Bariéry a jejich překonávání v dospělém životě jedinců s dyslexií

Vydáno:
V rámci konference Dyskorunka se křtila a představovala kniha s názvem Dyslexia and Accessibility in the Modern Era: Emerging Research and Opportunities, která vyšla
v nakladatelství IGI Global Publisher of Timely Knowledge v USA. Autoři K. Balharová, J. Balhar a V. Vojtová v ní popisují mimo jiné i výsledky mezinárodního výzkumu, který probíhal v letech 2012–2015. V tomto příspěvku bych vás ráda seznámila s částí pojednávající o bariérách, jež v dospělém životě vytvářejí problémy se čtením, a také o tom, jaké strategie dospělí jedinci s dyslexií používají, aby je překonali.
Důležitost informačních technologií pro život ve společnosti v 21. století, pro život soukromý i profesní, je jistě nezpochybnitelná. Stoupá potřeba umět používat počítač a internet. Psané slovo, včetně jeho digitální formy, je tak důležitým komunikačním prostředkem mezilidské interakce. Typickou skupinou lidí, která se potýká s problémy v těchto dnes již „klíčových dovednostech“, jsou lidé s dyslexií. Jejich specifické znevýhodnění bývá spojené s přenosem a se zpracováním informací. Zvyšující se nároky na čtenářské kompetence se stávají zdrojem překážek v jejich životě.
Autoři pro účely knihy analyzovali 30 provedených interview a 34 životních příběhů, které popsali dospělí jedinci s dyslexií. Analyzovali je ze dvou základních hledisek, a to jaké bariéry jim v životě vytvářejí problémy se čtením a jaké strategie používají, aby tyto bariéry překonali. Pojďme se podívat na to, co vše přetrvává do dospělosti.
Bariéry, které v dospělém životě jedincůs dyslexií vytvářejí problémy se čtením
Již delší dobu se ví, že dyslexie není záležitost pouze dětského věku a s vývojem neodezní.
 
Obtíže s ní spojené lze pouze kompenzovat, jak ukazuje i výzkum provedený v rámci mezinárodního projektu Literacy, který byl zaměřený právě na dospělé jedince s

Související dokumenty

Pracovní situace

Možné potíže plynoucí z intelektového nadání
Individuální vzdělávací plány a plány pedagogické podpory pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Mediální vzdělávání
Příklad dobré praxe – kulatý stůl k problematice sociálního začleňování
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Odborný rozvoj začínajících pedagogických pracovníků
Kvalifikační dohoda
Vzdělávání koordinátorů EV
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program - metodické materiály
Revize RVP
MŠMT finančně podporuje učitele základních škol, kteří se věnují nadaným žákům
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Zvyšování kvalifikace pedagogických pracovníků
VP, středisko výchovné péče a OSPOD

Poradna

Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Výuka Aj
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Celková doba přerušení vzdělávání ve střední škole
Přestup žáka cizince
Postup školy v případě, že přijatá žákyně se neúčastnila vzdělávání a zákonný zástupce nekomunikuje
Změna druhého cizího jazyka
Podpůrná opatření od 1. 1. 2026