Počet dětí přijatých do mateřské školy

Vydáno:

Počty dětí přijímaných do mateřské školy stanoví v § 2 vyhláška č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „vyhláška č. 14/2005 Sb.“). Podle toho ustanovení má mateřská škola s jednou třídou nejméně 15 dětí, mateřská škola se dvěma a více třídami má nejméně v průměru 18 dětí ve třídě. Je-li v obci pouze jedna mateřská škola s jednou třídou, má nejméně 13 dětí, jediná mateřská škola v obci se dvěma a více třídami má nejméně v průměru 16 dětí ve třídě. Třída mateřské školy se naplňuje do počtu 24 dětí. Třída, ve které jsou zařazeny děti se zdravotním postižením, má nejméně 12 dětí a naplňuje se do počtu 19 dětí.

Počet dětí přijatých do mateřské školy
JUDr. Mgr.
Eva
Janečková,
odbornice na školskou problematiku
Právní předpis tedy stanoví minimální dolní a maximální horní hranici počtu dětí. Skutečný počet přijímaných dětí však v souladu s § 164 odst. 1 písm. a) zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „školský zákon“), stanoví ředitel mateřské školy, který dle uvedeného ustanovení rozhoduje ve všech záležitostech týkajících se poskytování vzdělávání a školských služeb, pokud zákon nestanoví jinak.
V kompetenci ředitele mateřské školy je tedy nejen rozhodnutí o tom, že v daném školním roce otevře pouze určitý počet tříd, ale také to že třídy bude naplňovat pouze do určitého počtu dětí. Ředitel školy tak není povinen přijmout maximální počet dětí, neboť se jedná o hranici, která pouze nesmí být překročena, které však nemusí být dosaženo. Takové rozhodnutí může být učiněno například z důvodů vzdělávacích či organizačních, ale také z důvodů zajištění náležité bezpečnosti a ochrany zdraví dětí a náležitého dohledu nad nimi, jak mu ukládají § 29 a § 164 odst. 1 písm. h) školského zákona a § 5 vyhlášky č. 14/2005 Sb., přičemž organizační opatření musí být součástí stanovených kritérií pro přijímání dětí k předškolnímu vzdělávání.
Odvolání rodičů proti rozhodnutí o nepřijetí zdůvodněné nenaplněním maximální kapacity mateřské školy, ať už otevřením menšího počtu tříd, nebo nepřijetím maximálního možného počtu dětí, tedy zdůvodněné existencí teoreticky volných míst, nebude akceptovatelné.
Podle vyjádření ministerstva školství však z výše uvedeného existuje určitá výjimka, která vyplývá z ustanovení § 34 odst. 4 školského zákona. Dle tohoto ustanovení platí, že k předškolnímu vzdělávání se přednostně přijímají děti v posledním roce před zahájením povinné školní docházky, přičemž nelze-li dítě v posledním roce před zahájením povinné školní docházky z kapacitních důvodů přijmout, zajistí obec, v níž má dítě místo trvalého pobytu, zařazení dítěte do jiné mateřské školy. Citované ustanovení zaručuje dítěti přijetí v posledním roce před zahájením povinné školní docházky až do nejvyššího počtu dětí uvedeného ve školském rejstříku, před čímž nemůže mít organizační kompetence ředitele školy přednost.1)
Reálný počet vzdělávaných dětí však může být zvýšen i prostřednictvím tzv. doplňkového dítěte. Podle § 34 odst. 9 školského zákona vzdělává-li se dítě v mateřské škole pravidelně kratší dobu, než odpovídá provozu, v němž je vzděláváno, může se ve zbývající době vzdělávat další dítě, aniž by se započítávalo do počtu dětí v mateřské škole pro účely posouzení souladu s nejvyšším povoleným počtem dětí. V případě, že se ředitel písemně dohodne se zákonným zástupcem přijatého dítěte na kratší době docházky, ať už pouze na některých dnech v týdnu, nebo na menším počtu hodin během dne, může přijmout i další dítě. V rozhodnutí o přijetí ředitel obvykle vymezí dobu pobytu druhého dítěte. Toto ustanovení tak umožňuje faktické navýšení počtu dětí, které mohou do mateřské školy docházet.
Reakcí rodičů na toto řešení často bývá stížnost, že mateřská škola dostává dvoje „školkovné“ za jedno místo. Zákon však nestanoví nárok na snížení úplaty pro dítě s dobrovolně omezenou docházkou. Podle § 6 odst. 4 vyhlášky č. 14/2005 Sb. je však výše úplaty za vzdělávání „doplňkového dítěte“ nejvýše 2/3 výši úplaty v příslušném provozu. „Dvojí školkovné“ je tak zcela v souladu se zákonem. Záleží však na vůli ředitele mateřské školy, který může výši úplaty upravit.
1 www.msmt.cz/file/13321/download/

Související dokumenty

Pracovní situace

Základní momenty novely zákona o pedagogických pracovnících a novely školského zákona
Školský zákon a jeho vyhlášky
Poskytování školního stravování z pohledu zákazu diskriminace
Souhlas se zpracováním osobních údajů ve školách - nejčastější situace
Co dělat, když škole přijde poškozené zboží?
Co dělat, když škole nepřijde zboží, které si objednala?
Policie ve škole
V jakých případech může škola odmítnout či odložit pomoc Policii ČR
Únor 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Březen 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Změna pracovního poměru
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Školy a cestování žáků: školní zájezdy
Volba ZŠ a postup v případě neshody rodičů
Školský rejstřík
Založení pracovního poměru jmenováním – zástupce ředitele
Přístupnost školního webu podle litery zákona
Metodické komentáře k zákonu Lex Ukrajina 2
Způsob poskytování poradenských služeb školským poradenským zařízením
Duben 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení

Poradna

Jmenování ředitele
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR
Vychovatelka ŠD
Pracovní neschopnost
Škola v přírodě
Střet zájmů
Doprovod do školy
DPČ
Zákoník práce
Výpověď
Úvazky
Střídavá péče