Co je vedlo k tomu, aby se začaly MiND žákům systematicky a uceleně věnovat? Jaké podmínky musely obě školy při zavádění programu pro nadané zohlednit? Jak u nich vzdělávání MiND žáků aktuálně funguje a jaký to má přínos? O svoje zkušenosti a postřehy se podělí Mgr. Svatava Hajdová, ředitelka partnerské školy Qiida pro Moravskoslezský kraj, a Mgr. Petr Lehký, ředitel partnerské školy nadačního fondu Qiido pro Královéhradecký kraj.
Základní škola Nový Jičín, Komenského 68
– ředitelka RNDr. Svatava Hajdová
– 550 žáků, kterým se věnuje 50členný pedagogický sbor
– aktuálně 25 intelektově nadaných
|
|
Školní vzdělávací program základní školy Komenského 68 v Novém Jičíně s názvem „Brána do života“ je založen na principech programu Začít spolu. Cílem školy je poskytnout žákům kvalitní základy všeobecného vzdělání, vytvořit podmínky pro další vzdělávání, komunikaci mezi lidmi a uplatnění v životě, všestranně harmonicky rozvíjet osobnost každého žáka, aby byl schopen samostatně myslet, svobodně se rozhodovat a projevovat se jako demokratický občan, to vše v souladu s obecně uznávanými životními a mravními hodnotami. Škola chce vzbuzovat u žáků radost z poznávání a tím i potřebu celoživotního učení, vést žáky k samostatnosti, k pochopení vlastní zodpovědnosti za svou práci a své jednání, ke zdravému životnímu stylu, k vnímání kvality životního prostředí, ve kterém žijí, a k potřebě pozitivně jej ovlivňovat. Nejen znalosti a dovednosti, ale na jejich základě zejména tvořivost, myšlení a přiměřené jednání formují osobnost a budují základy pro životní postoje žáka.
|
|
Podmínky pro naplnění těchto cílů škola zajišťuje hlavně úspěšnou realizací vzdělávacích a investičních projektů, podporou profesního rozvoje celého pedagogického kolektivu a pestrou nabídkou mimoškolních aktivit. Dlouhodobě se zaměřuje na vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami (včetně žáků nadaných) se zachováním individuálního přístupu a poskytnutím rodinného prostředí formou diferencované víceúrovňové výuky s využitím nových vzdělávacích metod: projektového učení, výuky angličtiny metodou Jolly Phonics, H-mat, badatelsky orientované výuky přírodovědných předmětů s uplatněním metody CLIL či zážitkového vzdělávání. Součástí ŠVP je rozšířená výuka cizích jazyků a tělesné výchovy, zaměřené na ploutvové plavání ve spolupráci s KVS Laguna Nový Jičín.
|
|
Podpoře intelektového nadání se škola systematicky věnuje ve spolupráci s nadačním fondem Qiido, je partnerskou školou pro Moravskoslezský kraj. Původní zkušenosti získala aktivitami ve spolupráci s Mensou ČR a Ostravskou univerzitou.
|
Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1
– ředitel Mgr. Bc. Petr Lehký
– 470 žáků, kterým se věnuje 45členný pedagogický sbor
– aktuálně 64 intelektově nadaných
|
|
Škola se nachází v městské části Malšovice. V roce 2012 poprvé získala mezinárodní titul Ekoškola, který již několikrát obhájila. ZŠ Úprkova je fakultní školou, velmi dobře spolupracuje se studenty Univerzity Hradec Králové. Působí zde etoped a speciální pedagog. Do rozvrhu žáků je každý týden zařazena třídnická hodina. Probíhá výuka etické výchovy i finanční gramotnosti.
|
|
Škola nabízí dobře fungující, spolehlivý a vstřícný pedagogický sbor s výrazným zastoupením mužů. Velký důraz je kladen na pozitivní školní klima.
|
|
V rámci intenzivní péče o intelektově nadané žáky jsou třídy rozděleny do menších pracovních skupin a vyučuje se logická matematika. Odborná spolupráce v této oblasti je realizována s nadačním fondem Qiido.
|
|
Všichni žáci pravidelně jezdí na školy v přírodě, účastní se vzdělávacích exkurzí a expedic. Škola je zapojena do projektů, včetně mezinárodních, pořádá koncerty, plesy, odpolední akce pro žáky, přednášky pro rodiče i veřejnost. Žáci dosahují výborných úspěchů na olympiádách, ve Scio testech, sportovních a jiných soutěžích. Absolventi jsou s úspěchem přijímáni na střední školy. Motto školy je jednoduché: „Máme Úprkovku rádi.“
|
Jaká byla vaše motivace k tomu, abyste se začali MiND žákům systematicky a uceleně věnovat?
Svatava Hajdová: S nadanými žáky pracujeme už delší čas. Do předloňského roku to bylo spíše systémem nahodilé podpory, který byl založen na dobrovolnosti u pedagogů a realizován nad rámec školního vzdělávacího plánu, tzn. například formou rozšířené výuky cizích jazyků, podporou účasti žáků v nejrůznějších mimoškolních soutěžích nebo přípravou na přijímací zkoušky. K nadaným nás přivedlo v podstatě to, že řada velmi šikovných dětí ve školství strádá. Podpora ze strany státu, finanční i personální, směřovala jen k dětem z druhé strany spektra. Pokud se u dítěte objevilo mimořádné nadání nebo i tzv. dvojí výjimečnost, žádnou podporu z důvodu nadání nedostalo. A to nás vedlo k zamyšlení, proč bychom nemohli stejnou podporu od státu i z naší strany věnovat také péči o nadané děti a jejich rozvoji. Proto jsme chtěli vybudovat nějaký systém péče o ně, který by byl nad rámec mimoškolních aktivit, které jsme jim nabízeli, a byl by součástí běžného vzdělávacího dne.
Petr Lehký: My jsme měli úplně stejnou motivaci. Dlouhá léta jsme byli školou, kterou navštěvovalo mnoho dětí s podpůrnými opatřeními, ať už jde o tělesná, či psychická postižení, a potýkali jsme se s tím, že zatímco takto znevýhodněné děti měly velkou podporu, pro děti nadané nebylo vůbec nic. To mi velmi vadilo. Obrovský potenciál lidí, financí a prostorových možností byl věnován péči o děti se znevýhodněním, ale efekt neodpovídal vynaloženému úsilí, ať už rodičů, učitelů, či úředníků. Ve škole jsme si řekli, že to jsou právě děti s nadáním, kterým bychom podporu měli také dát. Největší motivací bylo ale to, že talentované děti jsou mnohdy nešťastné, nejsou zatížené a nepracují tak, jak by potřebovaly, a to jsme chtěli odstranit, dát podporu i jim, aby i ony chodily do školy rády.
Věnovat se MiND žákům vyžaduje finance, personál, prostory a další podmínky. Jak jste se s nimi na vaší škole vypořádali?
Petr Lehký: My jsme začali od Mensy, která nám ze začátku nějakým způsobem pomohla, nakontaktovala lidi a školy, které se problematikou zabývají. Jejich systém nám ale úplně nevyhovoval, takže jsme hledali, jezdili po školách, dívali se, jak to kde funguje, až náhoda chtěla a potkali jsme Qiido a řekli jsme si, že to je přesně to, co bychom chtěli.
Mám velmi mladý kolektiv, skoro polovina učitelů jsou chlapi. Jediný problém byl, že u nadaných nechtěly paní učitelky z prvního stupně vyučovat matematiku, takže je učí druhostupňoví učitelé matematiky. Některé učitele to chytlo a s dětmi skvěle pracují. Jako fakultní škola jsme také měli spoustu studentů, kteří nám s proměnou pomáhali. Musím tedy říct, že s personálem jsme neměli větší problém. Kromě začátku jsme příliš neměli potíže ani s financemi, přestože se stát, zřizovatel ani další organizace nechtěly výrazněji podílet. Měli jsme spoustu aktivních rodičů, kteří nám někde trošku přispěli, a museli jsme si pomoct sami. Největším problémem tedy byly a jsou nároky na prostor. Naše škola je naprosto plná, nemáme žádnou třídu volnou, všechny jsou kmenové. Děti se neustále stěhují, protože i když jsou třídy kmenové, jsou to zároveň učebny odborné, takže zajištění a organizace prostoru jsou velmi náročné. Když rozdělím děti do menších skupin, samozřejmě je musím někde umístit – a to je někdy velmi složité.
Pokud bych měl hovořit o překážkách, jednou z hlavních byl na počátku i přístup našeho zřizovatele, který naši aktivitu vnímal tak, že chceme vytvářet elity, krást děti z jiných škol a podobně, a byl zásadně proti. Kupodivu se do jednoho šiku s ním postavili i kolegové, ředitelé jiných základních škol, takže začátek vůbec nebyl hezký. Systém, který jsme převzali od Qiida, ale funguje a má kvalitní výsledky.
Svatava Hajdová: Díky Qiidovi jsme získali nápady, náměty a zkušenosti z ostatních škol. Byli jsme v kontaktu od března 2018 a v září 2018 jsme už najeli na dvouúrovňovou výuku. Hodně nám dalo setkávání v rámci pracovních dnů pro učitele a možnost vzdělávání pedagogů v rámci Qiido Akademie, protože naši učitelé neměli žádnou odbornou podporu v této oblasti nebo třeba zkušenosti s tím, jak děti diagnostikovat.
Co se týče nároků na straně školy, nejdůležitější byla asi personální podpora. Pokud nemáte nadšené a ochotné učitele, kterým opravdu jde o podporu dětí, záměr prostě nemůžete zrealizovat. U nás to funguje tak, že stěžejní náplň obohacujících hodin pro nadané děti na prvním stupni učí druhostupňoví učitelé, jde především o matematiku, přírodní vědy či informatiku. Organizačně u nás také nevyvstal závažnější problém – chtěli jsme to dělat, tak jsme museli přizpůsobit rozvrh i organizaci. Co se týče financí, podařilo se nám získat záštitu bývalého starosty města a tím i malý finanční příspěvek zřizovatele, který pokrývá alespoň část nákladů, např. na zaplacení semináře pro učitele a rodiče nebo cestovní náhrady spojené s účastí na vzdělávacích konferencích. Ze svého rozpočtu hradíme mzdy pedagogů nebo nákupy vybavení a musíme mít samozřejmě předem dobře spočítáno, jestli si to můžeme dovolit. Nejtěžší to tedy bylo a stále je s volnými prostory, skladba rozvrhu i organizace s tím musí počítat.
Jak systém podpory MiND žáků ve vaší škole funguje?
Svatava Hajdová: Začali jsme na prvním stupni po první diagnostice nominovaných dětí a vznikly skupinky víceméně v každém ročníku, pro které jsme zavedli tzv. obohacující hodiny, zaměřené na matematiku, logiku, ale i na přírodní vědy. Někteří učitelé je dále kombinují s technologiemi a využitím počítačů nebo s využitím cizího jazyka. Konkrétně ve druhých a třetích třídách jsou to dvě hodiny týdně a ve čtvrté a v páté třídě jsou to tři hodiny týdně v rámci běžného učebního plánu. Nejsou to hodiny navíc, jedná se o dvouúrovňovou výuku: všechny děti mají v učebním plánu například šest hodin matematiky, čtyři hodiny mají společné v rámci kmenové třídy a na zbylé dvě hodiny nadané děti odcházejí v rámci ročníku na obohacující hodiny, kde mají rozšiřující učivo, něco přidaného. Ostatní děti ve stejném čase procvičují základ a také jim to prospívá, protože je nikdo nepředbíhá, nevyrušuje, a i ony tak mají možnost se víc projevit. Výhodné je to myslím pro obě skupiny.
Pro druhý stupeň jsme měli původně diferencovanou výuku jazyka a přidávali jsme druhý cizí jazyk v rozsahu tří hodin už od šesté třídy pro jazykově nadané. V rámci nové koncepce, kterou jsme zavedli vloni ve spolupráci s Qiidem, jsme nastavení pro druhý stupeň po dlouhých letech změnili tak, že zůstala jenom rozšířená výuka angličtiny, kde nabízíme hodinu angličtiny navíc. Disponibilní hodiny, které nám tak zůstávají na druhý stupeň, využíváme právě na podporu nadání a kombinaci takových předmětů, jako jsou matematika a přírodní vědy, formou projektové výuky. Protože nám bohužel hodně nadaných odchází z páté třídy na osmiletá gymnázia, do skupinek na druhém stupni zařazujeme i děti šikovné, u kterých předpokládáme, že půjdou studovat.
A jak hodnotíme? Práce dětí v těchto předmětech se hodnotí spíš formativně, ale je součástí klasifikace v daném předmětu, tzn. matematice, přírodovědě či prvouce.
Petr Lehký: Když se u nás dříve objevil nadaný jedinec, udělali jsme tu hloupost, že jsme ho posunuli o rok výš, což žák zvládal, co se týkalo vzdělávání, ale sociálně to bylo úplně špatně. Teď to u nás funguje tak, že máme dvě třídy v ročníku; pokud jsou v ročníku tři třídy, nadaní jsou jen ve dvou, aby to bylo vůbec možné organizačně zvládnout. Na všechny hodiny matematiky odcházejí nadané děti z obou tříd a spojí se, tzn. je to skupina řádově pěti až deseti dětí, které mají svoji matematiku, jedou samozřejmě i základ, který ale mají rychle hotový, a pak už rozvíjejí svůj talent a řeší spoustu dalších úloh. To samé máme s angličtinou – odcházejí na hodiny ze třídy opět z obou tříd, zase rychle projdou základ a k tomu obohacující a rozvíjející učivo. Skupinky nejsou úplně stejné, záleží na tom, jak jsou děti nadané – matematicky či jazykově. Na ostatní předměty se děti vracejí do svých kmenových tříd, aby se udržovaly sociální vazby. Samozřejmě k tomu učitelé dále zařazují projektovou výuku, exkurze atp.
Na druhém stupni máme například dva učitele na přírodní vědy a jednu paní učitelku na jazyky, kteří se dětem věnují individuálně. Obecně se s druhostupňovými dětmi, kde nám bohužel hodně nadaných odejde na gymnázia, vyloženě domlouváme a snažíme se o individuální přístup, pokud jsou prostorové možnosti. Hodnotíme formativně, tedy sdělujeme, kam se žáci posouvají, co je zajímá.
Jak MiND žáky vyhledáváte?
Petr Lehký: Základem pro hledání MiND dětí je samozřejmě zápis. Nevím, jestli je to štěstí, nebo neštěstí, ale za ty roky už se naše zaměření trochu rozkřiklo, takže u nás funguje zápisová turistika a rodiče před zápisem přihlašují svoje děti do spádového obvodu naší školy. U zápisu máme několik učitelů, kteří mají pro podporu nadaných nadšení a díky Qiido metodice screeningu se naučili základní diagnostiku, jak vytipovat nadané děti. Samozřejmě mluvíme také s rodiči, kteří s dětmi k zápisu přicházejí, a poté ve spolupráci s Qiidem probíhá psychologická diagnostika přímo u nás ve škole. Stejně tak když se během výuky objeví zvídavé dítě, kolegyně ho zkusí otestovat a poté opět probíhá psychologická diagnostika s Qiido Poradnou. A samozřejmě nejvíc dbáme na to – a to je další věc, která se mi na Qiidovi líbí –, že nejde jen o IQ dítěte, ale musejí fungovat také sociální vazby. Ne vždy si skupinky dětí musejí sednout, proto konzultujeme i to, aby v nich dětem bylo opravdu dobře. Tohle řešíme průběžně, ale jak už jsem řekl, základem je pro nás zápis a tam se snažíme nadané děti vyhledat. I když právě letos to byl samozřejmě trochu problém.
Svatava Hajdová: U nás to vypadá podobně. Letos se zapisovalo bez přítomnosti dětí, a diagnostiku s Qiido Poradnou tedy necháváme až na začátek školního roku. Zápis ale ukázal, že je o naši školu zájem, a myslím si, že určitě nějaké děti s nadáním najdeme. V minulosti jsme je pravidelně objevovali mezi dětmi, které k nám přicházely z jiných škol, kde si s nimi nevěděli rady. Podobný případ se k nám dostal i před pár týdny, kdy naši školu oslovila maminka s dítětem, která řeší problém s vyhrocenou komunikací s paní učitelkou na stávající škole. Dítě je zamedikované, má za sebou středisko výchovné péče a nevím co dalšího, i když lze už z krátké návštěvy dítěte u nás ve škole předpokládat, že se jedná o dítě s mimořádným intelektovým nadáním.
Spolupracuje vaše škola v oblasti diagnostiky a péče o nadané žáky také s pedagogicko-psychologickými poradnami?
Svatava Hajdová: V souvislosti s novou vyhláškou a stanovením podpůrných opatření je spolupráce s PPP více než intenzivní, ale týká se to opět hlavně dětí s postižením. Pokud máme vytipované a ze strany Qiida diagnostikované MiND děti, poradna to potvrdí, ale to je bohužel všechno. Žádný další postup nebo normovanou finanční náročnost poradna v takových případech dále nestanoví. Víceméně se tedy musíme starat sami ve spolupráci s Qiidem. Pokud chceme podporovat nadání u dětí, tak to musí být jenom naše iniciativa, naše starost, naše péče. Samozřejmě ve spolupráci s rodiči.
Petr Lehký: Před lety, a to už vznikla nová vyhláška, jsem šel za paní ředitelkou pedagogicko-psychologické poradny a málem mě vyhnala s tím, že ona se bude především starat o děti s postižením, a nadaní ať si poradí sami, že to zvládnou a nepotřebují žádnou pomoc – a tím to skončilo. Od té doby je v poradně trošku jiná struktura a noví lidé, kteří jsou vstřícnější, takže pomaličku hledáme cestičky. Tím, že propukla covidová krize, se nám spolupráce trochu skácela, ale už jsme domluveni, že od podzimu ji nějak zintenzivníme, tak jsem sám zvědavý.
Jaké vlastnosti musejí mít učitelé, aby mohli s MiND žáky pracovat?
Svatava Hajdová: Obecně to musejí být lidé, kteří rozumějí malým dětem a jsou maximálně tolerantní, protože někdy se nadání opravdu projevuje tím, že jsou děti neukázněné, někdo je může charakterizovat spíš jako zlobivé. Musejí být odborně zdatní a mít také určitou přidanou hodnotu. Dar předávat informace a vzbuzovat u dětí zvídavost, to bohužel každý nemá. Musejí být určitě trpěliví, mít děti rádi a umět vnímat jejich potřeby. U nadaných dětí je totiž potřeba rozlišovat složku kognitivní, protože děti jsou schopné přijímat spousty poznatků, ale i sociálně-emoční. Některé nadané děti nejsou sociálně vyzrálé a přesun dítěte v celém rozsahu o třídu výš opravdu nemusí být vždy optimální, zatímco pokud chodí o ročník výš jen na vybraný předmět, třeba na matematiku, může to za určitých okolností fungovat velmi dobře. To máme sami vyzkoušeno.
Petr Lehký: Učitelé musejí být nad věcí, velmi. Nesmějí si brát věci osobně a – já to mám pojmenováno úplně jednoduše – musejí být trochu „švihlí“, aby se nadaným dětem mohli věnovat.
Jak práci s MiND žáky na vaší škole a její výsledky hodnotíte a jak se díváte do budoucna?
Petr Lehký: Co se nám určitě povedlo, je dobře nastavit systém, který vzal za svůj pedagogický sbor, zřizovatel jej bere na vědomí, v určité míře ho podporuje a má to velmi dobré výsledky.
Kvůli obrovskému přetlaku bohužel nemůžeme někdy vzít dítě, o kterém vím, že je MiND, ale do školy ho prostě nedostanu. Škola není nafukovací, nemáme volnou kapacitu už 10 let.
Obohacující je to i pro všechny okolo. No není to hezké, když kolegyně, která jde suplovat do třídy nadaných žáků, přijde s tím, že všechny děti chtějí pracovat, chtějí nové a nové úkoly a výzvy? Do budoucna by bylo ideální, kdyby to takto mohlo fungovat pro celou školu a bylo možné ještě více se zaměřit na individuální potřeby žáků.
S tím souvisí i jediná nevýhoda, kterou zatím vidíme, a to je ta, že nám děti brzy odcházejí. Proč to celé děláme? Chceme, aby děti, které si vypipláme, zůstaly až do devítky a obohatily své spolužáky na druhém stupni. Ony nám ale často utečou na gymnázia. Rodiče si ještě pořád myslí, že když dají dítě na výběrové gymnázium, budou se mu tam lépe věnovat, i když tomu tak často není.
Svatava Hajdová: Péče o MiND žáky není přínosem jen pro samotnou školu a pro děti, ale i pro pedagogy. I oni objevili svoje skryté rezervy, co všechno jsou schopni dělat, dětem ukázat a nabízet. Byla bych moc ráda, kdyby se nám podařilo tento systém nejen udržet, ale dále inovovat a upravovat na podmínky dětí, které k nám budou přicházet. I to, jak se mění generace nastupujících žáků, přinese změny. Pokud to bude přínosem pro žáky a budou v životě úspěšní, je to pro nás ta nejlepší odměna a vizitka.
Nadační fond Qiido poskytuje know-how nejen odborníkům ve vzdělávání (učitelům, speciálním pedagogům, ředitelům a jejich zástupcům, psychologům), ale i rodičům.
Pro ředitele a učitele základních škol vzdělávajících MiND žáky každoročně pořádá pracovní konference (SETKÁNÍ ŠKOL) zaměřené na získání nových znalostí, poznatků a výměnu zkušeností. Školy, ředitelé a učitelé mohou využít také programy Qiida v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP), které nabízí Qiido AKADEMIE PRO UČITELE – program akreditovaný MŠMT s názvem „Jak systematicky vzdělávat a komplexně rozvíjet intelektově nadané žáky?“. S partnerskými školami Qiido pracuje ve formě tzv. programu Qiido NA MÍRU.
K dalším aktivitám Qiida patří provozování diagnosticko-poradenského centra Qiido PORADNA, kam se rodiče a poradenští pracovníci obracejí se žádostí o odbornou diagnostiku IQ i EQ, individuální poradenství a konzultace.
Pro rodiče, kteří si nevědí rady a chtějí prvotní kuchařku „Co a jak s MiND dítětem doma i ve škole?“, je určena online AKADEMIE PRO RODIČE nebo každoroční prezenční SETKÁNÍ RODIČŮ.
Bližší informace o těchto aktivitách najdete na internetových stránkách nadačního fondu www.qiido.cz.
Rozhovor vedla Ing. Miriam Janyšková, MBA, zakladatelka a ředitelka nadačního fondu Qiido.