Atmosféra v pedagogickém sboru

Vydáno:

Ambicí mého příspěvku je popsat faktory, které se podílejí na utváření klimatu v pedagogickém sboru. Pojem klima je zde myšlen jako převažující atmosféra ve skupině zaměstnanců a povaha vztahů mezi nimi. Vycházím z předpokladu, že čtenář je zároveň členem týmu, o němž v článku pojednávám. Pozastavím se proto u možností, jak ovlivňovat klima v týmu z perspektivy jedince, člena týmu. Sdělením se pokusím zprostředkovat určitou možnost sebereflexe, tedy porozumění čtenářova podílu na utváření klimatu v jeho týmu.

Atmosféra v pedagogickém sboru
Mgr.
Michal
Žmolík,
metodik prevence, supervizor ve školství
Je klima ve skupině rozpoznatelné navenek?
Klima skupiny je prožíváno a není viditelné „zvenčí“. Jako příklad mi poslouží častá překvapení třídních učitelů, když se dozvědí, jaká vztahová dramata se odehrávají mezi žáky jejich třídy. Tato zjištění narušují jejich původní mylná přesvědčení, že když tráví se svou třídou mnoho času a znají jejich chování (zvenčí pozorovatelné), mohou tak odhadnout i atmosféru třídního klimatu. Třídní učitel však není součástí „jejich“ skupiny, tudíž má jen omezené informace. Proces poznávání klimatu je možné přiblížit i poohlédnutím se do období vstupu do nového pedagogického sboru, do nového kolektivu. V adaptační fázi si učitel postupně všímá toho, jak to u místních „prakticky chodí“. Postupem času se zařazuje do kolektivu a „vrůstá“ do kolegiálních vztahů a získává zde svou roli. Po uplynutí adaptační fáze je již schopen rozpoznat emoční význam chování u svých nových kolegů. Teprve v této fázi se stal součástí vztahové sítě a má pohled „zvnitřku“. Tento proces však pravděpodobně u třídy, kterou učí, nenastane.
Co utváří atmosféru ve skupině?
Pro hlubší vhled do tématu o klimatu stručně popíši vlivy, z jejichž vzájemného mísení se utváří klima skupiny. V každé lidské skupině funguje něco, co je nazýváno pojmem skupinová dynamika. Tato dynamika způsobuje, že se v různých skupinách cítíme a chováme jinak. Každá skupina má své utvořené „normy“, kterým se členové konformně přizpůsobí. Těmito normami nemyslím pouze sepsaná pravidla chování, ale spíše pro danou skupinu obvyklý způsob chování, vyjadřování a vztahování se ke druhým.
Pro příklad si můžeme představit dva pedagogické týmy. V jednom je normou, že se o žácích nemluví hanlivě. V druhém týmu se obvykle používají i „jadrnější“ výrazy. Ve chvíli, kdy přijde do prvního týmu nový kolega a začne užívat pro něho obvyklé „jadrnější“ výrazy, celá skupina začne prožívat nepohodu. Členové skupiny si uvědomí, že porušuje jejich nepsanou normu a stupňuje se napětí ve skupině. Následující vývoj může mít několik podob. Každá z těchto variant však nezbytně promění atmosféru ve skupině:
-
Skupina si udrží dosavadní normy a začne nového kolegu „vytlačovat“ mimo kolektiv. Vytlačování může mít mnoho podob, např. kolektiv bude kolegu napřímo verbálně korigovat a napomínat, nebo na něj přestane mluvit ve chvíli, kdy je vulgární, či začne být nový kolega „kuloárně“ pomlouván a odsuzován apod.
-
Několik lidí ze skupiny se přidá k jeho způsobu vyjadřování, a postupně tak začnou vznikat dvě podskupiny, které se budou proti sobě negativně vymezovat.
-
Celá skupina pozmění své normy a tento způsob vyjadřování se stane dalším z možných reakcí ve skupině.
Potřeba jedinců jednat v souladu s normami skupiny se nazývá konformita. Dynamikou konformity je potřeba jedince být v chování podobný se skupinou, neodlišovat se, aby předešel odmítnutí skupinou. Síla tlaku na konformitu může být v různých skupinách různě silná. Na to, jak silný je konformní tlak ve vašem týmu, poukazují například reakce pedagogů na kolegu, který se zdržel hlasování či nehlasoval pro sníženou známku z chování pro konkrétního žáka. Ve zmíněné situaci začne skupina vyvíjet různě silný tlak na kolegu, aby obhájil své rozhodnutí, a budou se ho snažit přesvědčit o vlastní pravdě a postoji.
Může mít osobní historie vliv na fungování týmu?
Utváření norem a fungování skupiny je však výrazně ovlivněno i osobní historií každého z nás. Osobní historií zde myslím „klima“ naší primární skupiny, tedy rodiny, ve které jsme vyrostli a ve které jsme byli vychováni. Jedná se o mnoho faktorů, ale pro příklad bych uvedl poměr kritiky a ocenění naší osoby při výchovném působení našich rodičů. Na školeních, která vedu, se většinou dozvídám, že kritika vítězila na plné čáře. Naše osobní zkušenost fungování v blízkých vztazích pak přímo ovlivňuje náš přístup k druhým lidem i v budoucím životě, tedy k našim dětem, partnerům, kolegům v budoucím zaměstnání apod. Proto i ve škole se pak setkávám s častějším přístupem kolegů, kteří mají tendenci všímat si aspektů, které ve škole nefungují.
Porovnávají, co „u nás“ není dobré nebo co „je někde lepší“, nikoli to, „co je lepší u nás“. Nejsem zastáncem samoúčelného oceňování, nicméně osobní uvědomění, jak často tíhneme ke kritice a k projevům nespokojenosti, vnímám jako velmi užitečné pro porozumění vlivu na vytvářené klima ve skupině. Přílišná kritika kolektiv k rozvoji nepodpoří, naopak posiluje tendenci jednotlivců skrývat nedostatky. S tím je pak spjatý kolektivní pokles loajálnosti ke kolegům a pocit sounáležitosti ke škole.
Jak mohou specifika profese ovlivňovat atmosféru ve skupině?
Významný vliv určující klima ve skupině má i samotná profese a její specifika. Profese učitele je pomáhající profesí. Pro tyto profese je typický velký vliv subjektivního hodnocení a význam vztahu s klienty (žáky). Nápadným projevem pomáhajících profesí je i úzká souvislost osobních hodnot a způsobu, jak tuto profesi pojímám a vykonávám. Obě tato specifika se pro atmosféru v týmu mohou stát velkým úskalím. Jako příklad bych popsal dvě odlišné reakce učitelů na stejnou problémovou situaci žáka.
PŘÍKLAD
U jednoho z učitelů je základní hodnotou především respekt k odlišnosti a ohled na individuální kontexty a příčiny problémového chování žáka v konkrétní situaci. Pro druhého učitele je důležitou hodnotou spravedlnost a dodržení předem stanovených pravidel. V situaci žáka Honzy, který má problémové chování, se to projeví různým postojem a odlišným kázeňským rozhodnutím. První učitel nedá Honzovi za jeho nevhodné chování sníženou známku z chování, protože jeho chování vnímá v souvislosti s problémovou situací v rodině (např. opuštění otcem). Druhý učitel však preferuje udělit sníženou známku z chování, přestože je o rodinné situaci také informován. Prioritou jeho hodnot je totiž spravedlnost vůči ostatním žákům a dodržování pravidel pro všechny. Tedy měřit stejným metrem.
Druhý učitel by tak preferoval hodnotit Honzovo chování bez ohledu na individuální kontext, neboť hodnotově je pro něj prioritní udržet spravedlivé hodnocení, které by bylo spravedlivé i např. vůči Petrovi, který dostal za stejné prohřešky sníženou známku z chování. Tito dva učitelé se tak mohou snadno dostat do vzájemného konfliktu, např. při hlasování na pedagogické radě. Pozadím daného interpersonálního konfliktu je především střet hodnot, priorit a s tím spjatých postojů a rozhodnutí.
Další výrazné specifikum profese učitele pojmenovává Jan Průcha. Dva níže popsané principy jsou významnými „přispěvateli“ ke vnitřním konfliktům učitelů, tedy pnutí dvou protikladných tendencí uvnitř jejich osobnosti. Dlouhodobě neřešené vnitřní konflikty bývají mimochodem jedním ze zdrojů profesního vyhoření. Jejich popis používám v přímé citaci.
-
Konfliktnost role - je dána v učitelské profesi tím, že jsou na učitele kladeny protichůdné požadavky. Na jedné straně má být vstřícný k žákům a jejich rádcem v relativně intimních záležitostech, na straně druhé se po něm vyžaduje zajišťování kázně a vyšetřování přestupků a jejich důsledné trestání.
-
Nejistota role učitelů - na učitele se apeluje, aby byl objektivní v hodnocení výkonu žáků, ale zároveň nemá k dispozici žádná přesná kritéria pro toto hodnocení (udělování známky za prospěch). To zvyšuje učitelovu pracovní nejistotu. Nejistota role vyvolává napětí, pocity marnosti, ohrožení kariéry a současně vede k opatrnosti, nadměrnému zajišťování se aj. V důsledku toho pak učitel nevyužívá plně svých schopností, znalostí a dovedností.
Těmto dvěma principům čelí každý učitel. Co se týká konfliktnosti role, jedním ze způsobů, jak se zbavit tohoto vnitřního pnutí, je vytvořit si osobní odstup. Vzdát se vztahové stránky této profese a vytvořit si iluzi objektivity. Co se týká práce s vnitřní nejistotou, často je u učitelů maskována prezentovanou nepřiměřenou sebejistotou. Jedná se o formu kompenzace vnitřních pochybností o sobě. Jako supervizor se často setkávám na supervizích s učiteli s oběma výše zmíněnými principy. V bezpečných podmínkách supervize, která zajišťuje diskrétnost k osobním sdělením učitelů, často slýchávám příběhy o vnitřních pochybnostech a rozporech v roli učitele.
Učitelé jsou často vnitřně znejišťováni vlastním porovnáváním, jak by výchovnou situaci ve třídě řešil jejich kolega. Často je skličuje představa, že by kolegové podobnou situaci řešili lépe, rychleji a s větší grácií než oni samotní. Tento fenomén však nevypovídá jen o osobnostech jednotlivých učitelů a jejich nejistotách, ale také o fungování skupiny a klimatu jejich týmu, ve kterém bude nejistota spíše skrývané téma a každý jí čelí sám. Atmosféra nejistoty a strachu pak může v takovém týmu kulminovat, nebo se naopak uvolnit v případě, že se o ní začne otevřeně hovořit. Kolektivní otevřeností i k nepopulárním tématům, jako jsou naše strachy, nejistoty nebo pochybení, může dojít k postupné proměně i další nevyřčené normy, která nejistého učitele škatulkuje jako méně kompetentního. Pád této normy umožní větší otevřenost mezi kolegy, pocit úlevy ze sdílení svých nejasností, což podpoří hlubší pocit sounáležitosti.
Způsob vedení skupiny versus zodpovědnost jednotlivce?
Klima zaměstnanecké skupiny je velmi ovlivněno přístupem vedoucího pracovníka, který přímo i nepřímo utváří psané i nepsané normy fungování skupiny. Z nepřímých způsobů utváření pravidel skupiny bych uvedl jeho způsoby chování a vztahování se k lidem, jeho názory, hodnoty, přístup k řešení problémů, jeho pracovitost, loajálnost apod. Vedoucí pracovník je výchovným vzorem nejen tím, co skupině říká a nařizuje, ale i tím, jak se sám chová. Klima ve sboru však ovlivňuje i svým způsobem manažerského vedení podřízených, jako např. jakou formu kontroly používá, jakou formou dává najevo nespokojenost s prací pedagogů, jak využívá konstruktivní zpětné vazby, jakým způsobem dokáže ocenit a podpořit, jak umí naslouchat a tolerovat odlišný názor apod.
Způsob vedení nadřízeného je častým tématem supervizních setkání s učiteli. Pominu-li nyní hodnocení, zda vede nadřízený školu dobře, či nikoli. Jak je možné nahlížet na individuální zodpovědnost jednotlivce za vytváření klimatu ve sboru? Je vůbec možné, aby mohl jednotlivec přispívat ke zlepšení pracovního klimatu z pozice dílčího člena týmu? O tom nepochybuji. Vnímám však jako nezbytné hlubší porozumění všem principům, které klima na pracovišti utváří. Porozumění tématu klimatu a skupinové dynamiky přináší vědomí souvislostí, které jsem se pokusil článkem přiblížit.
Právě ono porozumění může učitele ochránit od zjednodušené představy, že má právo na „lepšího šéfa“ nebo „lepší kolegy“, kteří by byli lékem na utvoření lepšího klimatu ve sboru. Uvědomění si, že nemohu stát mimo vztahovou síť, přináší vědomí individuální zodpovědnosti za svůj podíl na utváření atmosféry na pracovišti. Nevnímám to tak, že by se měl člověk vzdát kritiky a zpětné vazby, jsou důležité, protože rozvíjejí vztahový i pedagogický systém. Přínosná je však především tehdy, když je řečena v první osobě, přímo a konstruktivně. Když si však uvědomíme, že základ učitelské profese je subjektivní a „hodnotový“, pak snadněji opustíme představu, že ve většině situací je jedno „správné jednání“, prohloubíme svou kapacitu tolerovat odlišnost u kolegů a otevřeme se upřímné diskuzi a hledání vhodných pedagogických postupů v rámci pedagogického týmu. Nicméně jedno právo vždy zůstává každému z nás - právo změnit zaměstnavatele.
Supervize
Utváření vstřícnějšího klimatu a proměna rigidních nefunkčních norem skupiny je dlouhodobým procesem. Jednou z možností, jak proces proměny podpořit, je využít metody týmové supervize, kterou by měl vést externí pracovník, tedy supervizor, který není součástí týmu na dané škole. Metoda supervize pracuje s několika standardizovanými postupy, probíhá však většinou verbálně, formou sdílení osobních témat jednotlivých členů týmu. Supervizor dává na týmové supervizi prostor skupině, pojmenovává týmová témata a jejich souvislosti s prožíváním jednotlivých členů skupiny. Výhody externího supervizora jsou v jeho nestrannosti, objektivitě a diskrétnosti. Ředitel ani jiný zaměstnanec školy nemůže tuto funkci zastat.
Utváření týmového klimatu a atmosféry v pedagogickém sboru je téma rozsáhlé a svým sdělením jsem se pokusil přiblížit témata, se kterými se ve své praxi setkávám. www.michalzmolik.cz

ZDROJE
-
BĚLOHLÁVEK, F. Organizační chování. Olomouc: Rubico, 1996.
-
HAWKINS, P., SHOHET, R. Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2004.
-
NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie organizace. Praha: Grada, 2005.
-
PRŮCHA, J. Učitel, současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002.
-
SCHMIDBAUER, W. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál, 2000.
-
YALOM, I. D. Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Praha: Portál, 2007.

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Informace k možnostem zaměstnávání ukrajinských občanů na pozici pedagogického pracovníka
Co udělat s učitelem podporujícím Putina nebo šířícím proruské dezinformace?
Cestovní náhrady
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Komunita praxe a její role v profesním učení učitelů
Spolupráce pedagogických pracovníků
Rozvoj pedagogických pracovníků
Komisionální zkouška žáka střední školy
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Převedení učitele na jinou práci za nouzového stavu
Přespočetné hodiny - mimořádná opatření
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Minimální mzda státu EU a výjezdy škol do zahraničí
Cíle profesního učení
Pracovněprávní důsledky odsouzení pedagogického pracovníka za trestný čin
Virtuální hospitace: cesta k lepší škole
Nástup do práce - znovu otevření škol v době mimořádných opatření
Jak má postupovat ředitel školy v případě, že učitel odmítne nosit roušku?

Poradna

Úvazek
Úvazek
Podnapilý rodič
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Platová třída
Odměna za očkování
Prodloužení zkušební doby
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období