Možnosti podpory a rozvoje intelektově nadaných dětí ve škole

Vydáno:

V předchozích číslech časopisu jsme se věnovali typickým charakteristikám tzv. MiND dětí 1) , jejich včasné identifikaci, diagnostice i možným potížím, které z intelektového nadání mohou plynout. V aktuálním článku bych vám ráda přiblížila některé možnosti podpory a rozvoje MiND dětí přímo ve škole.

Možnosti podpory a rozvoje intelektově nadaných dětí ve škole
Mgr.
Andrea
Štefáčková
psycholožka, psychoterapeutka a speciální pedagožka, ředitelka pedagogicko-psychologické sekce Qiido PORADNY
Podpora rozvoje kognitivních schopností
Prvním, co většinu lidí napadne, když se zamyslí nad možnostmi podpory a rozvoje MiND dětí, je rozvoj jejich kognitivních schopností, aby „nezakrněly“ a ve škole se nenudily.
Častým a ne úplně ideálním přístupem bývá, že pedagog dítěti, které má zadanou práci hotovou dříve než většina ostatních dětí, zadá další úkoly stejného typu, aby se dítě nenudilo a případně nevyrušovalo. Je samozřejmě důležité, aby i MiND dítě mělo osvojeno běžné učivo, které se učí zbytek třídy, MiND děti však učivo obvykle pochopí rychleji než většina dětí a nepotřebují ani tolik času k jeho procvičování – rutinní opakování stále stejného typu úkolu je naopak spíše nudí, což může vést k frustraci, demotivaci nebo chybování z nepozornosti. To poto

Související dokumenty

Pracovní situace

Určení formy, obsahu a pravidel používání žákovské knížky
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání
Odborný rozvoj začínajících pedagogických pracovníků
Kvalifikační dohoda
Zvyšování kvalifikace pedagogických pracovníků
VP, středisko výchovné péče a OSPOD
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole - 2. část
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Rok na střední škole v zahraničí z právního pohledu
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Strategické řízení a plánování v digitální škole
Bílá kniha
Přehled hlavních strategických a koncepčních dokumentů v oblasti vzdělávání
Vztah rodičů a školy pohledem práva
Nastavení strategie výuky na dálku
Individuální konzultace na půdě školy
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Mezioborová spolupráce při ochraně dětí ohrožených syndromem CAN

Poradna

Vstupní lékařská prohlídka u pedagoga na DPP
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze šablon
Výuka Aj
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Účastníci zájmového vzdělávání ve školním klubu