Nárokovost IVP v případě "žáků sportovců"

Učím na střední škole, kde IVP mají především studenti sportovci. Do jaké míry se jich týkají novinky v IVP, jako třeba nárokovost IVP na základě doporučení ŠPZ? Dříve měl poslední slovo ředitel, což právě u studentů sportovců bylo, obzvlášť v maturitním ročníku, zásadní. Obecně je IVP pro sportovce/umělce zákonem ošetřeno jak?

 

Nárokovost IVP v případě „žáků sportovců“
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová,
Ph.D.
SOUVISEJÍCÍ PŘEDPISY:
-
zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
-
vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
ODPOVĚĎ:
I po datu 1. 9. 2016 zůstává nezměněna
kompetence
ředitele školy, která spočívá v tom, že ředitel školy (přesněji právnická osoba vykonávající činnost střední školy svým ředitelem) povoluje za určitých podmínek vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu. I nadále je v § 18 školského zákona uvedeno, že ředitel školy může s písemným doporučením školského poradenského zařízení povolit nezletilému žákovi se speciálními vzdělávacími potřebami nebo s mimořádným nadáním na žádost jeho zákonného zástupce a zletilému žákovi nebo studentovi se speciálními vzdělávacími potřebami nebo s mimořádným nadáním na jeho žádost vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu. Z formulace § 18 školského zákona („ředitel školy může...“) stále vyplývá, že na povolení vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu není výslovný právní nárok.
V celkovém kontextu školského zákona a vyhlášky č. 27/2016 Sb. by však nemělo dojít ke kolizi mezi doporučením školského poradenského zařízení (které by doporučovalo vzdělávání podle IVP) a zamítavým rozhodnutím ředitele. Vyplývá to ze skutečnosti, že školské poradenské zařízení před vydáním doporučení projedná návrh doporučených podpůrných opatření se školou; pokud je to důvodné, přihlédne k jejímu vyjádření (§ 12 odst. 3 vyhlášky č. 27/2016 Sb.).
Jinými slovy, hypotetické kolizi mezi nárokovostí podpůrného opatření dle doporučení školského poradenského zařízení a zamítavým rozhodnutím ředitele školy by se mělo předejít již ve fázi přípravy doporučených podpůrných opatření. Pokud škola bude toho názoru, že není vhodné vzdělávat žáka podle individuálního vzdělávacího plánu (neboť by nevedlo k naplňování vzdělávacích potřeb žáka), projedná tento svůj názor se školským poradenským zařízením a svůj názor dostatečně zdůvodní. Školské poradenské zařízení by mělo k názoru školy přihlédnout.

Související dokumenty

Pracovní situace

Rok na střední škole v zahraničí z právního pohledu
IVP v praxi školních a školských poradenských pracovníků (se zaměřením pro podporu žáků s mentálním postižením)
Způsob poskytování poradenských služeb školským poradenským zařízením
Maturita - právní předpisy, pokyny, informace, výklady, zdroje informací
Přihlašování k maturitní zkoušce
Maturitní komisař
Hodnotitel
Zkušební maturitní komise
Maturita - pracovní listy
Docházka do školy po ukončení posledního ročníku
Hodnocení maturitní zkoušky
Opravné a náhradní maturitní zkoušky
Přezkoumání průběhu a výsledků maturitní zkoušky
Zkoušky společné a profilové části
Příklady nabídky zkušebních předmětů pro povinné a nepovinné zkoušky profilové části maturity
Informace o zkušebních předmětech profilové části maturitní zkoušky - příklad
Školní psycholog na střední škole
Výchovný poradce – metodické vedení učitelů
Individuální výchovný plán
Individuální vzdělávací plán

Poradna

Ubytování v internátu
Podmínky pro povolení individuálního vzdělávacího plánu
Zrušení IVP žáka střední školy
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Dobrovolnická práce
Individuální vzdělávání
IVP
Individuální vzdělávání
IVP
Platová třída
Individuální vzdělávací plán
IVP na umělecké škole
Odmítnutí IVP rodičem
Uvolňování žáků z vyučování - sportovní tréninky
Individuální vzdělávací plán mimořádně nadaného žáka

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)

Vyhlášky

27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných