Není čert jako čert

Vydáno:
Není čert jako čert
PhDr.
Kamila
Balharová
speciální pedagog, ZŠ Táborská 45, Praha 4
Kniha autorů Kamily Balharové a Zdeňka Prokše je určena starším žákům s dyslexií a dalšími poruchami učení, kteří pod vedením odborníků rozvíjejí své čtenářské dovednosti a porozumění textu. Jsou ve věku, kdy přemýšlejí o životě a mají pocit, že není fér. Kniha umožňuje debaty nad spoustou otázek a úkolů. Mnoho věcí zde není jednoznačných a černobílých stejně jako sám život.
Obr. 1 Ikona čerta
Cílem knihy bylo také doplnit systém rozvoje čtenářských dovedností a porozumění textu u žáků s dyslexií napříč základní školou. V systému chyběla kniha, ve které by speciální pedagogové a další odborníci pracující s jedinci s dyslexií nalezli náročnější úkoly než v
Životě rytíře
, ale jednodušší než v odborném textu
Astronomie bez dalekohledu
. Nyní již nechybí, zaplní ji kniha
Není čert jako čert
, která vyjde v srpnu 2020 v nakladatelství Wolters Kluwer.
Systém, na kterém se podílejí dvě nakladatelství – Wolters Kluwer a DYS-centrum –, začíná v 1. třídě knihou
Fíovo čtení
. Ta pomáhá těm žákům, kterým se nedaří naučit se číst genetickou metodou čtení a potřebují nacvičit techniku slabikového čtení.
Příběhy veverky Zrzinky
a
Putování klokánka Jumpíka
jsou vytvořeny společně s Lenkou Hoštičkovou pro žáky s dyslexií ve 2. až 4. ročníku. Pomáhají rozvíjet čtenářské dovednosti.
Příběhy veverky Zrzinky
se zaměřují na pomoc při zvládání čtení i psaní měkkých a tvrdých slabik di-ti-ni-dy-ty-ny a lze je využít od 2. ročníku. Je vhodné, aby žáci s dyslexií četli jen ty části knihy, kde jsou vyznačené slabiky, a plnili úkoly společně s veverkou. Od třetí třídy mohou děti k rozvoji svých čtenářských kompetencí využít knihu
Putování klokánka Jumpíka
, která cílí na rozvoj čtení pomocí předvídání budoucího děje, motivace ke čtení i úkolů na vyhledávání slov, která do textu nepatří. Kniha učí nejen odpovídat na otázky, ale i ptát se.
Pro druhý stupeň jsou určeny již tři knihy. Nejprve je vhodné začít knihou
Život rytíře
z nakladatelství DYS-centrum Praha, která obsahuje krátké texty a odpovědi na otázky, které v textu vždy najdete. Následuje právě představovaná kniha
Není čert jako čert
z nakladatelství Wolters Kluwer a do 9. ročníku lze zařadit knihu
Astronomie bez dalekohledu
(nakladatelství DYS-centrum Praha), která se zaměřuje na práci s odborným textem a jeho zvládání.
Obr. 2
Systém rozvoje čtenářských dovedností pro žáky s dyslexií napříč základní školou
V knize
Není čert jako čert
jsou cíleně zařazeny úkoly, které nemají vždy jednoznačné řešení a je potřeba o nich debatovat. V každém případě se kniha zaměřuje na věk, kdy mají mladí potřebu o všem diskutovat a prosazovat svůj názor. Nechte je, jen požadujte, aby své názory podložili nějakým dokladem z knihy, aby se učili argumentovat a dodávat důkazy pro svá tvrzení. Tím nám často nechají nahlédnout do svého vnímání světa.
Pro žáky s dyslexií je kniha přizpůsobena typograficky podle současných výzkumů. Je použito bezpatkové písmo s větší velikostí, než je pro toto věkové období běžné. Má větší řádkování (1,5), text je zarovnán vlevo, aby nestejně dlouhé řádky mohly napomoci orientaci v textu a aby se žáci neztráceli při posunu o řádek níž. Je možné, že i tak se někomu bude text hůře číst – pak je vhodné vyzkoušet, zda by barevná fólie nepomohla snížit zrakový stres tím, že změní pozadí textu. Autorka doporučuje používat publikaci v rámci reedukace v hodinách speciálně pedagogické péče, neboť cíleně rozvíjí čtenářskou gramotnost u žáků se specifickými poruchami učení. Její zkušenost je však taková, že žáci musejí zvládnout knihu
Život rytíře
, než mohou přistoupit ke knize
Není čert jako čert
, která je náročnější.
Kniha je rozdělena na několik částí.
První část
přináší příběhy doplněné úkoly zaměřenými na porozumění textu, přemýšlení o něm, předvídání pokračování příběhu za pomoci ilustrace a následně ověření vytvořené hypotézy.
Obr. 4
Čert Bambuel a jeho úkoly
Ve
druhé části
knihy se pracuje se stejnými texty. Jsou do nich ale vložena slova, která tam nepatří. Vložená slova vytvářejí vždy nějaké přísloví. Pokud budou žáci pracovat jako korektoři, budou pouze vyhledávat slova, která do textu nepatří a jsou v něm navíc. Takové úkoly je čekají v prvních čtyřech příbězích. Následně se stanou detektivy, i nadále budou vyhledávat slova, která ve větě nedávají smysl. Když je objeví, budou je však muset nahradit správným slovem, které do věty skutečně zapadá. Správná slova najdou pod linkou, kam mají nalezená slova napsat. To pak může sloužit jako kontrola, neboť pouze tehdy, když je vymění, bude původní věta dávat smysl. Každý z osmi příběhů tvoří tři části a do každé takové části je vloženo jedno přísloví. Na konci příběhu je uvedeno ještě jedno přísloví navíc a u něj navrženy další úkoly. Každý úkol uvede ikona malého čírtěte. Když se na něj pozorně podíváte, má z úkolů pěkně zamotanou hlavu.
Obr. 5
Čírtě
První a druhou část knihy lze kombinovat i tak, že po přečtení první kapitoly, zaměřené na porozumění textu, přejdete do druhé části knihy a u stejné kapitoly budete řešit přísloví, tedy úkoly zaměřené na porozumění větě. Nelze ale přeskočit první čtení a jít rovnou do druhé části knihy. Je to z toho důvodu, že žák s dyslexií potřebuje obvykle číst text víckrát, než je schopen ve větě vyhledávat slova, která do ní nepatří.
Ve třetí části knihy najdete použitá přísloví a vysvětlení jejich možného významu. Přísloví autoři zvolili proto, aby se s nimi žáci seznámili, pokud je neznají, a zároveň o nich přemýšleli a chápali je. Cílem autorů je naučit žáky hledat podobnosti v příslovích a v příběhu nebo také v příslovích a v životě.
Obr. 6
Ukázka přísloví a jejich vysvětlení
Na konci knihy je pak zařazeno řešení úkolů. Pokud se autoři domnívají, že úkol vyžaduje debatu, přidali k řešení písmeno D (jako debata nebo diskuse). To však neznamená, že se nedá debatovat i nad jinými úkoly. Ve zde uvedených pohádkách možná najdete ještě daleko víc příležitostí k diskusi, než na jaké vás autoři upozorňují zařazením úkolů k textům. Nevyhýbejte se žádným tématům, která při čtení s vašimi žáky vyvstanou. Pokud na ně oni sami zavedou řeč, potřebují si problém ozřejmit a zjistit, jak se na něj kdo dívá. Pokud řeč sami nezavedou, o vhodnou chvíli k otevření tématu by se zřejmě nejednalo. Proto ani autoři nejdou dál a nechávají na žácích, kam je to při čtení těchto příběhů a pohádek zavede.
Pěknou práci s knihou přejí autoři Zdeněk Prokš a Kamila Balharová a ilustrátorka Dagmar Findová.

Související dokumenty

Pracovní situace

Mediální vzdělávání
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Odborný rozvoj začínajících pedagogických pracovníků
Kvalifikační dohoda
Vzdělávání koordinátorů EV
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program - metodické materiály
Revize RVP
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Zvyšování kvalifikace pedagogických pracovníků
VP, středisko výchovné péče a OSPOD
Strategické řízení a plánování v digitální škole
Bílá kniha
Přehled hlavních strategických a koncepčních dokumentů v oblasti vzdělávání
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015

Poradna

Postup školy v případě, že přijatá žákyně se neúčastnila vzdělávání a zákonný zástupce nekomunikuje
Změna druhého cizího jazyka
Podpůrná opatření od 1. 1. 2026
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon
Účastníci zájmového vzdělávání ve školním klubu
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Ředitel školy - uzavírání a vyplácení DPP
Výuka Aj
Financování obědů
Příspěvek na penzijní připojištění z FKSP
Podávání léků
Cestovní příkazy: proplácení
Houpačky zavěšené na větvích stromů na školní zahradě
Přímá pedagogická činnost zástupce ředitele
Zápočet pedagogické praxe učitel střední školy
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Vstupní lékařská prohlídka u pedagoga na DPP
Vyzvedávání dítěte za ŠD opilým zákonným zástupcem