Sebeřízení vedoucího pracovníka ve školství

Vydáno:

Řídit ostatní a ještě sám sebe? Kde na tohle má vzít ředitel jako vedoucí pracovník (a nejen on) vlastně čas? Nejde to tak nějak samozřejmě? A musíme o sebeřízení vůbec přemýšlet? Takové otázky vás možná napadnou při přečtení nadpisu tohoto článku. Jenže nejen článek, ale dokonce kniha s tímhle názvem už jednou vyšla, a to v roce 2012. A o tom, že ředitelům není sebeřízení lhostejné, svědčí fakt, že se právě do tisku připravuje její druhé vydání. Co v něm najdete?

Sebeřízení vedoucího pracovníka ve školství
Mgr.
Irena
Trojanová
Ph.D
Publikace obsahuje tři základní části: sebepoznání, práci s časem a problematiku stresu a syndromu vyhoření.
"Sebepoznání pomáhá školským manažerům k dotváření a zpřesňování obrazu o sobě samém." Tak začíná svou kapitolu první z nás autorek Michaela Tureckiová. Cílem její kapitoly je ukázat, a to nejen řediteli školy, jak si vytvořit realistický obraz o sobě samém a tím rozvinout svoji osobnost. V této části knihy se také dočtete o temperamentu a můžete se zamyslet nad tím, jaký typ temperamentu jste. Pokud nejste často očekávaný sangvinik, nezoufejte a přečtěte si následující příklad, který je jedním z mnoha v knize uváděných.
Nejen mezi řediteli škol, ale obecně mezi manažery je za optimální považován sangvinický typ temperamentu. Proto byl vybrán i jako příklad. Jako každý jiný typ má své kladné, ale i záporné stránky. K uváděným pozitivům sangvinika patří například to, že miluje společnost. Je citový, dokáže přeměnit každou práci v legraci. Nachází v životě spoustu vzrušení a dokáže své zážitky zajímavě a pestře vyprávět. Je vždy vstřícný a optimistický, zbožňuje přítomnost ostatních. Nemusí mít více talentu než ostatní, ale zřejmě si užívá více legrace. Jeho charisma a překypující osobnost k němu neustále přitahují lidi. Zatímco ostatní povahy pouze mluví, sangvinik vypráví příběhy. Nejsnadnější způsob, jak jej objevit, je zjistit, kdo v kterékoliv skupince lidí mluví nejčastěji a nejhlasitěji. Touží být středem pozornosti a díky svému vypravěčskému talentu je duší společnosti. Je bezprostřední a otevřený, překypuje optimismem a nadšením téměř nad vším. Bez váhání umí nabídnout svou pomoc, nedomýšlí však důsledky své ochoty. Je tvůrčí a neustále produkuje nové vzrušující nápady. Přitahuje a inspiruje ostatní svou energií a nadšením. Umí začít hovor s každým, kdo je po ruce, a hned se stane vaším přítelem.
K uváděným negativům sangvinika patří, že většinou nic nedotáhne do konce a nedokáže pochopit, že by měl nějaké zásadní povahové vady. Příliš mluví, je rozvláčný a často přehání. Je málo vnímavý k ostatním, přehnaně se zaobírá sám sebou, je egocentrický. Neumí naslouchat. Protože neumí naslouchat a nemá zájem, nepamatuje si přesně jména. Jako přítel je nestálý a zapomnětlivý, jelikož přátel má příliš mnoho. Skáče lidem do řeči a často odpovídá za ostatní. Málokdy dodělá práci ve stanoveném termínu.
Kapitolu pak uzavírá část věnovaná vizi, která vlastně tvoří můstek k další kapitole, věnované práci s časem. V ní se vize konkretizuje v cílech a opět zde najdete řadu konkrétních příkladů.
Nově nastoupivší ředitel si jako dlouhodobý cíl v rámci své koncepce rozvoje vytkl omlazení a zajištění plné kvalifikovanosti pedagogického sboru. Jako milník si v prvním roce ve své funkci vymezil získání mladého absolventa oboru anglický jazyk a získání kvalifikace pro jednu vychovatelku. Do jednotlivých měsíců si pak naplánoval oslovení fakult a jednání se zřizovatelem o možnosti služebního bytu (získání absolventa) a také hospitace u nekvalifikovaných vychovatelek, vytipování vhodné uchazečky a nalezení školy poskytující vzdělávání mimo její přímou pedagogickou činnost, aby nemuselo docházet k zastupování
.
Stanovení cílů se opírá o analýzu času a následně se využívají různé nástroje řízení času. Kromě příkladů a věcí k zamyšlení nabízí kapitola řadu jednoduchých testů, které vám pomohou určit případné rezervy v zacházení s časem. Závěr kapitoly je věnován delegování, tedy předávání odpovědností a pravomocí na podřízené pracovníky. I to je nástroj řízení času, který ale ředitelé často opomíjejí z důvodu své konečné odpovědnosti. Pokud však dodržíte postup navrhovaný v knize a vyberete správné pracovníky, na které můžete věci přenést (ideálně pilíře, a nikoliv rozbušky - podrobněji v knize), delegování vám ušetří spoustu práce a ještě budete motivovat své podřízené. Každopádně doporučuji v souladu s jedním z citovaných autorů: "Nepracujte tvrději, pracujte chytřeji" (Šuleř, 2008).
Poslední kapitola je nejen informační, ale také hodně preventivní. Autorka Barbora Riedl Černíková se syndromem vyhoření dlouhodobě zabývá a její praxe v této oblasti se promítá do samotného textu. Úvod kapitoly se věnuje stresu a syndromu vyhoření, opět zde najdete řadu příkladů a i testy, které vám napoví, jak si v této oblasti stojíte (zde uvádím na ukázku prvních šest otázek testu, jejich zbytek i hodnocení najdete v knize.
-
Je vám často do pláče?
-
Často se rozčílíte a křičíte na své blízké a spolupracovníky?
-
Trpíte nespavostí?
-
Jste neklidný/á, koušete si nehty či si neustále pohráváte s vlasy?
-
Nedokážete se soustředit a těžko se rozhodujete?
-
Stále obtížněji komunikujete s lidmi?
Nezoufejte, i když odpovídáte většinou ano - ve třetí kapitole najdete i příklady prevence syndromu vyhoření, a pokud se jimi budete řídit, určitě vše zvládnete.
Všechny tři kapitoly, jak už jsem avizovala, doprovází řada příkladů, námětů k zamyšlení, cvičení i testů. Knihu můžete číst "vzorně" postupně, ale také je možné vybrat si jen jednu kapitolu, oblast, která je pro vás momentálně prioritní a potřebujete se nad ní zamyslet. Záleží prostě na vás - stejně tak jako vaše sebeřízení. Nakladatelství Wolters Kluwer vám nicméně podává pomocný nástroj, který je ověřený praxí.
Milé kolegyně, milí kolegové, přeji vám hodně elánu a naší knize, společně s dalšími autorkami, šťastnou a rychlou cestu na váš stůl.
ZDROJE
-
ŠULEŘ, O. 5 rolí manažera a jak je profesionálně zvládnout. Brno: Computer Press, 2008. ISBN 978-80-251-2316-4.

Související dokumenty

Pracovní situace

Kompetence vedoucích zaměstnanců a jiných zaměstnanců v oblasti kontroly
Vzorová zadávací dokumentace pro tvorbu školních webových stránek
Přístupnost školního webu podle litery zákona
Ztráta věci z nezabezpečené skříňky
2022/2023: Činnosti školní jídelny v 1. pololetí školního roku
2022/2023: Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence v 1. pololetí školního roku
Návštěva u lékaře
Pracovněprávní důsledky odsouzení pedagogického pracovníka za trestný čin
Pracovní cesty
Plány činnosti - červenec 2021
Plány činnosti - srpen 2021
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Jak reagovat na požadavky rodičů, aby jejich dítě bylo vyjmuto z povinností stanovených ochrannými opatřeními Ministerstva zdravotnictví?
Jak reagovat na výzvy ohledně covidu-19, které ředitelé nalézají v datových a e-mailových schránkách
Vnitřní předpis o spisové službě pro školy
Jak na spisový a skartační řád?
Konkurzy na ředitele škol a školských zařízení
Předávací protokol v souvislosti s ukončením výkonu činnosti ředitele školy
Předávací protokol
Rozvoj pedagogických pracovníků

Poradna

Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy
Bývalá ředitelka
Jmenování a odstoupení ředitele školy
Přímá pedagogická činnost
Osobní příplatek
Přímá vyučovací povinnost
Zástupce ředitele
Dietní stravování
Přijímání ke vzdělávání
IVP
FKSP
Školní klub
Zřizovatel
Vzdání se funkce
Náhrada mzdy
Předávání agendy
Úvazek
DPP/DPČ v případě ředitele, který je statutárním orgánem právnické osoby
Míra vzdělávací povinnosti