• Oblíbené
  • Poznámka

Učitelů ubývá, systém stárne. Bez podpory a prestiže školství neudržíme

Vydáno: 11 minut čtení

České školství čelí vážné personální krizi. Chybí tisíce učitelů, a přestože zájem mezi studenty existuje, vstupu do profese brání špatné podmínky, nedostatečná podpora i nízká prestiž. „Učitelství musí být vážené a perspektivní povolání,“ říká Kateřina Konrádová, analytička vzdělávací politiky a členka vedení organizace Učitel naživo. V rozhovoru vysvětluje, proč je klíčová reforma přípravy pedagogů, jakou roli hrají mentoři a proč kariérní systém není jen tabulková formalita.

Učitelů ubývá, systém stárne. Bez podpory a prestiže školství neudržíme
Mgr.
Michaela
Váchová
Spolupracovnice Řízení školy
Můžete popsat současnou situaci ve školství z hlediska nedostatku učitelů? Které předměty a regiony jsou nejvíce postižené?
Ve školách dlouhodobě chybí tisíce učitelů a situace se zhoršuje. Podle MŠMT chybělo už v roce 2019 zhruba 6 000 učitelů. Aktuální přesná data ovšem chybí. Novější odhady z Pedagogické fakulty UK pouze ukazují, že během deseti let může chybět až 20 000 kvalifikovaných pedagogů. Nejkritičtější je situace v matematice, fyzice a informatice. Problém zasahuje nejen předměty, ale i celé regiony. Dnes zajišťují téměř 10 % výuky nekvalifikovaní učitelé, v Karlovarském a Středočeském kraji se tento podíl blíží 20 %. Zároveň třetina učitelů míří v příštích letech do důchodu a do systému přichází méně nových absolve

Sdílení dokumentu

Poznámka k dokumentu