Rozvoj čtenářské, matematické a sociální gramotnosti ve školním roce 2015/2016

Vydáno: 2 minuty čtení

Česká školní inspekce v příloze zveřejňuje tematickou zprávu, která je souhrnným výstupem inspekční činnosti zaměřené na rozvoj čtenářské, matematické a sociální gramotnosti na základních a středních školách ve školním roce 2015/2016.

Celou tematickou zprávu si můžete přečíst v programu flip viewer

Z článku  v dnešním vydání MF DNES

Středoškoláci dopadli v češtině i matematice hůř než žáci 6. tříd

V češtině a matematice jsou na tom středoškoláci překvapivě hůř než děti na základní škole. Ukázal to test čtenářských a matematických dovedností žáků 6. tříd a studentů 1. ročníků čtyřletých středních škol a učňovských oborů.

Česká školní inspekce otestovala celkem 15 tisíc dětí. Některé z otázek v testu byly pro všechny společné, jiné odpovídaly tomu, co by měly umět jedenácti a šestnáctileté děti.

Zatímco test schopnosti porozumět textu zvládli šesťáci v průměru na 71 procent, středoškoláci jen na 48 procent.

V matematice byl rozdíl menší, ale i tak významný: žáci ho zvládli na 51 procent, studenti a učňové jen na 32 procent.

Kromě otázek přizpůsobených věku dostali žáci a studenti deset naprosto shodných úloh. I ty ukázaly, že šesťáci jsou na srovnatelné či lepší úrovni. Ve čtenářské gramotnosti byli šesťáci lepší s výsledkem 75,3 % oproti 68,5 % u žáků 1. ročníků středních škol. V matematické gramotnosti dopadli šesťáci jen o trochu hůře - inkasovali 37,7 % oproti 38,5 % u prváků.

Problém podle Ondřeje Andryse z České školní inspekce není v tom, že by učitelé na základních školách děti nenaučili nic. Zejména na druhém stupni základních škol ale podle něj nepřistupují ke všem dětem stejně. Řada z nich má tendenci soustředit se na ty žáky, kterým učení jde. Těm pak pomáhají s přípravou k přijímacím zkouškám, zatímco zbytek třídy je odsunut na druhou kolej.

Ze základní školy pak odchází s matematickou a čtenářskou gramotností na úrovni, kterou Česká školní inspekce považuje za nepřijatelnou. Další podrobnosti přináší páteční MF DNES.

Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/stredoskolaci-dopadli-v-cestine-i-matematice-hur-nez-zaci-6-trid-pv9-/domaci.aspx?c=A161124_211159_domaci_pas