„Honzo, v diktátu máš pět gramatických chyb, musíš se víc učit!“ slyšel Honza od paní učitelky skoro po každém diktátu. Dobře míněná rada byla namístě, vždyť gramatické chyby tam měl vždycky minimálně čtyři. Ale Honza už získal nejen k diktátům, ale celé češtině odpor. Proč? Protože se dost dlouho snažil, opravdu doma s maminkou (později už přes velké protesty) procvičoval, psal diktáty i doplňovačky. Honza všechny jevy zdůvodňoval, chyby opravoval, ale výsledek prakticky žádný. Prostě čeština byla, jak sám říká, tak zapeklitá, že se vždycky něco našlo – chyb bylo nakonec dost a obvykle vše končilo špatnou známkou.
Gramatický rozcestník aneb Osvojování české gramatiky hravě a efektivně
PaedDr.
Drahomíra
Jucovičová
Pedagogicko-psychologická poradna pro Prahu 1, 2 a 4, externí lektorka PedF UK, FN Bulovka, autorka pomůcek a publikací nejen k problematice specifických poruch učení a chov
Není divu, že do poradny přišel Honza značně rozladěný. Důvodem vyšetření bylo podezření na specifickou poruchu učení – dysortografii. Honza u mě musel mj. přečkat i diktát, který byl pro mě kromě rozboru školních prací ukazatelem jeho chybovosti i postoje k tomuto typu činn