V celém prvním vzdělávacím období, zejména v 1. a 2. ročníku, působí hodnocení známkou na žáky jako kontro verzní faktor – buď je demotivující, nebo v případě, že se jedná o motivaci kladnou, jde o nevhodnou tzv. vnější motivaci. Její důsledky se projeví naplno následně ve vyšších ročnících jako závislost na vnější motivaci a také v negativních postojích žáků ke škole. Hodnocení známkou (klasifikace) bez dalšího doplňujícího hodnocení zároveň komplikuje důsledné sledování individuálního pokroku každého žáka. Ministerstvo školství proto chce způsob hodnocení změnit. Tento záměr několikrát veřejně prezentovalo a postupně se o něm začíná stále více mluvit, což vítáme. Zároveň se však objevují různé zkreslené informace, které rádi uvedeme na pravou míru.
Informace k plánovanému zrušení klasifikace v 1. a 2. ročníku ZŠ
Vydáno:
6 minut čtení
Informace k plánovanému zrušení klasifikace v 1. a 2. ročníku ZŠ
PaedDr.
Michal
Černý
ředitel odboru předškolního a základního vzdělávání MŠMT ČR
Rozhodnutí o změnách v hodnocení žáků má svůj základ již v textu Strategie vzdělávací politiky ČR 2030+, kde je na několika místech deklarována podpora formativnímu hodnocení. Konkrétní opatření, tedy zrušení klasifikace čili hod