Školní rok 2020/2021 byl ve znamení nestandardních, výjimečných postupů, posunutých období a prodloužených lhůt, a to zejména v souvislosti s přijímáním ke vzdělávání a ukončováním vzdělávání. Cílem článku je shrnout základní činnosti střední školy ve druhém pololetí školního roku 2021/2022, které se mají uskutečnit podle právních předpisů, bez mimořádných postupů. Obsah článku se shodně vztahuje na školy veřejné i neveřejné.
Plán činnosti střední školy na druhé pololetí školního roku 2021/2022
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová
Ph.D.
specialista na školskou legislativu;www.monikapuskinova.cz
ÚNOR
Vyhodnocení řízení pedagogických procesů, vyhodnocení výsledků vzdělávání žáků v prvním pololetí školního roku 2021/2022
K ustáleným kritériím, podle kterých ČŠI hodnotí činnost střední školy, patří i následující kritéria:
*
Vedení školy aktivně řídí, pravidelně monitoruje a vyhodnocuje práci školy a přijímá účinná opatření
,*
Škola soustavně získává informace o posunech výsledků každého žáka ve všech vzdělávacích oblastech a reaguje na ně vhodnými pedagogickými opatřeními
.1)V návaznosti na uvedená kritéria je vhodné v únoru vyhodnotit manažerské činnosti vedení školy v oblasti řízení pedagogických procesů i vyhodnocení výsledků vzdělávání žáků získaných v prvním pololetí školního roku 2021/2022. Nabízí se, aby vedení školy vyhodnotilo např.:
Úspěšnost vzdělávání v oborech středního odborného vzdělávání podle změněného ŠVP nebo úroveň příprav na změnu ŠVP
|
*
Pro obory vzdělání středního odborného vzdělávání MŠMT vydalo dvě opatření.
*
Opatřením ze dne 31. 8. 2020 2)se aktualizují RVP
oborů středního vzdělávání kategorie dosaženého vzdělání J, E, H, L0, L5, M a P.
Nové RVP tvoří přílohu č. 2 uvedeného opatření. Stručně lze konstatovat, že v RVP se mění odborná složka vzdělávání, ekonomickéa informatické vzdělávání. Školy vzdělávající v oborech vzdělání uvedených v opatření uvedou své ŠVP do souladu s aktualizovanými RVP
nejpozději do 1. 9. 2022
počínaje prvním ročníkem.*
Opatřením ze září 20213)se mění vybrané RVP oborů středního odborného vzdělání. Školy zajišťující vzdělávání v určitých oborech vzdělání (např. 23-51-H/01 Strojní mechanik, 29-41-L/51 Technologie potravin, obory vzdělání skupiny 82) uvedou své ŠVP do souladu s upravenými RVP
nejpozději do 1. 9. 2022
. |
Úroveň přípravy na změnu ŠVP v gymnáziích
|
Příprava gymnázií na změnu ŠVP se odvíjí od opatření, kterými se mění RVP pro gymnázia, RVP pro dvojjazyčná gymnázia a RVP pro gymnázia se sportovní přípravou4). Uvedená opatření nabývají účinnosti 1. 9. 2022. Gymnázia mají zahájit vzdělávání podle změněných RVP pro gymnázia nebo změněných RVP pro základní vzdělávání (v případě nižšího stupně víceletého gymnázia)
nejpozději od 1. 9. 2025
ve všech ročnících. |
Funkčnost programu poradenských služeb
|
Podle § 7 odst. 3 vyhlášky č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů, škola zpracováváa uskutečňuje program poradenských služeb ve škole, který obsahuje mimo jiné
strategii předcházení školní neúspěšnosti
. Je logické, aby škola vyhodnotila funkčnost programu poradenských služeb po ukončení prvního pololetí školního roku. |
Funkčnost školního řádu
|
Je vhodné, aby škola po ukončení prvního pololetí školního roku vyhodnotila,
*
zda je školní řád funkční v části pravidel, která určují, zda žák bude, nebo nebude hodnocen na vysvědčení za určité pololetí školního roku,
*
případně následně upravila školní řád tak, aby předcházela nedůvo |