Připravujeme učitele i na práci s dětmi ze znevýhodněného prostředí

Vydáno: 7 minut čtení

Jarmila Čechová má za sebou kariéru učitelky, speciální pedagožky i ředitelky základní školy. V současnosti působí v organizaci Učitel naživo. Na starosti má také program Učitel naživo+ (dvouletý program doplňujícího pedagogického studia). V rozhovoru zazní, jak v programu přistupují ke vzdělávání budoucích učitelů, jakou roli v jejich přípravě hrají provázející učitelé i to, jak připravit učitele na práci s dětmi ze znevýhodněného prostředí.

Připravujeme učitele i na práci s dětmi ze znevýhodněného prostředí
Veronika
Pocarová
Učitel naživo
Jarmilo, můžete nám na úvod představit, jaká je hlavní vize a cíl vašeho programu?
České školství se potýká s nízkým zájmem o učitelskou profesi. Z dat vidíme, že za deset let může školám chybět až 20 000 kvalifikovaných učitelů. Jednou z cest, jak zajistit dostatek zájemců o tuto profesi, mohou být právě i programy DPS, tedy doplňující pedagogické studium pro motivované odborníky, kteří mají vysokoškolské magisterské vzdělání neučitelského oboru a chtěli by si učitelskou kvalifikaci doplnit. Takových učitelů je zhruba třetina a právě na jejich kvalitní přípravu se od roku 2017 zaměřuje i náš program. Naším cílem je posílat do praxe dobře připravené učitele, kteří budou umět rozvíjet potenciál všech dětí, i těch ze znevýhodněného prostředí.
Zmínila jste žáky ze znevýhodněného prostředí. Jak v tomto směru program vzdělává budoucí učitele?
V českém kontextu má socioekonomické zázemí rodiny bohužel stále výrazný vliv na školní úspěchy žáků. Rozhodli jsme se proto inovovat náš program s důrazem na připravenost učitelů podporovat děti ze sociálně znevýhodněného prostředí. A posílat do škol takové učitele, kteří budou připraveni jít učit třeba i do škol v ohrožených regionech nebo na střední odborné školy, kde je takových žáků nejvíce.
V našem programu tedy nejde jen o získání učitelské kvalifikace, ale o to, jak se stát učitelem pro každého žáka. Našim studentům ukazujeme, že je možné usilovat o pokrok každého žáka, každé žákyně. Přejeme si, aby naši absolventi díky svému přístupu pomáhali rozvinout potenciál všech dětí bez ohledu na rodinné zázemí. Abychom tak společně usilovali o snižování nerovností.
Na jaké
kompetence
kladete důraz? V čem je podle vás program Učitel naživo+ výjimečný?
Vycházíme samozřejmě z
Kompetenčního rámce absolventa a absolventky učitelství
, rozvíjíme učitelské sebepojetí a od prvních hodin učitelské praxe našim studentům ukazujeme, že zásadním nástrojem pro profesní růst je pravidelná reflexe.
Snažíme se o kombinaci různých pedagogických přístupů, aby naši učitelé jednak uměli rozvíjet vědomosti žáků, jednak dokázali budovat ve třídách pozitivní atmosféru a bezpečné prostředí. Na základě poznatků
kognitivní
psychologie učíme studenty volit obsah a cíl hodiny s ohledem na kapacitu krátkodobé paměti a vytvářet mentální modely v dlouhodobé paměti.
A jak velký podíl má v programu přímá zkušenost a praxe vašich studentů ve školách?
Oproti jiným programům jsme se rozhodli, že odborná praxe bude probíhat po celý školní rok už od prvního ročníku studia. Student učitelství tak navštěvuje tréninkovou školu pravidelně jeden den v týdnu a stává se součástí školy. Naši studenti na tomto přístupu velmi oceňují, že se setkávají s běžnými situacemi v průběhu jednotlivých etap roku a s žáky a studenty navazují skutečné vztahy.
Následně ve druhém roce studia studenti pokračují v praxi v režimu student–zaměstnanec – už mají ve škole uzavřenou pracovní smlouvu a učí minimálně 5 hodin týdně. Díky tomu odcházejí do praxe po dokončení studia připraveni na realitu učitelské práce a s větší sebejistotou.
Můžete popsat, jak během praxí ve školách probíhá spolupráce mezi studenty a jejich provázejícími učiteli?
Provázející učitelé hrají ve vzdělávacím procesu důležitou roli. Naše studenty provázejí kmenoví zaměstnanci tréninkové školy, kde praxe probíhá. Provázející učitel pomáhá studentovi učitelství s plánováním hodin, sleduje jeho výuku a následně mu dává zpětnou vazbu. Taková práce je obohacující pro obě strany. Provázející učitel při vedení svého budoucího kolegy nahlíží a reflektuje své vlastní postupy a metody, nechává studenta, aby se mu díval při učitelské práci „pod ruce“, a přijímá zase jeho zpětnou vazbu.
V našem programu jsme se rozhodli využít také peer podpory – studenty umísťujeme k provázejícím učitelům po dvojicích. Vzniká tak „jednotka“, v níž se studenti mohou učit nejen od svého provázejícího učitele, ale také od sebe navzájem. Dalším specifikem našeho programu je podpora zkušených mentorů. Ti během prvního roku studia podporují provázející učitele a reflektují s nimi náročnou práci vedení začínajícího kolegy. Ve druhém roce pak poskytují podporu přímo studentům učitelství.
Jakým způsobem zajišťujete, aby byla teoretická výuka aplikovatelná v praxi i ve školách se znevýhodněnými dětmi? Probíhají praxe i v těchto školách?
Ano, momentálně v programu Učitel naživo+ naše studenty cíleně posíláme na praxe do běžných nevýběrových základních a středních odborných škol. Naši studenti vyučují v heterogenních třídách s větším počtem žáků, setkávají se tak s dětmi s odlišným mateřským jazykem, speciálními vzdělávacími potřebami a učí se, jak pracovat s asistentem pedagoga, školním poradenským pracovištěm a s odborníky v dalších podpůrných pozicích.
Jaká je zpětná vazba studentů na tento inovovaný program? Co na něm studenti oceňují nejvíce?
V tuto chvíli jsou první studenti inovovaného programu ve druhém ročníku, takže od září učí v režimu student–zaměstnanec. Z reflektivních seminářů, kde se svými vzdělavateli probírají zkušenosti z výuky, vyplývá, že přemýšlejí nad tím, jak nastavit poměr mezi individuální prací se znevýhodněným žákem a zbytkem třídy. Studenti nám říkají, že si pro tyto situace z programu odnesli nejen vhodné strategie – krokování, vrstevnické učení, jasné
instrukce
a ověření pochopení zadání, ale i tak jednoduché věci, jako je zajistit, že mají všichni žáci pomůcky.
Naši studenti oceňují také to, že s nimi tato témata probíráme a připravujeme je na běžnou výuku i těžké situace ve třídě. Díky tomu se cítí na realitu běžných tříd připraveni. Máme velkou radost, že se nám daří budovat u studentů učitelství zdravé sebevědomí a přesvědčení, že mohou růst se svými žáky. A že všechny děti mohou díky správným metodám zažít radost z učení, úspěch a lze přitom naplnit i požadavky kurikula.
Uvažujete o učitelství nebo si potřebujete doplnit kvalifikaci?
Přihlášky do dalšího školního roku budou spuštěny v lednu 2026. Pro aktuální informace se přihlaste k odebírání newsletteru pomocí níže uvedeného QR kódu. Více informací o programu naleznete na webu www.ucitelnazivo.cz.