Informace k plánovanému zrušení klasifikace v 1. a 2. ročníku ZŠ

Vydáno: 6 minut čtení

V celém prvním vzdělávacím období, zejména v 1. a 2. ročníku, působí hodnocení známkou na žáky jako kontro ­verzní faktor – buď je demotivující, nebo v případě, že se jedná o motivaci kladnou, jde o nevhodnou tzv. vnější motivaci. Její důsledky se projeví naplno následně ve vyšších ročnících jako závislost na vnější motivaci a také v negativních postojích žáků ke škole. Hodnocení známkou (klasifikace) bez dalšího doplňujícího hodnocení zároveň kom­plikuje důsledné sledování individuálního pokroku každého žáka. Ministerstvo školství proto chce způsob hodnocení změnit. Tento záměr několikrát veřejně prezentovalo a postupně se o něm začíná stále více mluvit, což vítáme. Zároveň se však objevují různé zkreslené informace, které rádi uvedeme na pravou míru.

Informace k plánovanému zrušení klasifikace v 1. a 2. ročníku ZŠ
PaedDr.
Michal
Černý
ředitel odboru předškolního a základního vzdělávání MŠMT ČR
Rozhodnutí o změnách v hodnocení žáků má svůj základ již v textu Strategie vzdělávací politiky ČR 2030+, kde je na několika místech deklarována podpora formativnímu hodnocení. Konkrétní opatření, tedy zrušení klasifikace čili hod

Související dokumenty

Pracovní situace

Hodnocení žáka omluveného z důvodu odmítání testování, ochrany dýchacích cest
Školní družina a kritéria ČŠI
Metodické komentáře k zákonu Lex Ukrajina 2
Maturitní zkouška v podzimním zkušebním období v kontextu novely
Novela vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
Shrnutí základních legislativních změn ovlivňujících činnost škol a školských zařízení ve školním roce 2017/2018
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na 1. stupni ZŠ a v přípravných třídách
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na SŠ
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků v ZUŠ
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na VOŠ
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na 2. stupni ZŠ
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků v jazykové škole
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků v MŠ
Odborná kvalifikace pedagogů volného času
Odborná kvalifikace speciálních pedagogů, psychologů, metodiků prevence a asistentů pedagoga
Odborná kvalifikace vychovatelů
Posouzení kvalifikace v případě souběhu více pedagogických pozic
Vztah rodičů a školy pohledem práva
Organizace odborné praxe - směrnice
Odpovědnost pedagogů MŠ podle aktuální právní úpravy

Poradna

Může žák ZŠ neprospět z výchovných předmětů?
Hodnocení za 1. pololetí - nehodnocen
Rozsah a obsah hodnocení žáka
Poskytnutí informací třetí osobě
Náhrada druhého cizího jazyka
Výuka plavání a omluvenky
Nehodnocení
Hodnocení v náhradním termínu

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)

Vyhlášky

48/2005 Sb. o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky
3/2015 Sb. o některých dokladech o vzdělání