Učení venku odbourává stres u dětí

Vydáno:

Výukový program Les ve škole vzdělávacího centra TEREZA motivuje učitele, aby se svými žáky chodili ve výuce ven a umožnili jim učit se o lese v lese. Je zároveň mezinárodním programem, do kterého je zapojeno už 26 zemí z celého světa. Zeptali jsme se Jana Froňka, vedoucího programu, proč je učení venku pro učitele a žáky tak důležité.

Učení venku odbourává stres u dětí
Mgr.
Jan
Froněk,
Ph.D.,
vedoucí programu Lesa ve škole
Jak dlouho Les ve škole1) funguje u nás a kolik českých škol s programem pracuje?
V českých školách a hájích funguje tento program od roku 1998 a v roce 2007 jsme se přidali k mezinárodní síti Learning About Forests2). Účastníme se celosvětových kampaní (třeba při podzimní akci Sázení stromu pro mír) a sdílíme nápady se zeměmi ze čtyř kontinentů. V ČR je dlouhodobě zapojeno něco přes 320 škol. To dělá asi 800 učitelů a přibližně 15 000 žáků, což už je pěkná tlupa.
Spolupracujete jen se základními školami, nebo i mateřskými a středními?
Především se základními školami, ačkoli v posledním roce se k nám přidalo i hodně mateřinek, protože je nalákala hravá prvňáčkovská metodika s lesní ponožkou3), a pozitivní ohlasy od nich máme i na skřítkovskou metodiku pro druháčky4). Kreativně si s dětmi poradí a vyberou si pracovní listy, u kterých nezáleží na čtení a psaní.
Proč tady program vlastně vznikl? Proč si myslíte, že je venkovní výuka přínosem? Generace dnešních dospělých se také neučila venku a zvládli jsme to.
Zvládli, ale taky jsme mnohem více času po škole trávili venku, pohybem. A popravdě mám pocit, že mě škola dobře naučila potlačit potřeby těla (pohyb, protažení, pití a čurání), připravila mě perfektně na práci u stolu. Odtud ale plyne spousta "civilizačních" nemocí, a proto mi jako nejdůležitější přínos venkovní výuky připadá to, že je to zdravé. Kdybychom chtěli důvodů vyjmenovat víc, našli bychom výzkumy potvrzující, že venkovní učení u žáků posiluje vztah k místu jejich bydliště, že se zvyšuje jejich schopnost učit se (všechny předměty, nejen přírodovědné), odbourávat stres a budovat zdravější vztahy v kolektivu. Více zajímavých i překvapivých důkazů se dočtete v publikaci Petra Daniše Děti venku v přírodě: ohrožený druh?, která je volně ke stažení na https://jdeteven.cz/cz/publikace-ke-stazeni.
Vy se v programu primárně věnujete výuce o lese v lese, tzn. prosazujete, aby učitelé přírodovědná témata probírali s dětmi také v přírodě, nejen ve třídě. Ale dají se učit venku i jiné předměty? Dělá se to?
Loni jsme začali propojovat učitele, kteří učí venku jakýkoli předmět (včetně matematiky, jazyků, apod.). Aby se mohli vzájemně inspirovat, založili jsme k tomu účelu web www.ucimesevenku.cz, výměna nápadů probíhá i přes Facebook. Snažíme se zatím posbírat metodickou inspiraci a budeme rádi, když se podaří postupně přesvědčit i další učitele, aby si nějakou venkovní lekci zkusili. Pro ty, kdo vědí, že by je tento směr zajímal více, jsou na onom webu vyjmenované možnosti dalšího akreditovaného vzdělávání. Ambiciózním cílem, který si do dalších let klademe, je, aby venkovní výuka byla v ČR chápána jako "normální".
"Proč jít do lesa? Je to tiché a krásné místo, které vám pročistí plíce. Žijí tu krásné rostliny a živočichové, které nenajdete před vaším domem."
- žáci z Ústí nad Labem
Vnímají učitelé nějaké překážky v učení venku? Nebo naopak chodí s dětmi ven často a rádi?
Učitelů se na to ptáme a jejich nejčastější odpovědí je, nijak překvapivě, čas - cesta ze školy do lokality podnětné pro učení a zase zpět do školy jim prostě něco zabere. Venkovní lekce také málokdy naplní jen 45 minut, takže je potřeba být domluvený s kolegy na výměně hodin, případně na to myslet již před tvorbou rozvrhu a vytvořit si aspoň jednou v týdnu dvouhodinový blok s jednou třídou. Snazší je to, samozřejmě, na prvním stupni, ale i na druhém stupni máme příklady učitelů, kteří v terénní výuce vidí hodnotu a dokážou ji realizovat. Co nám většina učitelů neřekne, ale může hrát roli, je to, že být venku viděn se třídou je přece jen trochu odhalení - není tam taková míra kontroly nad třídou a nad vlastním společenským postavením, lidé mě slyší mluvit na žáky a možná si říkají, že si místo učení venku hrajeme. A slýcháme také obavy spojené s rizikem úrazu dětí, zašpiněním se, potřebou dohánět později zanedbanou látku. Přes to všechno jsou mezi námi učitelé, kteří učí ročně 100 a více hodin venku, jako třeba v Plzni5).
Když se učitel rozhodne, že by chtěl učit své žáky venku, co pro to má udělat? Je potřeba, aby si na výuku venku zajistil nějakého specialistu?
Věřím, že nejlepším specialistou je učitel sám - tedy jeho otevřená mysl, kreativní přístup k výuce a dětem - a možná nejdůležitější je důvěra, že venkovní výuka má smysl. Inspiraci už si pak najde snadno. Na www.ucimesevenku.cz jsou zmíněny semináře a lekce ke stažení a také výklad právního rámce, který učiteli dodá jistotu, že učit venku se smí.
Jako s každou novou věcí může být užitečné nepřepálit start a začít postupnými krůčky, s kratším časem venku na jednu aktivitu, později se lze dopracovat k celodenním venkovním projektům. Ze zkušeností otřelých venkovních pedagogů se totiž ukazuje, že i žáci si v podnětném prostředí potřebují zvyknout, aby byli schopni se začít soustředit na učení.
"Ve volné přírodě jsou děti mnohem bezprostřednější a mohou více projevit své osobnostní rysy. Navíc spojujeme výuku s praxí a např. živá ještěrka v lese je stokrát zajímavější než na obrázku."
- Jana Vejmelková, ZŠ Fantova Kaplice
Co říkají na výuku venku děti? Líbí se jim? Chodí ven i v zimě nebo když prší?
O reakcích dětí není v tomto ohledu potřeba moc diskutovat. Jeden prvňáček to shrnul slovy: "V lese honím listy, sbírám houby, pozoruji srnky, zajíce, veverky a je mi tam moc bezvadně." Navíc je venkovní prostředí pro žáky místem, kde využívají všechny své smysly, vznikají jim spontánně nové otázky a samozřejmě je to také zábava se spolužáky.
A zima a déšť? To záleží na vybavení dětí a nastavení učitele, jestli i dočasné nepohodlí chápe jako podnět k učení nebo se třeba obává reakcí rodičů. Je to individuální, ale inspirujeme se i v zemích, kde je z našeho pohledu velmi nevlídno, a vidíme, že to jde.
Tipy pro ředitele škol:
-
Venkovní učení posiluje u žáků vztah k místu jejich bydliště, zvyšuje se jejich schopnost učit a soustředit se.
-
Pobyt venku pomáhá odbourávat stres a budovat zdravější vztahy v kolektivu.
-
Pobytem venku prospíváte fyzickému a psychickému zdraví žáků.
-
Aby bylo na venkovní výuku více času, učitelům usnadní práci propojování vyučovacích hodin. Myslete na to při tvorbě rozvrhů.
-
Někdy se děti z venkovních výprav vracejí špinavé. Na skutečnost, že budou děti chodit během vyučování ven, je vhodné upozornit personál školy, zejména úklidový. Nezapomeňte také upozornit rodiče a vyzvat je, aby dětem zajistili vhodné oblečení a obutí na ven, zejména v chladném a deštivém období.
Více o programu najdete na www.lesveskole.cz.
Tento projekt je spolufinancován Státním fondem životního prostředí České republiky na základě rozhodnutí ministra životního prostředí.
1 http://lesveskole.cz/cz; http://terezanet.cz/cz
2 www.leaf.gobal
3 http://lesveskole.cz/portfolio/cz/les-vsemi-smysly-1-rocnik
4 http://lesveskole.cz/portfolio/cz/lexikon-lesnich-skritku-2-rocnik
5 http://lesveskole.cz/detail/cz/v-plzni-skola-venku-deti-bavi

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Vzdělávání koordinátorů EV
Informace k možnostem zaměstnávání ukrajinských občanů na pozici pedagogického pracovníka
Co udělat s učitelem podporujícím Putina nebo šířícím proruské dezinformace?
Cestovní náhrady
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Rok na střední škole v zahraničí z právního pohledu
Komunita praxe a její role v profesním učení učitelů
Spolupráce pedagogických pracovníků
Rozvoj pedagogických pracovníků
Komisionální zkouška žáka střední školy
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Převedení učitele na jinou práci za nouzového stavu
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání
Přespočetné hodiny - mimořádná opatření
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Minimální mzda státu EU a výjezdy škol do zahraničí

Poradna

Výuka Aj
Úvazek
Úvazek
Podnapilý rodič
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Ukončení předškolního vzdělávání
Platová třída
Výkaz práce
Odměna za očkování
Povinné předškolní vzdělávání
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období
Prodloužení zkušební doby
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze šablon