Aktuality - strana 273

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy jako Řídicí orgán Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání prezentuje od 14. prosince 2016 v TV nový reklamní spot. Ten se tentokrát zaměřuje na zvýšení povědomí veřejnosti o klíčových oblastech OP VVV. Reklamní spot je součástí mediální kampaně spuštěné v listopadu tohoto roku na třech nejsledovanějších televizních stanicích. Každý následující reklamní spot, který bude nasazen do TV v průběhu roku 2017, bude dílčím způsobem představovat klíčové oblasti, které jsou v aktuálním spotu shrnuty v jeden celek. Celá kampaň pokračuje až do konce roku 2018.
Vydáno: 20. 12. 2016
Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová se dohodla s ministrem zdravotnictví Miloslavem Ludvíkem na společném postupu při prosazování takzvané „pamlskové vyhlášky“. V průběhu následujících měsíců přechodného období bude sice dodržování předpisu kontrolováno, nebudou ale udělovány sankce vůči provozovatelům zařízení, bude jim naopak poskytována metodická pomoc.
Vydáno: 20. 12. 2016
„Asistent pedagoga se často pohybuje na tenkém ledě“ , říká Jiřina Augustinová, která se své práci věnuje s plným nasazením, optimismem a velikým nadšením již sedmým rokem. „Musí nejen navázat silný vztah s dítětem a získat si jeho důvěru, ale zároveň dobře vycházet a spolupracovat také s jeho rodiči a především samozřejmě s učitelem ve třídě. Pokud vzájemná spolupráce mezi všemi zúčastněnými skřípe, nefunguje to,“ dodává. Práci asistenta pedagoga považuje paní Augustinová svým způsobem za poslání a domnívá se, že každý, kdo se jí chce odpovědně věnovat, by měl ale rozhodně předem zvážit všechny pro a proti. A pokud má jakékoliv pochybnosti, raději by se měl práci asistenta pedagoga obloukem vyhnout. „Když už se totiž jednou pro tuto práci rozhodnete, musíte vydržet, protože dítě, které doprovázíte, je na vás svým způsobem závislé a nemůžete ho jen tak opustit a zklamat“.
Vydáno: 19. 12. 2016
V pořadí již 8. zasedání Monitorovacího výboru Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání (dále také MV OP VVV) proběhlo za účasti ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřiny Valachové dne 15. prosince 2016 v hotelu International Prague v Praze. Jednání MV OP VVV se zúčastnili kromě řádných členů také zástupci Evropské komise, Úřadu vlády ČR a regionálních partnerů.
Vydáno: 19. 12. 2016
Jak učitelé mateřských a základních škol rozvíjejí dovednosti a nadání dětí? Co školám chybí, aby byly schopny vytvářet otevřené a inkluzivní prostředí? A jak hodnotí spolupráci se školami samotní rodiče?
Vydáno: 16. 12. 2016
Neměl bych nikoho upřednostňovat, ale upřímně přiznám, že jsem na straně učitelů, říká školský ombudsman Slávek Hrzal. Podle něj si na učitele v současné době každý dovolí, rodiče navíc pedagogům radí, jak učit. Dodává, že jako ombudsman nemá žádné pravomoci, to ale prý neznamená, že nemůže nic dělat.
Vydáno: 16. 12. 2016
Oslavy čtvrtstoletí České školní inspekce - Hlavní zjištění z výroční  zprávy České školní inspekce 2015/2016 - Výsledky mezinárodních šetření PISA 2015 a TIMSS 2015 - Jak dopadli čeští žáci? - Představujeme ředitele krajských inspektorátů ČŠI
Vydáno: 16. 12. 2016
Čeští žáci si spolu s dalšími miliony školáků z celého světa v minulých dench na vlastní kůži vyzkoušeli programovat. Ve dvojicích či sami se propracovali posloupností stále náročnějších úloh, procvičili si tak schopnost systematického řešení problémů a formou hry se seznámili s úplnými základy informatiky . Programování nutí žáky přemýšlet a zároveň otevírá nečekané možnosti tvůrčího vyjádření. Zkušenosti ukazují, že je tato kombinace pro žáky velmi motivující.
Vydáno: 16. 12. 2016
Řešení stížností a prevence šikany - to jsou hlavní problémy, které musel řešit nový školní ombudsman Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy Ladislav Hrzal za první tři měsíce ve funkci. Za tuto dobu přijal a vyřešil stovky podnětů z řad pedagogů, rodičů a žáků.  
Vydáno: 16. 12. 2016
Odborné vzdělávání je jednou z priorit Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. V roce 2012 připravilo MŠMT návrh opatření na jeho podporu. Nyní informuje ministerstvo členy vlády o průběžném plnění opatření podpory odborného vzdělávání za roky 2015 a 2016.
Vydáno: 15. 12. 2016
Od počátku spuštění Systému výuky českého jazyka a zkoušek pro cizince jako jedné z podmínek pro udělení trvalého pobytu v roce 2009 bylo k 30. říjnu 2016 vyzkoušeno celkem 61 610 úspěšných uchazečů. Vyplývá to z hodnotící zprávy, kterou Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy společně s Ministerstvem vnitra předložilo vládě.
Vydáno: 15. 12. 2016
Tento dokument vznikl v rámci realizace projektu „Krajský akční plán vzdělávání v hlavním městě Praze“ (KAP). Tento projekt slouží jako nástroj pro zlepšení řízení škol, hodnocení kvality vzdělávání a plánování strategických kroků vedoucích ke zvýšení kvality vzdělávací soustavy kraje i jednotlivých škol. KAP je prioritně zaměřen na oblasti vzdělávání přímo se týkající regionálního trhu práce a inovací v hl. m. Praze. Krajský akční plán řeší zejména rozvoj středních a vyšších odborných škol, ale je průnikem realizace vzdělávání i na dalších stupních (MŠ, ZŠ, VŠ, celoživotního učení a školských poradenských zařízení).
Vydáno: 15. 12. 2016
Budoucnost technického vzdělávání 2016 se zaměřením na Kraj Vysočina byla tématem stejnojmenné konference, která se dnes konala v budově Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.
Vydáno: 14. 12. 2016
Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová se dnes setkala se zástupci rodičovských sdružení. Společně diskutovali o změnách v českém vzdělávacím systému.
Vydáno: 14. 12. 2016
Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová se dnes setkala s předsedou Studentské komory Rady vysokých škol Michalem Zimou. Tématem jednání byla možná změna názvu svátku 17. listopadu. 
Vydáno: 14. 12. 2016
Na článek psaný pro Reflex o tom, jak nejspíš bude vypadat Základka 4.0 reagoval na České škole Michal Komárek polemikou se sugestivním titulkem Mají se školy přizpůsobit „digitální demenci“? Tedy tomu, že děti jsou stále roztěkanější, žijí  v mentálních bublinách vytvořených sociálními médii, vedou po síti pět konverzací najednou a kdo ví, jaký to bude mít dlouhodobě vliv na jejich mozek. Tedy vliv to zcela jistě má, což jsem demonstroval na internetovém seriálu Semestr.
Vydáno: 13. 12. 2016
Druhý newsletter projektu Strategické řízení a plánování ve školách v územích míří v těchto dnech do škol, obcí s rozšířenou působností i dalším lidem, kteří se zabývají problematikou akčního plánování. Čtyři stránky zajímavého čtení uvítají všichni se zájmem o modernizaci vzdělávání v ČR.  
Vydáno: 13. 12. 2016
„Podle § 32 odst. 2 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „školský zákon“), se ve školách a školských zařízeních zakazuje reklama, která je v rozporu s cíli a obsahem vzdělávání, a reklama, nabízení k prodeji nebo prodej výrobků ohrožujících zdraví, psychický nebo morální vývoj dětí, žáků a studentů nebo přímo ohrožujících či poškozujících životní prostředí a dále reklama a nabízení k prodeji nebo prodej potravin, které jsou v rozporu s výživovými požadavky na zdravou výživu dětí, žáků a studentů. § 32 odst. 2 zmocňuje Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, aby ve spolupráci s Ministerstvem zdravotnictví stanovilo výživové požadavky na potraviny, včetně potravin v tekuté podobě, tj. nápoje, nabízené ve školách a školských zařízeních.
Vydáno: 13. 12. 2016
Se zapojením moderních technologií do výuky souhlasí 93 procent budoucích učitelek a učitelů, kteří na začátku letošního akademického roku odpovídali v dotazníkovém šetření. To realizovala nezisková organizace EDUkační LABoratoř (EDULAB) mezi studenty pedagogických fakult Univerzity Hradec Králové, Univerzity Palackého v Olomouci a Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Ty jsou zapojeny do projektu Škola dotykem UNIVERZITA, který realizuje EDULAB ve spolupráci se společností Samsung Electronics Czech and Slovak. V průzkumu odpovídalo 228 studentů.
Vydáno: 13. 12. 2016
Evropská komise vyhlásila ve dnech 5. - 9. 12. 2016 Evropský týden odborných dovedností Objev svůj talent!, jehož cílem je zvýšit atraktivitu a obraz odborného vzdělávání v členských zemích EU. Odborné vzdělávání může vést ke kvalitnímu zaměstnání, atraktivní a zajímavé kariéře a příležitostem pro další zlepšení stávajících dovedností nebo pro získání dovedností z jiných oborů.  
Vydáno: 09. 12. 2016