Polytechnické a ICT vzdělávání pro pedagogy nové generace

Vydáno:

Je možná určitým paradoxem, že právě učitel se ve svém oboru musí sám neustále učit a vzdělávat, aby dokázal kvalitně a efektivně reagovat na současné potřeby dětí a mládeže a neustrnul na jednom místě.

Polytechnické a ICT vzdělávání pro pedagogy nové generace
Barbora
Vítová,
BBA,
spoluautorka projektů Malá technická univerzita a Malá digitální univerzita
Pedagogové se u dětí v předškolním vzdělávání a na prvním stupni základní školy svědomitě věnují především rozvoji čtenářské a matematické gramotnosti, výtvarné tvořivosti, hudebnosti a pohybové stránce, čemuž nelze nic vytknout. Ale původní definice gramotnosti se postupně ze schopnosti číst, psát a počítat rozšířila i na další druhy dovedností - sociální, přírodovědné, mediální či finanční. I malé děti jsou dnes vystaveny životu v technicky vyspělém světě plném moderních a digitálních technologií. A právě k tomu, aby tomuto světu rozuměly, nebály se ho a byly se v něm schopny později uplatnit, by jim měla pomoci polytechnická a digitální výchova.
Malá technická univerzita a Malá digitální univerzita nejsou jen pro malé
Za účelem rozvoje polytechnických a informačních kompetencí u dětí vznikly projekty Malé technické univerzity a Malé digitální univerzity, které se zaměřují kromě zábavných vzdělávacích lekcí pro děti i na inspirativní semináře pro jejich pedagogy, a to s jediným cílem: nadchnout učitele pro polytechniku a ICT natolik, aby ji zařadili do běžného školního dne. Děti by si tak od raných let - takříkajíc dle hesla Roberta Fulghuma "Všechno, co opravdu potřebuji znát, jsem se naučil v mateřské školce" - zvyšovaly svou vnitřní motivaci k polytechnickému a přírodovědnému vzdělávání prostřednictvím hodnotné základny technického povědomí, na které by mohly v pozdějším věku bez obav stavět nejen v oblasti přírodovědných věd, matematiky a fyziky, ale i programování a dalších inženýrských oborů.
Polytechnická gramotnost je založena na vědomostech o vědeckých principech z technických a jiných oborů a všeobecně technických dovednostech. S tím se váže důraz na rozvoj technického myšlení jako souhrnu vědomostí, dovedností a zkušeností a na prohlubování znalostí o technickém prostředí. Má posilovat zájem o technické, přírodovědné i environmentální obory.
Polytechnika kolem nás
Akreditovaná školení MTU jsou určena především pro pedagogy mateřských škol. Cílem seminářů je seznámit pedagogy s vybranými technickými tématy a způsoby, jak je předávat dětem názorným a jednoduchým způsobem v jejich každodenní práci. Školení vychází z originálního vzdělávacího programu Malá technická univerzita a bryskně reaguje na požadavky učitelů na nové směry v polytechnickém vzdělávání. Zaměřuje se na inovativní metody, jako je například vyzkoušení si dovedností z pozice dítěte, které vychází z principu prožitkového, činnostního a spontánního učení. Vysvětluje pojem technická gramotnost a nabízí metody a postupy, kterými je možné základy technické gramotnosti vytvářet.
V seminářích jsou nosnými tématy město, dům, věže, mosty, architekt či inženýr. Účastníci si vyzkoušejí například stavbu mostu, po kterém se budou moci stejně jako děti projít, nebo si zapojí dle technického výkresu elektřinu v domě.
Navazujícími tématy jsou čistička odpadních vod, skládka, recyklace, třídění, práce archeologa, ropaře a plynárníka. Dále univerzita nabízí i úvod do polytechnického vzdělávání formou praktických workshopů nebo kompletní metodický seminář, včetně didaktických pomůcek. Učitelé se prostřednictvím seminářů seznámí s postupy, jak propojit výuku s běžným životem, aby žáci dokázali uplatnit polytechnické a přírodovědné znalosti a aby se učili správně analyzovat, interpretovat a objevovat vzájemné vazby mezi poznatky.
Programování bez počítače
Od září je pak partnerským projektem Malou digitální univerzitou připraven i inspirativní seminář s workshopem "ICT a digitální vzdělávání v praxi MŠ", který nabízí praktický úvod do digitální a ICT výchovy. Seminář má představit pedagogům praktické možnosti digitální výchovy bez použití elektroniky - na koberci a hravou formou. Ukazuje pedagogům, že lze děti názorně a jednoduše seznámit například s tím, jak se počítačový program vytváří či jak "cestují" data mezi zařízeními. Cílem digitální a ICT výchovy není naučit děti pracovat s elektronikou (počítače, tablety ani mobily se při výuce nepoužívají), ale představit jim způsoby uvažování, tvoření jednoduchých algoritmů/postupů, krokování nebo zadávání příkazů tak, aby vedly k vytyčenému cíli, a to vše názorně, jednoduše a tzv. screenless (bez elektroniky). Navíc se představí jednoduchý robot (dřevěný výrobek), kterého lze při hodinách využít k základním aktivitám přispívajícím v důsledku k utváření základů nejen digitální gramotnosti, ale i informatiky a kybernetiky.
Rozvíjení všech těchto kompetencí u dětí vede k všeobecnému rozvoji znalostí a dovedností patřících do současné gramotnosti 21. století, které pak děti mohou uplatnit při studiu i v budoucím životě.
Více informací naleznete na www.mtuni.cz či lze lekce telefonicky objednat na 777 139 755.

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Vzdělávání koordinátorů EV
Informace k možnostem zaměstnávání ukrajinských občanů na pozici pedagogického pracovníka
Co udělat s učitelem podporujícím Putina nebo šířícím proruské dezinformace?
Cestovní náhrady
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Rok na střední škole v zahraničí z právního pohledu
Komunita praxe a její role v profesním učení učitelů
Spolupráce pedagogických pracovníků
Rozvoj pedagogických pracovníků
Komisionální zkouška žáka střední školy
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Převedení učitele na jinou práci za nouzového stavu
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání
Přespočetné hodiny - mimořádná opatření
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Minimální mzda státu EU a výjezdy škol do zahraničí

Poradna

Výuka Aj
Úvazek
Úvazek
Podnapilý rodič
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Ukončení předškolního vzdělávání
Platová třída
Výkaz práce
Odměna za očkování
Povinné předškolní vzdělávání
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období
Prodloužení zkušební doby
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze šablon