Informace k plánovanému zrušení klasifikace v 1. a 2. ročníku ZŠ

Vydáno: 6 minut čtení

V celém prvním vzdělávacím období, zejména v 1. a 2. ročníku, působí hodnocení známkou na žáky jako kontro ­verzní faktor – buď je demotivující, nebo v případě, že se jedná o motivaci kladnou, jde o nevhodnou tzv. vnější motivaci. Její důsledky se projeví naplno následně ve vyšších ročnících jako závislost na vnější motivaci a také v negativních postojích žáků ke škole. Hodnocení známkou (klasifikace) bez dalšího doplňujícího hodnocení zároveň kom­plikuje důsledné sledování individuálního pokroku každého žáka. Ministerstvo školství proto chce způsob hodnocení změnit. Tento záměr několikrát veřejně prezentovalo a postupně se o něm začíná stále více mluvit, což vítáme. Zároveň se však objevují různé zkreslené informace, které rádi uvedeme na pravou míru.

Informace k plánovanému zrušení klasifikace v 1. a 2. ročníku ZŠ
PaedDr.
Michal
Černý
ředitel odboru předškolního a základního vzdělávání MŠMT ČR
Rozhodnutí o změnách v hodnocení žáků má svůj základ již v textu Strategie vzdělávací politiky ČR 2030+, kde je na několika místech deklarována podpora formativnímu hodnocení. Konkrétní opatření, tedy zrušení klasifikace čili hod

Související dokumenty

Pracovní situace

Školní družina a kritéria ČŠI
Hodnocení žáka omluveného z důvodu odmítání testování, ochrany dýchacích cest
Maturitní zkouška v podzimním zkušebním období v kontextu novely
Novela vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
Novela vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných (2. část)
Co mění lex voucher pro školní zájezdy?
Videokonference pro komunikaci školy na dálku
Metodické komentáře k zákonu Lex Ukrajina 2
Zákonný zástupce
Shrnutí změn školského zákona k 1. 9. 2015
Doporučení MŠMT pro mateřské školy k problematice pozdního vyzvedávání dítěte z mateřské školy po ukončení provozu
Novela zákona o pedagogických pracovnících
Právo na informace o dítěti partnera (nevlastním dítěti)
Schvalování útoku na Ukrajinu žákem z právního pohledu
Co udělat s učitelem podporujícím Putina nebo šířícím proruské dezinformace?
Nesouhlas zákonného zástupce žáka s nošením roušek
Změny vyhlášek související s poskytováním podpůrných opatření
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Novela školského zákona
Zdravotní způsobilost k tělesné výchově

Poradna

Náhrada druhého cizího jazyka
Výuka plavání a omluvenky
Poskytnutí informací třetí osobě
Rozsah a obsah hodnocení žáka
Hodnocení za 1. pololetí - nehodnocen
Nehodnocení
Hodnocení v náhradním termínu
Může žák ZŠ neprospět z výchovných předmětů?

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)

Vyhlášky

48/2005 Sb. o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky
3/2015 Sb. o některých dokladech o vzdělání