• Oblíbené
  • Poznámka

Co má společného panda s pandemií?

Vydáno:

Když dal Tomáš Garrigue Masaryk volební právo ženám, zdvojnásobil množství voličů a udělal z politiky veřejné téma. Když koronavirus vzal školám žáky a z jejich rodičů udělal asistenty pedagoga, zmnohonásobil množství pedagogů a ze vzdělávání udělal téma, o kterém se mluví.

Co má společného panda s pandemií?
Mgr.
Jiří
Sehnal
ředitel, Základní škola Svitavy, T. G. Masaryka 27
Co jsme udělali u nás ve škole pro to, aby se o nás mluvilo v dobrém? Byl jsem vyzván, abych se podělil o zkušenosti, avšak nechci být soudcem, kazatelem či generálem, přestože bitva ještě neskončila. Se vším respektem k okolnosti, že každá škola má jiné podmínky, jiné vzdělavatele, jiné žáky a jejich možnosti, si dovolím zaměřit se na několik detailů, které ve výsledku dělají to, co stojí v názvu časopisu, který teď čtete.
11. března jsme uklidnili žáky, slíbili jim, že budeme hledat cesty, jak vzdělávat, a kromě pevného zdraví popřáli, ať se jim daří být oporou svým rodičům a prarodičům. Vyspali jsme se, a když jsme zjistili, že nešlo o zlý sen či předčasný apríl, sedli jsme si všichni společně a začali hledat cestu, kterou vyrazíme.
Každá situace, i ta, která je značně odlišná od našich očekávání, může přinášet nové možnosti. Rozhodli jsme se budovat a podporovat nové dovednosti, abychom se, až „doba nouzová“ skončí, mohli otočit za sebe zpět a mít dobrý pocit.
Třetina našich dětí dojíždí do našeho města z vesnic. Úroveň internetového připojení je různá, stejně jako možnosti využití rodičů jako vzdělávací podpory. Situace se mění rychleji než doporučení nákupních časů pro důchodce, proto jsme se shodli na tom, že máme tři základní premisy. Vše, co budeme dělat, musí dávat smysl. Jakákoliv instrukce jdoucí k rodičům či k žákovi musí být pochopitelná, srozumitelná a přehledná. A budeme se řídit základní feuersteinovskou myšlenkou, že se nebudeme ukvapovat, necháme si čas a přidávat nové druhy práce budeme postupně.
Strategie byla tedy vytvořena společně. Koordinace uchopení a realizování strategie je manažerský úkol pro vedení školy. Nastavení, které ctíme, je následující. Práce je zadávána výhradně v pátek na celý následující týden. Pokud je to možné, učivo je strukturované do dnů. Na prvním stupni komunikujeme přes e-mail rodičů. Požadujeme zpětnou vazbu, abychom věděli, že práce je realizována, a snažíme se být s nimi „na stejné vlně“. Aktivně nabízíme možnost konzultace přes telefon. Na druhém stupni komunikujeme se žáky přes školní e-maily a přes Google Classroom. Důraz je kladen na hlavní předměty ČJ, M, AJ. Od třetího týdne jsou naukové předměty (v našem případě Př, Z, D, F, Ch a Inf) aktivní vždy jen v lichém nebo sudém týdnu dle domluvy. Výchovné předměty jsou neaktivní.
Stěžejní instrukce k pedagogům zní: „Zadávejte pouze takové učivo a procvičování látky, které vám dávají smysl.“
Ředitel a zástupkyně jsou koordinátoři obsahu, který se k žákům na druhém stupni dostává. Nejde o nedůvěru ve vlastní lidi, ale o potřebu přehlednosti instrukcí, které k žákovi plynou. První týden jsme (mezi řádky) posilovali dovednost žáků pracovat z domova – vytvořit si návyk ráno vstát a fungovat, dodržovat režim dne, jako by byla škola. Druhý týden jsme se zaměřili na podporu dovednosti rozložit si práci do více dnů. Tyto měkké dovednosti nám totiž přijdou zásadní při jakémkoliv vzdělávání, obzvláště distančním. Třetí týden učitelé řešili, jak dostávat zpětnou vazbu a jak ji dávat. Úkolem čtvrtého týdne budou další technické možnosti vzdělávání. Postupujeme s rozvahou, protože žáci, stejně jako vysokohorská skupina, se kterou chceme dojít na vrchol, jsou značně různorodí. Někteří mají natrénováno a někteří nemají tak silnou schopnost analýzy textu, koncentrace nebo morálně-volních vlastností a práci od učitele dělají výrazně delší dobu.
Nabízím několik tipů na drobnosti, které nám ve výsledku vytvářejí atmosféru, kde nad problémem přemýšlíme z pozice žáka, rodiče i vzdělavatele:
*
Notebooky z počítačové učebny jsme rozdali těm, pro které by jejich počítač mohl být blokem v práci. Například v jedné rodině, kde jsou tři naše školní děti, jsou teď zapůjčeny hned tři počítače se sluchátky, protože potřebujeme, aby všechny děti pracovaly ve stejný čas a pak ve stejný čas odpočívaly.
*
V den, kdy se zavřely české školy, někteří žáci nevěřili, že budou potřebovat všechny pracovní sešity a učebnice, proto jsme během několika dnů umožnili rodičům vzít si ze školy pomůcky dětí. U toho jsme jim nabídli ve foyer školy knihy ze školní knihovny, aby děti mohly číst.
*
Nezapomínáme na zvyky školy. V Den porozumění autismu jsme vyzvali žáky, aby si ráno oblékli nestejné ponožky. Nebojíme se být na apríla vtipní. A pokud bude na Den dětí ještě zavřená škola, proběhne tradiční ping-pongový zápas mezi tělocvikáři v maskách – podobně jako biatlon v Novém Městě (tedy bez diváků).
*
Třídní učitele jsme se zástupkyní instruovali: Vytvořte si seznam dětí ohrožených neúspěchem při tomto způsobu vyučování (např. slabé rodinné zázemí, nepodpora, nedostatek intelektu, nepřítomnost rodiče doma – např. záchranáři – anebo třeba i více sourozenců či malý byt). Využijte svého asistenta, aby s lidmi v tomto seznamu nadstandardně komunikoval. Berte svou práci jako podporu a respektujte různorodost domácího prostředí, ve kterém se teď vaši žáci nacházejí.
Snažím se jít příkladem. Tak jak důsledně dbám na informování žáků, snažím se informovat i své učitele. Každý pátek dostávají text nazvaný Porada formou informačního listu. Pokouším se být v textu úsporný a radami užitečný. Komunikuji s učiteli tak, jak chci, aby oni komunikovali se svými žáky a rodiči, to znamená, že se zajímám, jak se jim pracuje, čím mohu pomoci, čím jim práci usnadním, a poskytuji zpětnou vazbu na každé páteční zadání úkolů. Ptám se, když něčemu nerozumím. Podporuji jejich komunikaci a chválím, když v žácích vidí nejdříve člověka a až potom žáka, který má plnit úkoly.
A propos – už jste zjistili, co má společného panda s pandemií? Až na marginálie a stejný kořen slova nemají společného nic. Stejně jako ředitel není ten, který ředí problémy, ale ten, který vede tým tak, aby rozumně a udržitelně, s ohledem a respektem ke všem zapojeným stranám, realizoval ministrovo přání vzdělávat.
Myšlenka závěrem. Myslím, že onemocnění covid-19 se promítne do mnoha oblastí našeho života v budoucích časech. Pokud bych chtěl mluvit jen o budoucích časech v angličtině, ruštině a němčině (tedy o vzdělávání), žijeme v přímém přenosu událostí, které budou mít velký potenciál významně změnit naše školství. Ta změna může začít skrze vás a vaše pedagogy, které povedete tak, aby i ve dnech, kdy děti zase přijdou do školy, mělo vše, co děláte, smysl.

Sdílení dokumentu

Poznámka k dokumentu