Interaktivní mapy vtáhnou děti do výuky aneb Škola hrou ve 21. století

Vydáno:

Předávání informací ve smysluplné a srozumitelné formě vyžaduje v dnešní době mnoho úsilí. Zvláště v případě, že se snažíme předat je nejmladší generaci. Jak důležitou roli zde hrají učitelé, není třeba rozvádět. Jaká je však role moderních technologií, zvláště ve vztahu k žákům, kteří takřka od kolébky vyrostli s mobily či tablety v rukou? Nová česká platforma přináší užitečné řešení s využitím interaktivních map.

Pro generaci narozenou po roce 2000 je digitální svět tím nejpřirozenějším prostředním, jehož součástí je i Mapotic. Vedle zábavnějšího výkladu vlastní látky rozšiřuje práce s mapami i praktické dovednosti a děti přitom využijí to, co opravdu milují – mobilní telefony, tablety a počítače.
Možnosti využití map ve školách jsou v zásadě omezené jen fantazií. Typicky se nabízí výuka zeměpisu, občanské výchovy, vlastivědy či přírodovědy. Jen v okolí školy či bydliště se toho dá mapovat spousta – byliny, sochy, minerály, památky, instituce, významná místa z historie regionu. Běžná výuka z lavic tak ožívá a skrz propojení s reálným světem dokáže silně upoutat pozornost běžně nepozorných či znuděných žáků.
Mapotic lze ale využít i kreativněji, od výzkumu či sběru informací pro dané téma přes plánování školního výletu po zapojení sdílených map do existujících projektů a propojení se tak s dalšími učiteli. Nebo lze třeba v rámci dějepisu nechat ožít paměť národa a žáky vtáhnout do dávných příběhů lidí a zapomenuté historie míst. Vytvoření mapy trvá pár vteřin, obsah informací v mapě se jednoduše nastavuje na míru každému projektu a je multimediální, takže děti mohou do předem připravených map vkládat vlastní fotky, videa z YouTube, texty či odkazy. Zapojí se tak do výuky mnohem aktivněji, využijí své smysly, a znalosti získají přirozenou a nenásilnou formou v pro ně přirozeném prostředí.
Pokud se přidaná místa či správně vyplněný obsah míst ohodnotí body, může mapa sloužit např. k celoškolní venkovní hře nebo k soutěži mezi jednotlivými třídami či týmy. Zároveň tak vzniká hodnotný obsah (typicky na téma „Co bychom v naší obci zlepšili“), do jehož tvorby se mohou zapojit např. i rodiče či který mohou využívat i další obyvatelé města či obce.
Mapy lze využít i ke klasickým hrám, jako je hledání ukrytého pokladu, luštění hádanek na jednotlivých místech, k fotografické dokumentaci apod. Žáci samozřejmě nemusejí mapu vždy vytvářet či dotvářet, ale učitel ji pro ně může připravit předem a žáci podle ní pak postupují. Komenského „škola hrou“ tak nabývá reálné podoby v kabátu 21. století.
Kromě výuky, her či zapojení žáků do prozkoumávání okolí mohou mapy sloužit i samotným učitelům, ředitelům škol či rodičům. Podívat se tak můžete na mapy pro přírodovědu či vlastivědu, mapu školních zahrad či přehled inspirativních škol v ČR, provozovanou organizací Inovativní vzdělávání. Ze spolupráce Mapotic a redakce
Řízení školy
vydavatelství Wolters Kluwer ČR vznikla také unikátní mapa malotřídek a plánuje se řada dalších užitečných projektů, jako např. mapy, které usnadní výběr míst pro školní výlety, lyžařské kurzy, školy v přírodě či pro různá školení a kurzy pro pedagogy atd. Učitelům a ředitelům škol tak Mapotic dává příležitost ukázat světu, co právě jejich školu dělá tak kvalitní.
Využití map ve školství má téměř nekonečné možnosti a my v Mapotic jsme do spolupráce se školami nadšení. Sledujeme trendy ve vzdělávání a rozumíme mladé generaci, a tak víme, že digitální mapy mohou usnadnit učitelům život, oživit výuku a přinést žákům spoustu zábavy, poučení i zážitků v terénu.
Máte-li nápady či dotazy, neváhejte se na Mapotic obrátit. Standardní plně funkční verze je zdarma pro neomezený počet map a celou platformu na základě zpětné vazby od uživatelů neustále rozvíjíme. Začněte s moderní výukou pomocí Mapoticu již dnes!
www.mapotic.com

Související dokumenty

Pracovní situace

Mediální vzdělávání
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Odborný rozvoj začínajících pedagogických pracovníků
Kvalifikační dohoda
Vzdělávání koordinátorů EV
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program - metodické materiály
Revize RVP
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Zvyšování kvalifikace pedagogických pracovníků
VP, středisko výchovné péče a OSPOD
Strategické řízení a plánování v digitální škole
Bílá kniha
Přehled hlavních strategických a koncepčních dokumentů v oblasti vzdělávání
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015

Poradna

Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Celková doba přerušení vzdělávání ve střední škole
Výuka Aj
Přestup žáka cizince
Postup školy v případě, že přijatá žákyně se neúčastnila vzdělávání a zákonný zástupce nekomunikuje
Změna druhého cizího jazyka
Podpůrná opatření od 1. 1. 2026