Zkušenosti základních škol se vzděláváním intelektově nadaných žáků

Základní škola Nový Jičín, Komenského 68, a Základní škola a Mateřská škola v Hradci Králové, Úprkova 1, mají ve svém okolí pověst škol, které se umějí dobře postarat o vzdělávání a rozvoj žáků s nadprůměrným nebo mimořádným rozumovým nadáním (tzv. MiND žáků). Dobře totiž vědí, že tito žáci nemusejí být jen úspěšní premianti, ale mnohdy je pro ně vysoké IQ danajským darem, jenž s sebou nese například nerovnoměrný vývoj a s ním spojené neobvyklé projevy chování. V obou školách si vzali za své takové žáky včas rozpoznat a správně naplňovat jejich specifické potřeby v oblasti vzdělávání i výchovy s cílem podpořit jejich potenciál. V obou školách začala péče formou mimoškolního kroužku nebo klubu pro nadané žáky. Aktuálně je koncepce péče o MiND žáky pevnou součástí systému vzdělávání na těchto školách, kterou zaváděly ve spolupráci s nadačním fondem Qiido.

Zkušenosti základních škol se vzděláváním intelektově nadaných žáků
RNDr.
Svatava
Hajdová
ředitelka ZŠ Nový Jičín, Komenského 68
Mgr.
Petr
Lehký
ředitel ZŠ a MŠ, Hradec Králové, Úprkova 1
Co je vedlo k tomu, aby se začaly MiND žákům systematicky a uceleně věnovat? Jaké podmínky musely obě školy při zavádění programu pro nadané zohlednit? Jak u nich vzdělávání MiND žáků aktuálně funguje a jaký to má přínos? O svoje zkušenosti a postřehy se podělí Mgr. Svatava Hajdová, ředitelka partnerské školy Qiida pro Moravskoslezský kraj, a Mgr. Petr Lehký, ředitel partnerské školy nadačního fondu Qiido pro Královéhradecký kraj.
Základní škola Nový Jičín, Komenského 68
– ředitelka RNDr. Svatava Hajdová
– 550 žáků, kterým se věnuje 50členný pedagogický sbor
– aktuálně 25 intelektově nadaných
Školní vzdělávací program základní školy Komenského 68 v Novém Jičíně s názvem „Brána do života“ je založen na principech programu Začít spolu. Cílem školy je poskytnout žákům kvalitní základy všeobecného vzdělání, vytvořit podmínky pro další vzdělávání, komunikaci mezi lidmi a uplatnění v životě, všestranně harmonicky rozvíjet osobnost každého žáka, aby byl schopen samostatně myslet, svobodně se rozhodovat a projevovat se jako demokratický občan, to vše v souladu s obecně uznávanými životními a mravními hodnotami. Škola chce vzbuzovat u žáků radost z poznávání a tím i potřebu celoživotního učení, vést žáky k samostatnosti, k pochopení vlastní zodpovědnosti za svou práci a své jednání, ke zdravému životnímu stylu, k