékařská prohlídka u pedagoga na DPP
Vánoční prázdniny – nepřerušený provoz školní družiny
Online výuka
Pracovní náplň
FKSP a proplácení ochranných pomůcek
FKSP a očkování
Provoz MŠ
Ukončení předškolního vzdělávání
Vracení úplaty
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Celková doba přerušení vzdělávání ve střední škole
Vyzvedávání dítěte za ŠD opilým zákonným zástupcem
Právo na poskytování informací
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Účastníci zájmového vzdělávání ve školním klubu
Ředitel školy - uzavírání a vyplácení DPP
Výuka Aj
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)