Přijít o svoji zemi je jako ztratit blízkého člověka

Vydáno: 10 minut čtení

Nejpočetnější skupinu žáků cizinců tvoří Ukrajinci. Podle výsledků šetření ministerstva školství z jara 2025 tvoří tři procenta ze všech žáků našich základních a středních škol. Čím procházejí a jakou potřebují podporu při začlenění do naší společnosti, ke zdravému rozvoji a úspěšnému učení? O tom si povídáme s psycholožkou Olenou Dolhovou z organizace AMIGA.

Přijít o svoji zemi je jako ztratit blízkého člověka
PhDr.
Daniela
Kramulová
publicistka ve vzdělávání
Sami známe válku jen z historických dokumentů a filmů nebo ze sci-fi příběhů a videoher. Žáci, a někdy možná ani některý z učitelů, si nedokážou představit, co dítě vnímá a prožívá, když bombardování, střelba a zabití lidé jsou reálně přítomní v jeho životě. Když musí opustit domov jen s částí rodiny, ze dne na den přijít o další blízké, o kamarády nebo třeba o svého zvířecího mazlíčka. O tom, jaká jsou specifika podpory dětí a žáků s traumatickou zkušeností, hovoříme s hlavní psycholožkou neziskové organizace AMIGA Olenou Dolhovou.
Nezisková organizace AMIGA, z. s., (Agency for Migration and Adaptation) už 15 let pomáhá migrantům z různých zemí s adapta

Související dokumenty

Pracovní situace

Schvalování útoku na Ukrajinu žákem z právního pohledu
Co udělat s učitelem podporujícím Putina nebo šířícím proruské dezinformace?
ČOSIV - odborná pomoc zdarma
Psychologická a psychoterapeutická pomoc cizincům postiženým válkou na Ukrajině
2022/2023: Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence v 1. pololetí školního roku
Činnost výchovného poradce a metodika prevence v prvním pololetí školního roku 2021/2022
Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevenceve 2. pololetí školního roku 2021/2022
Doporučení pro ŠPZ k přístupu k ukrajinským dětem
Vzdělávání dětí, žáků, studentů z Ukrajiny
Metodické komentáře k zákonu Lex Ukrajina 2
Metodika k hodnocení žáků v základních školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Metodika k hodnocení studentů ve vyšších odborných školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
Adaptační koordinátor
Integrace a vzdělávání ukrajinských dětí a žáků – metodická podpora ze strany České školní inspekce
Metodická informace pro školská poradenská zařízení
Učitelé – kategorie pomáhající profese
Stres v osobním a pracovním životě učitele
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Zvyšování psychické odolnosti pedagogů

Vyhlášky

27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných