Jak se žáky bezpečně prožít události 20. století (a učit je osobní statečnosti i zodpovědnosti)

Vydáno:

Je léto roku 1940 a náš tábor byl zničen. Na tohle léto jsme se přitom tolik těšili. Celý rok jsme pracovali a dávali dohromady klubovnu a připravovali věci na tábor. Strašně moc jsme se nadřeli, sehnali jsme sami na všechno peníze a výsledek pak stál opravdu za to! Tenhle tábor byl naprosto dokonalý, nejlepší, co jsem zažil. A dnes jsme se vzbudili a nemáme nic. Vůbec nic! Jak je tohle možné, že někdo přijde dětem zničit celý tábor? Proč? Za co? Proč nám zatkli naše skvělé vedoucí? Proč máme ihned odjet? Proč se už nesmíme scházet v naší krásné nové klubovně? Nenapadá mne ani jedno logické vysvětlení na všechny tyhle otázky. Nevím, co budu dělat. Co budeme dělat my všichni…

Jak se žáky bezpečně prožít události 20. století (a učit je osobní statečnosti i zodpovědnosti)
Mgr.
Věra
Tůmová
Post
Bellum
, rozvoj vzdělávání a projekt Příběhy našich sousedů
Takovýto chaos a rozbouřené pocity nepochybně zažívaly před více než 80 lety malí skauti na mnoha táborových loukách po celé naší zemi. Stejné otázky ale krouží i hlavami dnešních dětí, které se na skok ocitnou v předválečné době díky zážitkovému workshopu „Slibuji na svou čest“ společnosti Post Bellum, který je metodicky připraven primárně pro žáky už 4. a 5. tříd základních škol.
Zažít diktaturu v bezpečném prostředí
Obvykle to nejdříve vypadá jako docela nevinná hra. V případě workshopu „Slibuji na svou čest“ třeba právě na skauting a táboření. Děti ze čtvrté třídy jedné pražské základní školy si zakládají družinu a v duchu skautských tradic pro ni vymýšlejí název, znak, vlajku a sestavují vlastní pokřik. Tvořivou diskusí tu a tam proniká čtení autentických materiálů z úst lektorů ve skautských krojích. Zaznívají informace o předválečném skautingu, době začínající druhé světové války i o tom, co znamená někomu něco slíbit a splnit to. První část workshopu všechny nenásilně vtahuje do dění i do nadšeného tvoření vlastní skautské družiny. Děti si vše vymýšlejí tak, jak ony chtějí, aby to byla opravdu „ta jejich“ družina, kterou nakonec ostatním i představí.
„K mému naprostému úžasu se nakonec zapojily všechny děti bez ohledu na to, zda v reálu chodí do skauta či zda to jsou takoví ti pubertální ‚floutci‘, kteří se chtějí hlavně předvádět. I ti na to najednou jaksi pozapomněli a ohromně je to vtáhlo do děje,“ sdílí své prvotní dojmy jejich učitelka Eva Fejková ze ZŠ Strossmayerovo náměstí 4, Praha 7.
Hlavní pointa ale na děti teprve čeká. V další fázi vzniká tábor, děti jsou hrdé na to, co vše samy svými silami dokázaly, a dějinná spirála se začíná otáčet rychleji. V krátkém sledu pak události nabírají zcela nečekaný spád. Děti se musejí samy za sebe rozhodnout, jak se v dané situaci zachovají a co to pro ně bude znamenat se všemi důsledky. Na vlastní kůži zažívají moment „bezpráví a nespravedlnosti“, které vytváří totalitní režim…
„To bylo hrozný, jak nám zničili celý náš tábor. Přitom nám to dalo takovou práci!“ s dávkou zoufalství v hlase poznamenává za všechny děti na konci workshopu desetiletá žákyně Evy Fejkové Emma. Následuje střih – zpět do dneška. Zaznívá autentická výpověď pamětníka skautských táborů, fakta, jak to v reálu se skautingem dopadlo za nacismu a později za komunismu. V dětech nespravedlnost vře dlouho, a závěrečná reflexe všech účastníků je proto nesmírně důležitá.
O čem jsou tedy workshopy Post Bella?
Cílem zážitkových workshopů z dílny Post Bella je, aby žáci základních škol i středoškoláci mohli pod citlivým metodickým vedením bezpečně nakouknout pod pokličku „velkých“ dějin 20. století. Aby si na pozadí příběhů reálných pamětníků mohli alespoň částečně uvědomit, co se kdysi u nás stalo a jaké to mělo důsledky i pro životy obyčejných lidí a jejich rodin, a to až do dnešních dnů.
„V našich workshopech tedy nejde o získávání akademických znalostí ani o zábavu a hraní divadelních rolí. Jde nám primárně o to, abychom dětem empatickou formou a pomocí pamětnických příběhů přibližovali složité historické události, vedli je ke kritickému myšlení, zodpovědnosti za vlastní rozhodnutí a k respektování přesvědčení a hodnot druhých lidí. S tím samozřejmě souvisí i odmítání útlaku a hrubého zacházení,“ shrnuje na závěr vedoucí lektorka Post Bella Jitka Míčková.
Jaké zážitkové workshopy má nyní v nabídce Post Bellum:
pro 1. stupeň ZŠ (4. a 5. ročník)
– Slibuji na svou čest (3 hod.)
– Kdo je vítěz (3 hod.)
pro žáky 6. a 7. ročníků ZŠ
– Nesmíš se bát (3 hod.)
pro žáky 7. a 8. ročníků ZŠ
– Byli to naši sousedé (3 hod.)
pro žáky 8. a 9. ročníků ZŠ
– Máš svůj sen (rok 1968) (4 hod.)
– Lidská práva, chraňme je (1,5 hod.)
– Den, kdy se mlčelo (4 hod.)
– Doma a jinde (4 hod.)
– Zítra celá země (4 hod.)
– Velký dům (4 hod.)
– Lidi to tak nenechaj (2,5 hod.)
– Tak tohle neprojde (4,5 hod.)
– Zítra celá země (3,5 hod.)
– Velký dům (4 hod.)
Žákovský pohled na workshopy:
„Bavili jsme se o strachu, o tom, jak se chovat, když vidím, že se děje něco nespravedlivého… I o tom, co znamená něco někomu slíbit a jaké to je, stát si za svým názorem. Bál jsem se, že to bude jen o dějepise, ale bylo to spíš o nás a o tom, jak se chováme my a lidi kolem nás… Štvala nás ta nespravedlnost a že se takové věci někomu staly… Po tom workshopu mi najednou došlo, že hrdinsky se může zachovat každý a že dějiny může ovlivnit tedy také každý… Úplně stačí se nebát a nemlčet, když se děje nějaká nespravedlnost,“ takhle své pocity popisovaly děti, které právě prožily zážitkový workshop společnosti Post Bellum.
Učitelský pohled na workshopy:
„Historické události 20. století bývá obtížné pochopit i pro dospělé, o to složitější je zprostředkovat informace o nich mladším i starším žákům ZŠ. Navíc na minulé století zbývá ve výuce jen málo času a obvykle se řada témat ani nestihne. O to horší však je, že dějinné události 20. století se dotkly každé rodiny, každého z nás, a žáci o tom nevědí nebo ani příliš nemají, jak se o tom dozvědět. Osobní zkušenost zážitkového workshopu jim dokáže přiblížit dané období i téma až do morku kostí. Místo šprtání se na zkoušky děti zažijí a uvědomí si dějinné souvislosti tak, že na to již nikdy nezapomenou. Díky tomu mohou také lépe pochopit paralely minulosti a dneška. Navíc mají o další důvod více se o těch událostech bavit s rodiči a prarodiči a možnost uvědomit si, proč jsou tam, kde jsou jako rodina a její členové dnes, a jak by to bývalo mohlo být, kdyby…“

Související dokumenty

Pracovní situace

Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole - 2. část
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Určení formy, obsahu a pravidel používání žákovské knížky
Odborný rozvoj začínajících pedagogických pracovníků
Kvalifikační dohoda
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Zvyšování kvalifikace pedagogických pracovníků
VP, středisko výchovné péče a OSPOD
Bílá kniha
Přehled hlavních strategických a koncepčních dokumentů v oblasti vzdělávání
Vzdělávání koordinátorů EV

Poradna

Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Výuka Aj
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Celková doba přerušení vzdělávání ve střední škole
Přestup žáka cizince
Postup školy v případě, že přijatá žákyně se neúčastnila vzdělávání a zákonný zástupce nekomunikuje
Změna druhého cizího jazyka
Podpůrná opatření od 1. 1. 2026