Nářadí pro kariérové poradce

Vydáno: 5 minut čtení

Potřebují poradci při své práci „vercajk“? Může se hodit, když se věnujete kariérovému poradenství. Nejde ale o brašnu s nářadím, nýbrž o Vercajk kariérového poradce (autorky D. Madziová, J. Kolářová, N. Jakobová, L. Krejčová, M. Vosmíková) – publikaci, která v listopadu vyšla v Centru kompetencí a je věnována právě kariérovým poradcům a poradkyním, kteří se této oblasti věnují ve středních školách.

Nářadí pro kariérové poradce
Doc. PhDr.
Lenka
Krejčová
Ph.D.
DYS-centrum®Praha, z. ú.; ZŠ Poznávání, s. r. o.
Jak sám název napovídá, záměrem našeho autorského týmu bylo vytvořit praktický materiál, po němž mohou kariéroví poradci sáhnout, když jdou pracovat se žáky do třídy, ale také tehdy, když se jejich pozice ve škole teprve ustanovila a potřebují se v tématu zorientovat. V první části se tak snažíme stručně zmapovat, čemu a jak se mohou kariéroví poradci ve středních školách věnovat, nač cílit, čeho se naopak vyvarovat. Nechceme vzbuzovat dojem, že jde o další množství práce navíc, spíše chceme ukázat, jak je možné témata kariérového poradenství přirozeně vetknout do dalších výukových nebo školních aktivit. Současně také víme od středoškoláků, mezi nimiž dělala výzkum jedna ze spoluautorek (M. Vosmíková), jak je pro ně téma kariérového rozhodování palčivé a jak moc by ocenili, kdyby měli příležitost se mu ve škole intenzivněji věnovat. Sdílení s vrstevníky stejně jako názory a informace od zkušenějších dospělých v roli poradců jsou nenahraditelné. Toto rodina nezařídí, neboť perspektiva rodinných příslušníků není vždy tak obsáhlá jako současný trh práce. Přemýšlí-li navíc mladý člověk, jak se vymanit z rodinné tradice („všichni u nás byli lékaři, je jasné, že půjdeš také studovat medicínu“), potřebuje informace, podporu, prostor pro diskuse, které mu mohou pomoci se rozhodnout, zda jeho plán dává smysl, nebo se možná nakonec rodinná tradice bude zdát vhodnou volbou.
Smysluplnost kariérového poradenství dokládá také úvodní rozhovor s ředitelem jednoho pražského gymnázia, na němž působí další z členek autorského týmu (N. Jakobová). Jde o školu, kde už pokládají kariérové poradenství za nedílnou součást kurikula. Otázky „jak“, „proč“, „kdy“ či jiné podobné už dávno vyřešili a mohou se tak stát zajímavou inspirací a zdrojem nápadů pro další školy, které na cestu k novodobému a komplexnímu pojetí kariérového poradenství teprve vyrážejí.
Kromě námětů na práci se žáky, jež naplnily jeden oddíl pomyslné brašny s nářadím, do které lze v případě potřeby sáhnout, jsou v úvodu zmíněny také koncepty úzce spjaté s dospívajícími a jejich kariérovým poradenstvím, resp. rozhodováním. Pokusili jsme se shrnout nejčastější vývojové potřeby dospívajících, které mohou mít dopad na jejich kariérového rozhodování, a vyplatí se je proto vést v patrnosti, když se žáky pracujeme. Dalším užitečným zdrojem informací je přehled fází rozhodování, jež má nějakou sekvenci, s níž mohou úzce souviset také témata, která se v daný okamžik vyplatí do kariérového poradenství zařazovat. A třetí užitečné třídění pak plyne z členění aktivit, které se nám i při práci ve školách osvědčuje – od obecnějších témat ke konkrétnějším, zvenku dovnitř.
Jinými slovy: těžiště
Vercajku
jsou čtyři obsáhlé kapitoly, v nichž naleznou kariéroví poradci nářadí pro práci se žáky v hodinách kariérového poradenství. Přitom je důležitý nejprve sběr informací o sobě, což lze zprostředkovat nástroji v kapitolách Já a mé okolí a Sebeobraz. Pak přichází na řadu sběr informací o světě práce, k němuž pomohou nástroje v kapitole Informovanost. Až v další etapě, mnohdy v období ukončování střední školy, přichází rozhodování, při němž může pomoci nářadí ve stejnojmenné kapitole. U každé aktivity jsou také uvedeny potřeby, které se snažíme saturovat, i fáze rozhodovacího procesu, pro kterou poskytujeme prostřednictvím aktivity podněty a informace.
Speciálním „udělátkem“, které se v každém vercajku nenajde, jsou rozhovory s několika zajímavými osobnostmi, jejichž kariéra může být pro mladé lidi inspirací nebo třeba jen pozoruhodným zdrojem dalších informací. Podněty pro další práci jsou navíc doplněné o QR kódy, jejichž prostřednictvím se lze online podívat na další zajímavé informace a nápady.
https://partnerstvi2030.cz/wellbeing-ve-skole-jak-na-pozitivni-pristup-k-uceni-i-k-zivotu/
Věříme, že
Vercajk
pomůže k budování solidního kariérového poradenství ve středních školách. I když třeba některé nářadí bude chybět, snad půjde nahradit jiným. Nebo se snadněji doplní, když základní náčiní bude po ruce.
Publikaci lze získat na www.centrumkompetenci.cz.