Aktuality - strana 269

První kolo Středoškolské soutěže ČR v kybernetické bezpečnosti organizované Pracovní skupinou kybernetické bezpečnosti AFCEA a celou řadou státních, akademických a profesní organizací skončilo velmi úspěšně a oficiální výsledky byly zveřejněny na konci ledna.
Vydáno: 09. 02. 2017
O výzvu Podpora žáků se zdravotním postižením I (Implementace APIV ukončenou 31. ledna 2017 byl velký zájem. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy jako Řídicí orgán Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání zaregistrovalo celkem 34 žádostí o podporu. Objem finančních prostředků těchto žádostí téměř dvojnásobně převýšil stanovenou 300 milionovou alokaci výzvy.
Vydáno: 08. 02. 2017
Publikujeme krátkou glosu Boba Kartouse k právě projednávané novelizaci zákona o pedagogických pracovnících, která vyšla 3.2. v deníku Mladá fronta Dnes. Tiskovou zprávu shrnující tři návrhy změn týkající se mimo jiné i toho, jakým způsobem by bylo potřeba zákon upravit tak, aby bylo možné řešit nedostatek učitelů některých předmětů ve školách a zároveň dát možnost oborovým specialistům bez pedagogického vzdělání se zájmem učit ve školách, najdete ZDE. Reakci MŠMT najdete pod textem.
Vydáno: 06. 02. 2017
„Můj bratr není chudáček, pro kterého potřebujeme sbírat víčka, ale pracovitý odpovědný mladý muž, který chce pracovat a bude tím nejpoctivějším zaměstnancem, jakého můžete mít. Ačkoliv bude občas malinko popletený, nešikovný a bude potřebovat pomoc. Byla bych ráda, kdybych takhle svého bratra neviděla pouze já, ale i ostatní a on konečně mohl žít plnohodnotný život v inkluzivní společnosti, jaký si zaslouží, “ říká Lenka Hrnčířová, sestra šestadvacetiletého Tomáše Kratochvíla, který se narodil s Williamsovým syndromem a který spolu s ní absolvoval běžnou základní školu Měšťanská 21 v Brně. „Co bych teď pro svého bratra chtěla, je, aby společnost přestala řešit, jestli chceme nebo nechceme inkluzi a začala jednat. Přála bych si, aby byli slyšet lidé, kteří chtějí zaměstnávat osoby s postižením, aby se o nich mluvilo, a především aby se o nich mluvilo pozitivně, “ dodává tato mladá žena, která si nejen kvůli bratrovi zvolila za svou profesi speciální pedagogiku a pomoc lidem s postižením.
Vydáno: 06. 02. 2017
Centrum prevence rizikové virtuální komunikace Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci zkoumalo oblíbenou počítačovou hru Minecraft a její vliv na dětskou populaci. V českém prostředí se výzkum s názvem Fenomén Minecraft uskutečnil ve spolupráci s firmami Google a Vodafone. Zapojilo se do něj více než 2 300 aktivních, především dětských hráčů všech krajů ČR.
Vydáno: 06. 02. 2017
Už začátkem loňského prosince obdržely školy sadu informačních a podpůrných materiálů k jednotným přijímacím zkouškám na střední školy. Jsou určeny pro ředitele středních i základních škol a samotné uchazeče o studium. MŠMT a Cermat chtějí školám co nejvíce pomoci při organizaci prvních celoplošně povinných přijímacích zkoušek na střední školy v oborech s maturitní zkouškou. V lednu 2017 školy dostaly možnost vyzkoušet si jednotné přijímací zkoušky „nanečisto“.
Vydáno: 03. 02. 2017
Od 1. července budou všem školám zpřístupněny datové schránky. Jejich prostřednictvím budou školám doručovány dokumenty, které budou mít stejnou platnost jako dokumenty v listinné podobě podepsané vlastní rukou. Vedení školy bude mít povinnost datovou schránku využívat.
Vydáno: 03. 02. 2017
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vydává první letošní číslo Zpravodaje. Hlavním tématem je navýšení rozpočtu na regionální školství,dozvíte se, do jakých oblastí půjde více peněz a jaké jsou rozpočtové priority. Zpravodaj se dále věnuje změnám ve financování regionálního školství, podpoře nových tříd v mateřských a základních školách a také novinkám při zápisech do základních škol.
Vydáno: 03. 02. 2017
Česká školní inspekce jako národní autorita v oblasti hodnocení a kontroly podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání ve školách a školských zařízeních zapsaných do školského rejstříku i kvality a efektivity vzdělávací soustavy jako celku využívá při své činnosti nejrůznější metody, postupy a nástroje. V rámci projektu Národní systém inspekčního hodnocení vzdělávací soustavy v České republice (NIQES) realizovaného v letech 2011–2015  Česká školní inspekce řadu z těchto metod, postupů a nástrojů inovovala a vyvinula také některé zcela nové, které dosud k dispozici nebyly. Stále však existuje několik oblastí, pro něž adekvátní metodické a nástrojové portfolio k dispozici není, a existuje také několik oblastí, u kterých je třeba dosud vyvinuté metody, postupy a nástroje doplnit a rozvinout. 
Vydáno: 02. 02. 2017
Otevření adaptačního období kariérního řádu pro absolventy nepedagogických vysokých škol, zanesení statusu sociálního pedagoga a uznání kvalifikace získané v neformálním vzdělávacím sektoru. Přinášíme přehled návrhů na novelizaci zákona o pedagogických praconících s hodnotícím komentářem.
Vydáno: 02. 02. 2017
Publikujeme dopis sdružení Trvalá obnova škol adresovaný poslancům a poslankyním ve věci novelizace zákona o pedagogických pracovnících.
Vydáno: 02. 02. 2017
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v souladu s § 2 odst. 5 vyhlášky č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, ve znění pozdějších předpisů, určuje konkrétní termíny konání didaktických testů a písemných prací společné části maturitní zkoušky v podzimním zkušebním období roku 2017.
Vydáno: 01. 02. 2017
EDUin, s přispěním nezávislých odborníků v oblasti vzdělávací politiky a poradenské společnosti PwC, připravil další vydání analýzy věnující se stavu a vývoji vzdělávacího systému. Audit identifikuje klíčová témata českého vzdělávání současnosti a blízké budoucnosti.
Vydáno: 01. 02. 2017
Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová dnes rozdávala pololetní vysvědčení na ZŠ Antonínská a Gymnáziu Vídeňská v Brně. Na tiskové konferenci následně představila cíle resortu do konce tohoto školního a akademického roku.
Vydáno: 01. 02. 2017
Základní škola Vladislava Vančury na pražské Zbraslavi se za uplynulý rok rozrostla o celkem dvanáct nových tříd pro výuku, tři třídy školní družiny, tělocvičnu, kabinety, počítačovou učebnu a další zázemí. Na rozšíření školy přispělo více než 20 miliony korun Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy z programu Rozvoje výukových kapacit mateřských a základních škol. Slavnostního otevření nových výukových prostor se dnes zúčastnil náměstek ministra školství Stanislav Štech.
Vydáno: 01. 02. 2017
Dne 26. ledna 2017 se na MŠMT uskutečnilo společné jednání členů České národní koalice pro digitální pracovní místa (dále DigiKoalice) a zájemců o aktivity této platformy. Přibližně 50 účastníků akce se seznámilo se sítí národních digitálních koalic, které už v Evropě existují ve 13 státech a diskutovali se zástupci koordinační skupiny DigiKoalice o plánu a aktivitách koalice na rok 2017.
Vydáno: 31. 01. 2017
Česká školní inspekce nabízí všem zájemcům o problematiku vzdělávání přehledy vybraných informací a zajímavostí ze zahraničních elektronických zdrojů. Zpracovávány jsou zejména vybrané informace z oblasti hodnocení kvality procesů ve vzdělávání (např. externí evaluace/autoevaluace), výsledků vzdělávání žáků (např. standardizované testování, vlastní hodnoticí nástroje školy či učitele apod.) nebo informace týkající se posuzování různých metod výuky. Důležitým zdrojem jsou webové stránky OECD, Stálé mezinárodní konference inspektorátů, zahraniční zpravodajské weby a internetové stránky nejrůznějších relevantních aktérů ve vzdělávání.
Vydáno: 31. 01. 2017
Publikujeme zápis a obrazový záznam z kulatého stolu SKAV a EDUin na téma Chceme aby se čeští žáci zlepšovali v mezinárodních šetřeních PISA a TIMSS? Debata se konala 19. ledna, účastnili se jí Darina Jirotková, H-mat; Pedagogická fakulta UK, Katedra matematiky a didaktiky matematiky, Hana Košťálová, Kritické myšlení; Pomáháme školám k úspěchu, o. p. s., Daniel Münich, CERGE-EI; IDEA, Martin Rusek, Pedagogická fakulta UK, Katedra chemie a didaktiky chemie, Stanislav Štech, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR a Josef Basl, oddělení mezinárodních šetření České školní inspekce, moderoval: Bob Kartous. Pozvánku najdete ZDE. Zvukovou nahrávku si můžete stáhnout ZDE.
Vydáno: 31. 01. 2017
Nedílnou součástí výuky cizích jazyků v rámci neformálního vzdělávání je síť jazykových škol s právem státní jazykové zkoušky. Tyto školy jsou zapsány v rejstříku škol a školských zařízení http://rejskol.msmt.cz. Jejich činnost se řídí zákonem č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a vyhláškou č. 33/2005 Sb., o jazykových školách s právem státní jazykové zkoušky a státních jazykových zkouškách.  
Vydáno: 31. 01. 2017
Konference, odborné semináře, školení pro pedagogy mateřských, základních i středních škol, příprava studentů pedagogických fakult na budoucí povolání, vydávání odborných publikací, to jsou aktivity, které v rámci svých projektů realizovala v průběhu loňského roku nezisková organizace EDUkační LABoratoř (EDULAB). V jejích 32 vzdělávacích centrech školí více než 60 certifikovaných lektorů, kteří se budou letos věnovat například zdokonalování měkkých dovedností učitelů.
Vydáno: 31. 01. 2017