Aktuality - strana 272

Finanční podpora na vzdělávání znevýhodněných žáků je od 1. 1. 2017 vázána na potřeby konkrétních škol. Krajské úřady tak z Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) dostanou peníze podle vykázaných potřeb každé školy, a přesně tuto částku pak jednotlivým školám odešlou. Díky opatřením na podporu znevýhodněných žáků mohou nyní školy využívat více asistentů a nakupovat speciální pomůcky.
Vydáno: 09. 01. 2017
Český systém vzdělávání nepochybně potřebuje změnit, aby dokázal pružněji reagovat na dramatický vývoj nových technologií. Nemělo by se tak ale dít na objednávku velkých firem. Vize o průmyslu 4.0 čím dál častěji doprovází pojem vzdělávání 4.0. Soudě dle zpráv v médiích, ministerstvo školství dokument s tímto názvem skutečně připravuje. Publikujeme komentář Petra Chaluše, který vyšel 5. 1.  na webu Deníku Referendum. Připojuje se jím do diskuse o podobě vzdělávání a jeho závislosti na na vývoji technologií. Jaká bude vize vzdělávání 4.0 a jak na to zareaguje MŠMT?
Vydáno: 09. 01. 2017
Kvalitní klima školy je jedním z klíčových znaků dobré, efektivní školy. Každá škola má své specifické klima, které nevzniká samo o sobě, ale dlouhodobě se utváří. Budování a zkvalitňování klimatu školy je dlouhodobý a náročný proces, na který má zásadní vliv vedení školy. Tvorba kvalitního klimatu by proto měla být považována za jeden z klíčových indikátorů kvality ředitele školy a jeho profesních dovedností. V textu se zaměříme na to, jak a čím může ředitel školy podporovat kvalitní klima školy a jak může dobrému klimatu pomoci koučovací přístup.
Vydáno: 09. 01. 2017
17. ledna: Formativní hodnocení – zkušenosti s jeho zavaděním v českých školách a třídách
Vydáno: 06. 01. 2017
Počet romských žáků vzdělávaných podle snížených standardů se mírně snižuje. Vyplynulo to ze zjišťování kvalifikovaných odhadů počtu romských dětí a žáků na základních školách s ohledem na jednotlivé vzdělávací programy základního vzdělávání.      
Vydáno: 06. 01. 2017
Absolventi inženýrských oborů by měli mít studium vysoké školy zadarmo, absolventi těch „nepotřebných“ by měli platit. Říká to místopředseda Asociace exportérů Otto Daněk v rozhovoru se serverem iDnes. Jestli je to vizitka potenciálu českého exportu, pak je to hodně špatná zpráva. Pan Daněk by měl mluvit tak nanejvýš sám za sebe. Je tím, komu se ve vší slušnosti říká „fachidiot“. Publikujeme komentář Miloše Čermáka, který vyšel na webu Hospodářských novin. Reaguje na rozhovor s místopředsedou Asociace exportérů Otto Daňkem, který se nechal slyšet, že za studium podle něj něpotřebných oborů by se na vysokých školách mělo platit.
Vydáno: 05. 01. 2017
Dobrý den, náš Honzík (věk 4 roky, 6 měsíců) teď nastoupil do velkého oddělení ve školce. Po třech dnech mi paní učitelka povídá, že se domnívá, že by mohl mít lehkou mozkovou dysfunkci. Publikujeme článek časopisu Řízení školy.
Vydáno: 05. 01. 2017
Rok 2016 byl pro české vzdělávání zajímavý. Podařilo se zavést legislativu podporující začleňování dětí se speciálními vzdělávacími potřebami do běžných škol, došlo k vládní dohodě na výraznějším zvýšení platů učitelů s perspektivou postupného navyšování v dalších letech, byl představen návrh na změnu financování regionálního školství. Publikujeme komentář Boba Kartouse, který vyšel 27. 12. v Hospodářských novinách. 
Vydáno: 04. 01. 2017
Ve Sbírce zákonů bylo zveřejněno nařízení vlády č. 445/2016 Sb., o stanovení oborů vzdělání, v nichž je matematika zkušebním předmětem společné části maturitní zkoušky.
Vydáno: 04. 01. 2017
Český vzdělávací systém je zoufale podfinancovaný. Žijeme v domnění, že stačí „nastavit laťku“ a uspějeme v mezinárodních výzkumech. Jako by bylo možné podvyživeného koně přimět k lepšímu tahu větším násilím. Publikujeme komentář Boba Kartouse, který vyšel 31. 12. ve zpravodajském deníku Mladá fronta Dnes. Co vypovídají výsledky šetření PISA o stavu našeho vzdělávacího systému?
Vydáno: 03. 01. 2017
Rok naplněný pohodou, zdravím, radostí ze života
Vydáno: 02. 01. 2017
Přečtěte si Newsletter OP VVV s informacemi například o šablonách, výzvách, publicitě a vizuální identitě, zkušenostech univerzit s realizací projektů z předchozích programových období či rozhovor s nositelkou Ceny Alice Garrigue Masarykové Marií Gottfriedovou. V aktuálním šestém čísle jsme pro Vás připravili spousty zajímavých a důležitých informací pro žadatele a příjemce OP VVV, ale i zábavu v podobě kvízu, doplňovačky vlajek členských zemí EU a dalších interaktivních prvků. Přejeme Vám příjemné a inspirativní čtení. 
Vydáno: 02. 01. 2017
Česká školní inspekce nabízí všem zájemcům o problematiku vzdělávání přehledy vybraných informací a zajímavostí ze zahraničních elektronických zdrojů. Zpracovávány jsou zejména vybrané informace z oblasti hodnocení kvality procesů ve vzdělávání (např. externí evaluace/autoevaluace), výsledků vzdělávání žáků (např. standardizované testování, vlastní hodnoticí nástroje školy či učitele apod.) nebo informace týkající se posuzování různých metod výuky. Důležitým zdrojem jsou webové stránky OECD, Stálé mezinárodní konference inspektorátů, zahraniční zpravodajské weby a internetové stránky nejrůznějších relevantních aktérů ve vzdělávání.
Vydáno: 02. 01. 2017
...Po celou dobu výkonu své funkce se systematicky zabývám zvyšováním ohodnocení učitelů i zvyšováním jejich respektu ve společnosti. Dovolte mi, abych krátce shrnula kroky, které jsme podnikli ke zlepšování vašich platových podmínek a zejména k tomu, aby se vládou schválená navýšení platů skutečně ve vašich platech promítla...
Vydáno: 24. 12. 2016
Vláda ČR schválila na svém zasedání dne 19. prosince 2016 Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy zpracovaný „Akční plán mezinárodní spolupráce ČR ve výzkumu a vývoji a internacionalizace prostředí výzkumu a vývoje v ČR na léta 2017-2020“.
Vydáno: 23. 12. 2016
Národní rada osob se zdravotním postižením oceňuje opatření MŠMT ČR směřující k výchově a vzdělávání dětí se zdravotním postižením na rovnoprávném základě s ostatními. Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová přijala pozvání vedení Národní rady osob se zdravotním postižením České republiky a diskutovala s nimi jejich pohled na aktuální kroky MŠMT, vzdělávání osob se zdravotním postižením, úroveň veřejné a mediální debaty k tématu společného vzdělávání dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením, postavení dětí s diabetem a další důležitá témata, týkající se vzdělávání této skupiny osob.
Vydáno: 22. 12. 2016
Podle aktuálního průzkumu společnosti Median pro Člověka v tísni je nejdůležitějším faktorem příjemného hodnocení Vánoc čas strávený s rodinou a přáteli. Mezi nejméně podstatné faktory se řadí obdržené dárky, a to zejména jejich množství a hodnota. Data potvrzuje i prosincový výzkum společnosti PPM Factum, podle něhož je pro polovinu Čechů na dárcích důležitý hlavně dobrý pocit. Dárek ve formě pomoci dobročinné či neziskové organizaci by potěšil třetinu Čechů. 28% z nich se k takovému dárku staví negativně.
Vydáno: 22. 12. 2016
Města, která zodpovědně přistupují k rozvoji vzdělávání ve svém regionu, mohou získat certifikaci značkou Město vzdělávání. Certifikací dvou prvních měst, Svitav a Dvora Králové nad Labem, se otevřela možnost certifikování pro všechna města v ČR, pro které je téma celoživotního vzdělávání prioritou. Certifikaci uděluje společnost EDUin, o. p. s.
Vydáno: 22. 12. 2016
V souladu s § 174 odstavec 13 školského zákona zveřejňuje Česká školní inspekce výroční zprávu za školní rok 2015/2016. Výroční zpráva obsahuje souhrnné poznatky o stavu vzdělávání a vzdělávací soustavy. Současně Česká školní inspekce zveřejňuje souhrnné vydání tematických zpráv za školní rok 2015/2016.
Vydáno: 21. 12. 2016
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy jako Řídicí orgán Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání vyhlásilo další dvě výzvy k předkládání žádostí o podporu formou projektů zjednodušeného vykazování, tzv. šablony. Po mateřských a základních školách, pro které byly výzvy na šablony vyhlášeny v červnu letošního roku, mohou tento typ projektů s malou administrativní náročností realizovat nově i střední a vyšší odborné školy.
Vydáno: 21. 12. 2016