Školní kolektivy v hasičských stanicích

Vydáno:

Současná společnost je vystavena celé řadě běžných rizik a také rozličných hrozeb přírodního nebo antropogenního původu. Funkční systém výchovy a vzdělávání jako jedna ze souboru společensky významných oblastí by měl zajistit, aby jedinec dokázal těmto negativním vlivům lépe čelit. Obyvatelstvo České republiky je vzděláváno v rámci standardního vzdělávacího procesu dle zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů. Na školní vzdělávání jsou nadstavbově napojeny projekty vybraných institucí, zejména základních složek integrovaného záchranného systému (IZS) a nestátních neziskových organizací.

Školní kolektivy v hasičských stanicích
kpt. PaedDr.
Luďka
Palzerová
odbor ochrany obyvatelstva a krizového řízení, HZS hl. m. Prahy
Základním úkolem Hasičského záchranného sboru České republiky (HZS), jedné ze základních složek IZS, je chránit životy a zdraví obyvatel, životní prostředí, zvířata a majetek před požáry a jinými mimořádnými událostmi a krizovými situacemi. Kromě tohoto základního úkolu mají HZS krajů také povinnost zabezpečovat tzv. preventivně výchovnou činnost (PVČ). Jde o činnost zaměřenou na výchovu obyvatelstva s cílem předcházet vzniku mimořádných událostí a v případě jejich vzniku dosáhnout zmírnění nežádoucích dopadů mimořádné události na zdraví, životy, majetek či životní prostředí odpovídajícím chováním obyvatelstva. HZS si je vědom skutečnosti, že i s výchovou a vzděláváním v oblasti požární ochrany a ochrany obyvatelstva je třeba začít již v raném dětství, a proto své preventivní programy uskutečňuje již od věkové kategorie dětí předškolního věku.
Jednotlivé HZS krajů realizují nejrůznější výchovně-vzdělávací programy v rámci tématu „Ochrana člověka za běžných rizik a mimořádných událostí“ podle svých – především personálních – možností. V krajích, kde je významně rozšířen a má již úspěšnou dlouholetou tradici program „Hasík CZ – Výchova dětí v oblasti požární ochrany a ochrany obyvatelstva“ (Hasík), zaměřený na žáky 2. a 6. tříd ZŠ, jde o realizaci PVČ ve školním prostředí, kdy instruktoři programu docházejí přímo do škol. Jde zejména o kraje Moravskoslezský, Olomoucký, Jihomoravský, Zlínský, Královéhradecký, Liberecký, Plzeňský a Středočeský, kde se do projektu podařilo kromě příslušníků HZS výrazně zapojit také členy sborů dobrovolných hasičů.
HZS krajů s početně nevelkou instruktorskou základnou programu Hasík se proto v oblasti výchovy a vzdělávání vydaly také jinými směry. Jedním z nich je budování multimediálních učeben ve vhodných prostorech hasičských stanic, které umožňují propojení exkurze v hasičské stanici s výchovně-vzdělávacím programem. Multimediální učebny je k dnešnímu dni možné navštívit v sedmi HZS krajů, a to v HZS hl. m. Prahy, HZS Středočeského, Jihočeského, Karlovarského, Ústeckého a Jihomoravského kraje a Kraje Vysočina. Informace o konkrétních možnostech návštěv těchto učeben a absolvování preventivních programů z oblasti požární ochrany a ochrany obyvatelstva poskytnou zájemcům koordinátoři PVČ výše uvedených HZS krajů. Kontakty na krajské koordinátory jsou uvedeny na webových stránkách www.hzscr.cz v sekci Ochrana obyvatelstva / výchova a vzdělávání obyvatelstva (https://www.hzscr.cz/clanek/cinnost-hasicskeho-zachranneho-sboru-v-ramci-pripravy-obyvatelstva.aspx?q=Y2hudW09NQ%3d%3d).
Během školního roku navštíví hasičské stanice tisíce návštěvníků, z nichž převážnou většinu tvoří děti mateřských a žáci základních škol. (V roce 2019 se exkurzí v hasičských stanicích zúčastnilo cca 110 800 osob.) Pokud je možné těmto kolektivům nabídnout kromě prohlídky hasičské techniky a věcných prostředků také výchovně-vzdělávací program v oblasti požární ochrany a ochrany obyvatelstva, je možné takovou činnost označit za ideální formu PVČ a podporu výuky problematiky ochrany člověka za mimořádných událostí ve škole.
Jejím základním přínosem pro vzdělávané publikum je využití principu interaktivity a sepětí teorie a praxe (autentické prostředí stanice s hasiči, technikou a věcnými prostředky, přednášející profesionál, praktická prezentace řady popisovaných jevů a předmětů – poslech varovného signálu, hašení pomocí přenosného hasicího přístroje ad.). Sami pedagogové hodnotí tento způsob jako velmi efektivní formu nabývání znalostí. Informace předávané v prostředí hasičské stanice samotnými hasiči představují pro děti a žáky převážně pozitivní emocionální zážitek, který je předpokladem trvalého uložení získaných informací. Zejména příslušníci jednotek požární ochrany – „výjezdoví hasiči“ – se v mnoha případech stávají tzv. živými modely, tedy příklady lidí s přirozenou autoritou, kteří jsou mladým lidem sympatičtí a kteří se těší jejich důvěře. Poučení z úst příslušníka má proto při výchově v oblasti požární ochrany a ochrany obyvatelstva mimořádný význam.
Popsaná vzdělávací forma je v konečném důsledku přínosná i pro samotné příslušníky HZS. Kromě výhod autentického prostředí s možností praktických ukázek jde zároveň o významnou časovou úsporu, neboť prezentující v tomto případě nedojíždějí do škol, naopak zůstávají ve vlastním pracovním prostředí.
Systematicky (od roku 2014) se věnuje popsané formě preventivně výchovné činnosti HZS hl. m. Prahy, a to především v nové hasičské stanici v Modřanech (HS 11). Přednáškovou činnost zde zajišťují příslušníci odboru ochrany obyvatelstva a krizového řízení, exkurzi v garážích odborně vedou příslušníci výjezdové jednotky.
Program je tvořen interaktivní přednáškou z oblasti požární ochrany a ochrany obyvatelstva, přizpůsobenou mentální a sociální vyspělosti posluchačů, a prohlídkou hasičské techniky a věcných prostředků. Přednáška je mimo jiné doplněna prezentací, která se opírá zejména o ilustračně moderní a obsahově propracovanou grafiku. Sympatické a názorné obrázky usnadňují dětem a žákům rychlé a správné pochopení prezentovaných informací. Ve vestibulu s interaktivními prvky si děti a žáci mohou doplnit teoretické poznatky o praktické ukázky, např. prostřednictvím simulačních dveří. Ty pomocí kouřových, tepelných a zvukových efektů ukazují situaci při pronikání kouře do místnosti v hořícím bytě/domě.
Program v omezené míře realizují také hasičské stanice ve Strašnicích (HS 5) a na Petřinách (HS 2). Pro žáky středních či studenty vysokých škol, příp. další cílové skupiny, je program v podobě půldenního semináře rozšířen např. o ukázky hašení pomocí přenosných hasicích přístrojů. V roce 2019 se programu zúčastnilo 7 069 osob.
Preventivně výchovnou činnost lze realizovat nejrůznějšími způsoby při použití rozmanitých forem a metod práce. Exkurze v hasičské stanici spojená s výchovně-vzdělávacím programem je jedním z možných způsobů a z hodnocení nejenom pedagogů, ale i samotných žáků vyplývá, že ji lze označit za zajímavou a efektivní podporu školního vzdělávání.

Související dokumenty

Pracovní situace

Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole - 2. část
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Lyžařský výcvik
Kurz horské turistiky
Kurz vodní turistiky
Cyklistický kurz
Mimoškolní akce školy – vybrané specifické aktivity
Mimoškolní akce školy – dohled nad dětmi/žáky
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Určení formy, obsahu a pravidel používání žákovské knížky
Varovný systém v ČR – co dělat po zaznění varovného signálu sirény
Odborný rozvoj začínajících pedagogických pracovníků
Kvalifikační dohoda
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona
Malotřídní základní škola
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách

Poradna

Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon
Krátké nohavice pracovních oděvů při odborných výcvicích
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Výuka Aj
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Celková doba přerušení vzdělávání ve střední škole
Přestup žáka cizince
Postup školy v případě, že přijatá žákyně se neúčastnila vzdělávání a zákonný zástupce nekomunikuje
Změna druhého cizího jazyka
Podpůrná opatření od 1. 1. 2026