Volný čas, bez toho to opravdu nejde

Vydáno:

V březnovém vydání pro vás mám rozhovor s Petrem Danišem o tématu svobodné hry. Proč je tak důležitá a zda je pro ni prostor v běžné vyučovací hodině, vysvětlují společně se spoluautorkou Justýnou Danišovou v nové knize Svobodná hra: Jak nechat vyrůst radostné, odolné a samostatné děti.

Petr Daniš se zabývá vzděláváním a ochranou životního prostředí. Zajímá ho, proč si děti hrají, jak se učí a proč potřebují kontakt s přírodou. Působí jako ředitel vzdělávacího centra TEREZA a předseda Sítě středisek ekologické výchovy Pavučina.
Co je to svobodná hra?
Svobodná hra je spontánní, nestrukturovaná hra, kterou řídí děti samy. Třeba v angličtině se vyjadřuje slovíčkem
play
, či přímo souslovím
free play
, oproti různým
games
, tedy hrám s pravidly, od sportovních až po deskové hry. Svobodná hra na sebe bere spoustu podob, běžně se rozlišuje například hra s předměty, pohybová, fantazijní, rolová nebo bojová hra. V české odborné literatuře se obvykle označuje jako volná hra. Přijde nám ale, že
svobodná hra
je mnohem výstižnější pojem. Ve hře jde skutečně o svobodu dětí, hra je činností, kde takovou svobodu vždy mohly zažívat.
Volnost a svoboda jsou určitě zásadní proměnné ke zdárnému vývoji dítěte. Také ale existují hranice a rytmus běžného dne, které je důležité dodržovat. Jakým způsobem skloubit svobodnou hru

Související dokumenty

Pracovní situace

Zvyšování kvalifikace pedagogických pracovníků
VP, středisko výchovné péče a OSPOD
Odborný rozvoj začínajících pedagogických pracovníků
Kvalifikační dohoda
Strategické řízení a plánování v digitální škole
Bílá kniha
Přehled hlavních strategických a koncepčních dokumentů v oblasti vzdělávání
Vzdělávání koordinátorů EV
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Bezplatné poskytování učebnic
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Evidence pracovní doby ve školství
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program
Revize RVP
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)

Poradna

Účastníci zájmového vzdělávání ve školním klubu
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon
Ředitel školy - uzavírání a vyplácení DPP
Vstupní lékařská prohlídka u pedagoga na DPP
Výuka Aj
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Vyzvedávání dítěte za ŠD opilým zákonným zástupcem
Právo na poskytování informací
Celková doba přerušení vzdělávání ve střední škole