Aktuality - strana 271

Vážení žadatelé a příjemci výzev Šablony pro MŠ a ZŠ I a Šablony pro SŠ a VOŠ I,
Vydáno: 18. 01. 2017
Zveme Vás na tiskovou konferenci ke změnám a opatřením v oblasti předškolního vzdělávání, která se uskuteční ve čtvrtek 19. ledna od 10:30 na MŠMT.
Vydáno: 18. 01. 2017
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) připravilo soubor opatření ke zlepšení školního stravování a výchově ke zdravému životnímu stylu žáků. Patří sem podpora školních jídelen, metodické materiály ke zkvalitnění stravování nebo vzdělávací program zaměřený na pohyb a výživu. Ministerstvo také legislativně upravilo možnosti dietního stravování na školách a omezilo dosud neregulovaný doplňkový prodej potravin ve školách.
Vydáno: 18. 01. 2017
Počet klubů v žákovských soutěžích vzrostl za posledních sedm let téměř o třetinu. Pro český hokej je to vynikající zpráva, předtím se totiž jeho mládežnická základna snižovala. I proto se Český svaz ledního hokeje (ČSLH) začal na nábor dětí více zaměřovat a s finanční podporou Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) spustil projekty, které přivádějí rodiče s dětmi na zimní stadiony.
Vydáno: 18. 01. 2017
Jednotné přijímací zkoušky zdeformují, co se na základních školách vyučuje, míní Tomáš Feřtek ze společnosti EDUin, která informuje o stavu českého školství. Publikujeme rozhovor Michaely Kabátové s Tomášem Feřtekem, který vyšel 12. 1. v Lidových novinách. Ovlivní jednotné testy na maturitní obory výuku na druhém stupni základních škol? A jaké další problémy lze očekávat při zavádění jednotných přijímacích zkoušek na střední školy?
Vydáno: 17. 01. 2017
Pro snažší orientaci v textu školského zákona a vyhlášky uvádíme výňatky těch ustanovení, které se bezprostředně týkají plnění povinné školní docházky žáků, občanů ČR, v zahraničí.
Vydáno: 16. 01. 2017
EDUin, s přispěním nezávislých odborníků v oblasti vzdělávací politiky a poradenské společnosti PwC, připravil další vydání analýzy věnující se stavu a vývoji vzdělávacího systému. Audit identifikuje klíčová témata českého vzdělávání současnosti a blízké budoucnosti. Jedním z nich jsou přijímací zkoušky, které poprvé proběhnou v jejich plošné a povinné podobě na jaře 2017. Steně jako u státních maturit chyběla při jejich zavádění analýza dopadu do systému a jejich přínos ke vzdělávání v ČR tak zůstává sporný. Navíc představují skrytá rizika spočívající v prohloubení socioekonomické nerovnosti v českém vzdělávacím systému a v možném zneužití tohoto nástroje pro účelové směřování uchazečů do nematuritních studijních oborů.
Vydáno: 13. 01. 2017
Oddělení základního vzdělávání vydává souhrn informací a doporučení k vyplňování vysvědčení na základních školách s platností od školního roku 2016/2017. Materiál vznikl jako strukturovaný souhrn odpovědí na značné množství dotazů škol k problematice vyplňování vysvědčení. Informace bude periodicky doplňována o další doporučení tak, aby poskytovala školám komplexní informaci soustředěnou do jednoho materiálu.
Vydáno: 13. 01. 2017
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v souladu s § 2 odst. 3 vyhlášky č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „vyhláška“), určuje časový rozvrh konání didaktických testů a písemných prací (jednotné zkušební schéma) společné části maturitní zkoušky a centrálně administrované nepovinné zkoušky profilové části Matematika+ pro jarní zkušební období roku 2017.
Vydáno: 13. 01. 2017
Zájem o obor je podle výzkumu Přechod absolventů středních škol na trh práce nejsilnějším motivačním prvkem při výběru oboru, jak u vyučených, tak u maturantů, a to také v technických oborech. Maturanti jsou přitom s volbou oboru spokojeni více než vyučení, kteří by zpětně dali přednost oborům s lepším uplatněním na trhu práce, zejména s lepším platovým ohodnocením. Výzkum zpracoval analytický tým Národního ústavu pro vzdělávání.
Vydáno: 13. 01. 2017
Čtvrtý ročník interaktivní soutěže Rozpočti si to! umožňuje žákům základních a středních škol stejně jako dětem z dětských domovů seznámit se zábavnou formou s tím, jak správně nakládat s penězi. Soutěž zařazená i do přehledu MŠMT v rámci kategorie Podpory finanční gramotnosti pomůže týmům složeným z žáků a studentů pochopit pravidla sestavování rodinného rozpočtu a význam peněz. Právě zaměření na výuku finanční gramotnosti prostřednictvím každodenních situací a úkolů z běžného života činí tuto soutěž odlišnou od běžně pořádaných. Letošní ročník odstartoval 1. ledna 2017, registrovat se je možné do 31. ledna 2017.
Vydáno: 13. 01. 2017
Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová se dnes setkala se zástupci Vysokoškolského odborového svazu, Studentské komory Rady vysokých škol a České asociace doktorandů. Hlavním tématem jednání bylo navyšování platů pedagogů na VŠ a podmínky doktorského studia. Cílem ministryně Valachové je navyšování platů pedagogů na všech stupních školství, tedy i na vysokých školách, a další formy podpory vzdělávání na vysokých školách. Prioritou pro letošní rok budou lékařské a pedagogické fakulty, protože učitelů a lékařů začíná být nedostatek.
Vydáno: 12. 01. 2017
Manuál obsahuje shrnutí požadavků a vzory příloh pro vyúčtování neinvestiční dotace v programu č. VIII za rok 2016.  
Vydáno: 12. 01. 2017
Na tiskové konferenci dnes představila ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová priority českého školství pro letošní rok. Hlavním cílem je navyšovat rozpočet od mateřských škol až po vysoké školy a motivovat učitele, kteří by v roce 2020 měli dosáhnout na průměrný plat 43 000 Kč
Vydáno: 11. 01. 2017
Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová se dnes sešla s ekonomy a vedoucími odborů školství krajských úřadů. Ministryně je na jednání seznámila s hlavními cíli v oblasti regionálního školství pro rok 2017.
Vydáno: 11. 01. 2017
Učitelé jsou unavení a stále rezignovanější. I proto školy potřebují lidi zvenku, kteří přinesou novou mízu, říká zakladatel EDUin Zdeněk Slejška.Publikujeme rozhovor Radky Hrdinové se Zdeňkem Slejškou, ředitelem EDUin. Co se ve školství změnilo za posledních pět let, proč vznikl EDUin a co by pomohlo učitelům, aby nebyli ze své práce permanentně vyčerpaní? 
Vydáno: 11. 01. 2017
„Mám upřímnou radost z toho, že moji rodiče nepředvídali, kde budu šťastnější a navzdory mému hendikepu mě nechali zapsat na spádovou základní školu v mém bydlišti,“ říká Ladislava Blažková, absolventka Masarykovy univerzity a úspěšná mladá žena, která se narodila s dětskou mozkovou obrnou, tedy diagnózou DMO, která může za to, že nemůže chodit a pohybuje se na vozíku. „Byla jsem normální prvák a spolužáci moji přítomností nijak netrpěli, jen jsme měli vždycky třídu v přízemí,“ popisuje svou zkušenost, která jí nezabránila v tom, aby se v životě realizovala podle svých představ.  
Vydáno: 10. 01. 2017
Vzdělávací institut Středočeského kurzu nabízí zájemcům kvalifikační kurz „Doplňující didaktické studium španělského jazyka.“  
Vydáno: 10. 01. 2017
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy jako Řídicí orgán Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání (OP VVV) vyhlásilo v uplynulém roce celkem 23 výzev pro předkládání žádostí o podporu za více než 40 miliard korun. Celkem bylo od schválení operačního programu v roce 2015 vyhlášeno již 31 výzev s finančním objemem dosahujícím téměř 53 miliard korun, což představuje 70 % finančních prostředků OP VVV.
Vydáno: 09. 01. 2017
Finanční podpora na vzdělávání znevýhodněných žáků je od 1. 1. 2017 vázána na potřeby konkrétních škol. Krajské úřady tak z Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) dostanou peníze podle vykázaných potřeb každé školy, a přesně tuto částku pak jednotlivým školám odešlou. Díky opatřením na podporu znevýhodněných žáků mohou nyní školy využívat více asistentů a nakupovat speciální pomůcky.
Vydáno: 09. 01. 2017