V programech vrstevnické mediace mají školy k dispozici zajímavý nástroj, který učí žáky řešit konflikty efektivně a s respektem a rozvíjí dovednosti aktivního naslouchání, empatie a hledání konsensu s ostatními. Vrstevnická mediace zlepšuje školní klima a je prevencí šikany. Často také umožní vyřešit konfliktní situaci bez zásahu dospělých. Jak práce vrstevnických mediátorů v praxi může vypadat?
Chcete zlepšit atmosféru a vztahy ve vaší škole? Zkuste vrstevnickou mediaci
Klára
Koubská
ředitelka Základní školy Smart
V každodenním životě se s prací mediátora setkáváme stále častěji. Jeho úkolem je pomáhat stranám konfliktu dosáhnout bez soudu vzájemně přijatelné dohody. Jeho úkolem není rozhodnout, která ze stran má pravdu. Pomáhá zúčastněným komunikovat, vzájemně si porozumět a hledat společné řešení.
Mediace
je využívána v rodinných, pracovních, obchodních i mezistátních sporech.V 80. letech 20. století se v amerických školách v reakci na rostoucí násilí objevila tzv. vrstevnická
mediace
(peer mediation)
. Ukázalo se, že jde o překvapivě účinný způsob, jak řešit konflikty mezi dětmi a zároveň rozvíjet vzájemný respekt, spolupráci a porozumění. Ucelené
peer mediation
programy dnes využívají školy v téměř všech evropských zemích.Cílem
mediace
je dosáhnout dohodyZaujal vás tento článek? Inspirujte se dál. Všechny texty Učitelského měsíčníku s názvem: Týden pro wellbeing ve škole aneb když se do školy těším si můžete hezky najednou stáhnout v pdf jako bonus. |
Představte si například, že se děti ve třídě pohádají o to, jak se budou střídat při hraní stolního fotbálku o velké přestávce. Učitel je může vyslechnout a z pozice autority navrhnout řešení nebo přímo rozhodnout. Anebo si žáci pozvou na pomoc vrstevnické mediátory. Ideálně se jedná o žáky nejméně o rok starší, poučené o tom, jak mediaci vést. Mediátoři účastníky konfliktu vyslechnou, kladou doplňující otázky, shrnou podstatu konfliktu a mediačními technikami vedou protistrany k hledání přijatelného řešení. Úkolem mediátorů není vyřešit problém za jeho aktéry, ale provést je klidným, objektivním a respektujícím způsobem procesem hledání shody a řešení.
Může si dětský mediátor poradit s úkolem náročným i pro dospělého? Zkušenost ukazuje, že dětští mediátoři mohou být svým spolužákům v mnoha ohledech nápomocní. Děti od určitého věku důvěřují vrstevníkům více než dospělým. Mohou k nim být otevřenější a mediátoři mohou také lépe chápat jejich uvažování a sdílet podobnou zkušenost. Děti se navíc učí nezávislému rozhodování a omezují potřebu „dospěláckých“ zásahů. Aktivní účast žáků na řešení problémů přispívá k jejich sounáležitosti se školou, pocitu autonomie a bezpečí.
Nesporný je i přínos pro mediátory samotné. Účastnit se v roli prostředníka řešení sporů druhých znamená lépe se orientovat v konfliktech vlastních. Mediátory se velmi často stávají žáci, kteří jsou přirozeně empatičtí a umějí naslouchat druhým, zároveň ale mohou patřit k méně výrazným v třídních kolektivech. Tato role jim dává příležitost rozvinout jejich silnou stránku. „Pro učitele mohou být některé konflikty banální a je pro ně časově náročné je řešit. Pro vrstevnické mediátory je to ale materiál, na kterém se učí,“ říká Michaela Kopalová, propagátorka programů vrstevnické
mediace
, jejíž Homeroom Academy školí vrstevnické mediátory od roku 2022.Zavedení programu vrstevnické
mediace
Na počátku je podmínkou podpora vedení školy, s konceptem se musí seznámit všichni členové pedagogického sboru, aby měli jasnou představu o roli mediátorů a zároveň o hranici závažnosti konfliktu, za kterou už řešení patří výhradně do rukou dospělých. Podpora učitelů je pro mediátory důležitá mj. v tom, že dodává váhu jejich působení a vytváří prostor pro důvěru.
Následuje práce lektora se třídami od 5. ročníku ZŠ, žáci mají možnost vyzkoušet si řešení modelových situací. Nabídku stát se vrstevnickými mediátory lektor v některých školách konzultuje s pedagogy, jinde se mohou hlásit sami žáci. Obvykle se vybírají žáci jedenáctiletí a starší. Řadu mediačních technik a dovedností se sice mohou naučit i děti mladší, pro vedení vrstevnické
mediace
je ale zapotřebí dostatečně rozvinout své vyjadřovací schopnosti, mít vlastní zkušenost s konfrontací názorů a také schopnost zorientovat se v problému.Vybraní žáci prochází několikatýdenním výcvikem zaměřeným na rozvoj mediačních a komunikačních dovedností, učí se například technikám aktivního naslouchání a poskytování efektivní zpětné vazby, ale také zvládání emocí svých i ostatních. Učí se pokládat vhodné otázky, shrnovat vyřčené a vracet diskusi k tématu. Tím ale práce s týmem mediátorů nekončí. Kvalitně vedený školní program zahrnuje pravidelné setkávání mediátorů s lektorem, na kterém mohou reflektovat vlastní mediátorskou zkušenost a procvičovat nezbytné dovednosti.
Obvykle trvá několik měsíců, než práce mediátorů vstoupí do povědomí a než si získají důvěru spolužáků a jejich zájem o pomoc při řešení sporů. Pro lepší informovanost je vhodné občasné připomenutí způsobem ve škole obvyklým, např. ve školním časopise nebo třeba prostřednictvím mediátorské nástěnky.
ČASTO KLADENÉ OTÁZKY
Jsou na to děti dost zralé?
Vrstevnická
mediace
je zaměřena na řešení jednodušších konfliktů, na situace, které mediátoři sami znají. Proškolením navíc získávají konkrétní dovednosti pro řešení konfliktů. Zda je konkrétní situace vhodná, v případě potřeby rozhodne učitel a/nebo lektor.Co když vrstevnický mediátor konflikt nezvládne?
Mediace
probíhá pod dohledem pedagogů nebo lektora, kteří mohou poskytnout podporu.Nejsou mediátoři vystaveni nepřiměřenému stresu?
Obavy z psychické zátěže jsou oprávněné. Proškolení proto zahrnuje i techniky zvládání stresu a základní psychologickou podporu.
Mohou mít spolužáci k mediátorům důvěru?
Důvěryhodnost a autorita vrstevnických mediátorů se buduje postupně. Pomáhá, když mediátoři pracují se žáky mladšími alespoň o jeden rok. Součástí školního týmu mediátorů by měli být žáci různého věku a z různých tříd.
Jak získat vedení školy a ostatní kolegy pro myšlenku vrstevnické
mediace
?Nejlepší cestou je setkání s vrstevnickými mediátory a učiteli ze škol, kde program již nějakou dobu běží. Mezi tyto školy patří např. ZŠ Smart, Roudnice nad Labem; škola Nika, Praha 11 – Chodov, ZŠ Jeseniova a ZŠ Chmelnice, Praha 3.
JAK TO VIDÍ VRSTEVNIČTÍ MEDIÁTOŘI
„Vždycky mě zajímalo, jak řešit problémy. A učitelé nemají na všechny spory žáků čas. Proto jsme tady my. A taky je fajn, že tím člověk může hodně lidem pomoci.“
(Johanka)„Myslel jsem si, že nás ostatní děti jako mediátory nebudou brát vážně. Chodíme ale mediovat do mladších tříd a tam to funguje. Někdy mě na chodbě zastaví děti, kterým jsme pomohli, a samy mi řeknou, že už se nehádají.“
(Adam)(Na Základní škole Smart v Roudnici nad Labem využívají vrstevnickou mediaci od roku 2022, tým mediátorů tvoří 14 žáků z 5.–9. ročníku.)