Aktuality - strana 275

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vydává dodatek č. 1 k Vyhlášení pokusného ověřování vědomostí a dovedností středoškolské matematiky podle katalogu požadavků pro výběrovou zkoušku z matematiky - Matematika+ od roku 2017 č. j. MSMT-33785/2015-1 ze dne 15. března 2016, ve znění dodatku č. j. MSMT-33785/2015-4 ze dne 30. listopadu 2016, kterým upravuje text Vyhlášení pokusného ověřování.
Vydáno: 01. 12. 2016
PROGRAM č. VIII - Organizace sportu ve sportovních klubech a tělovýchovných jednotách byl prodloužen do 15. 12. 2016, 24:00 hodin.
Vydáno: 01. 12. 2016
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání registruje už čtyři projekty zaměřené na výzkum, které dostanou dotace. Jedná se o projekty v rámci prioritní osy 1 s názvem Posilování kapacit pro kvalitní výzkum a v prioritní ose 2 s názvem Rozvoj vysokých škol a lidských zdrojů pro výzkum a vývoj . Celková výše finanční podpory u těchto projektů přesahuje 2,5 miliardy korun.
Vydáno: 01. 12. 2016
Na jaře roku 2015 byl realizován další cyklus zjišťování úrovně znalostí a dovedností žáků v rámci mezinárodního projektu TIMSS. Jde o projekt Mezinárodní asociace pro hodnocení výsledků vzdělávání (IEA), která působí v oblasti měření výsledků vzdělávání již více než padesát let. První zjišťování výsledků žáků v rámci projektu TIMSS se uskutečnilo v roce 1995 a pravidelně se opakuje ve čtyřletých cyklech.
Vydáno: 30. 11. 2016
Na jaře roku 2015 byl realizován další cyklus zjišťování úrovně znalostí a dovedností žáků v rámci mezinárodního projektu TIMSS. Jde o projekt Mezinárodní asociace pro hodnocení výsledků vzdělávání (IEA), která působí v oblasti měření výsledků vzdělávání již více než padesát let. První zjišťování výsledků žáků v rámci projektu TIMSS se uskutečnilo v roce 1995 a pravidelně se opakuje ve čtyřletých cyklech. Hlavním cílem šetření je poskytovat tvůrcům vzdělávací politiky, učitelům a dalším odborníkům ve školství informace, které jim mohou pomoci při zvyšování úrovně vědomostí a dovedností žáků v matematice a v přírodních vědách. V České republice je garantem a realizátorem mezinárodních šetření Česká školní inspekce jako národní autorita pro hodnocení kvality a efektivity počátečního vzdělávání. 
Vydáno: 30. 11. 2016
Ve všech zemích Evropské unie se ve dnech 5. až 9. prosince 2016 uskuteční Evropský týden odborných dovedností. Má upozornit na to, že odborné vzdělávání, jímž v České republice prochází více než 70 % populace, je cestou k dobrému uplatnění na trhu práce. Národní ústav pro vzdělávání se do Evropského týdne odborných dovedností zapojuje akcemi zaměřenými také na učitele a rodiče žáků základních škol.
Vydáno: 30. 11. 2016
Již 10 let se děti v České republice učí finanční gramotnosti v rámci vzdělávacího programu Rozumíme penězům, který realizuje občanské sdružení AISIS ve spolupráci s MONETA Money Bank jako finančním partnerem. Program vznikl jako reakce na chybějící výuku finanční gramotnosti na základních školách. Odborné semináře a studijní materiály pro učitele, podpora vzniku učebnic pro žáky 1. a 2. stupně základních škol, zapojení dětí z mateřských škol a další aktivity programu zvýšily úroveň i prestiž finančního vzdělávání natolik, že je dnes považuje za užitečné a důležité naprostá většina učitelů i rodičů
Vydáno: 30. 11. 2016
Ve Velkém sále Novoměstské radnice v Praze 2 se v úterý 29. listopadu 2016 sešli zástupci Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, Asociace ZUŠ ČR, Ústřední umělecké rady ZUŠ ČR, SUŠ a České školní inspekce, aby diskutovali na aktuální téma „Podpora základních uměleckých škol“. Již čtvrté moderované diskuzní fórum uspořádal Národní institut pro další vzdělávání (NIDV), řešitel rezortního úkolu MŠMT „Podpora ZUŠ“.
Vydáno: 30. 11. 2016
Domácí vzdělávání (dále též „DV“) zůstává nadále zvláštní formou vzdělávání, a jinak to ve školském systému, kde je povinná školní docházka, snad ani nejde. Nicméně za dvacet let existence v ČR se již etablovalo a počty zájemců trvale mírně narůstají.  PhDr. Václav Mertin, dětský psycholog, katedra psychologie FF UK v Praze
Vydáno: 30. 11. 2016
Zkuste přijít do třídy a zeptat se, kdo už slyšel o hře Minecraft. Přihlásí se 90 % z přítomných žáku. Když se zeptáte, kdo jí už hrál, nebo stále hraje, tak se jich přihlásí v průměru tři čtvrtiny. A zajímavé je, že není podstatné, v jaké třídě či typu školy se na tuto otázku zeptáte. Tato hra od roku 2009, to jest od svého vzniku, ohromila a stále ohromuje všechny věkové kategorie na celém světě. 
Vydáno: 30. 11. 2016
EDUin, s přispěním nezávislých odborníků v oblasti vzdělávací politiky, připravil další vydání analýzy věnující se stavu a vývoji vzdělávacího systému. Audit vzdělávacího systému v ČR 2016 opět přináší hodnocení silných a slabých stránek, rizik a příležitostí. Hodnotí události a procesy, které proběhly v minulém školním roce, případně kontinuálně probíhají. Upozorňuje na ty události, které si zaslouží eminentní pozornost. Nově přináší analýzu financování regionálního školství, kterou zpracovala poradenská společnost PwC ČR. Kromě samotné analýzy jsou závěry shrnuty v infografice.
Vydáno: 29. 11. 2016
Vyhlášení státní podpory na období 2017-2019 (neinvestiční dotace)
Vydáno: 29. 11. 2016
Novela školského zákona přináší kromě jiného povinnost obcím určit spádové oblasti pro mateřské školy. To má rodičům čtyřletých dětí zajistit od 1. září 2017 místo v mateřské škole minimálně v místě jejich bydliště. Rodiče mají samozřejmě stále možnost přihlásit své dítě do jakékoli jiné mateřské školy. O přijetí dítěte, tak jako doposud, rozhoduje ředitelka mateřské školy.
Vydáno: 28. 11. 2016
Pozvánka na pracovní a přátelské setkání Výchova k dobrovolnictví na českých školách, které proběhne 15. 12. 2016 od 13 hod. na pracovišti Vzdělávacího institutu Středočeského kraje – VISK®, Pštrossova 15, Praha 1
Vydáno: 28. 11. 2016
Díky Nadačnímu fondu Magdaleny Kožené se 30. května příštího roku uskuteční nejrozsáhlejší kulturní akce v historii České republiky, která upozorní na význam uměleckého vzdělávání dětí. Do prvního ročníku celostátního happeningu ZUŠ Open se již nyní zapojilo 338 základních uměleckých škol z různých koutů Čech a Moravy. Akce se tedy aktivně zúčastní více než dvě třetiny ze všech 488 registrovaných základních uměleckých škol u nás. Na náměstích, v ulicích, kulturních domech, divadlech i v galeriích či v parcích proběhne oslava umění. Hlavními protagonisty oslav se stanou malí umělci, žáci i celé umělecké soubory škol.  ZUŠ Open si klade za cíl podpořit a vyzdvihnout umělecké vzdělávání u nás, které díky propracovanému systému výuky, dlouhodobé pedagogické tradici a široké dostupnosti nemá ve světě obdoby. 
Vydáno: 28. 11. 2016
Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání a další vize a cíle v oblasti regionálního školství byly tématy výroční konference Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání (OP VVV), která se konala 22. listopadu 2016 v hotelu Don Giovanni v Praze.
Vydáno: 25. 11. 2016
Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) zjistila v tržní síti nebezpečnou potravinu – Jahody v mírně sladkém nálevu – kompot.
Vydáno: 25. 11. 2016
Česká školní inspekce v příloze zveřejňuje tematickou zprávu, která je souhrnným výstupem inspekční činnosti zaměřené na rozvoj čtenářské, matematické a sociální gramotnosti na základních a středních školách ve školním roce 2015/2016.
Vydáno: 25. 11. 2016
Angličtina, němčina a španělština, to je žebříček nejžádanějších jazykových kurzů podle devítiletého sběru dat, který realizuje vzdělávací společnost Tutor mezi zájemci o výuku jazyků. Po třech letech se německý jazyk umístil na druhém místě hned za angličtinou a na bronzovou příčku odsunul španělštinu. Zájem o její výuku naopak v posledních třech letech stagnuje.
Vydáno: 25. 11. 2016
Co vědí vaši žáci o rozvojových oblastech světa? V jaké podobě známe tyto oblasti z médií? Jak a ve kterých předmětech učit o globálním rozvojovém vzdělávání? Přihlaste se na konferenci Mediální obraz rozvojových témat a zjistěte, o co usilují zahraniční zpravodajové a fotografové nebo jak se vyučuje GRV v praxi. Vyzkoušejte si jak mluvit s žáky o kontroverzních tématech i jak přejít od slov ke konkrétním činům a akcím.
Vydáno: 25. 11. 2016