Nadaní a nadání

Vydáno: 7 minut čtení

Český vzdělávací systém tradičně hodně myslí na jedince se zdravotním postižením či oslabením. Pravda, přinejmenším posledních třicet let se vždy dodává, že podobně intenzívně musíme myslet i na nadané. Trochu to je propagační fráze, protože stejně v nás pořád převažuje názor, že nadání si svou cestičku najde bez ohledu na podmínky nebo že stačí, abychom jim pouze občas přidali mimořádný náročnější úkol nebo je zapojili do nějaké soutěže.

Tento pohled neodpovídá skutečnosti, ale je pochopitelně nejpohodlnější. Navíc máme obvykle na mysli formálně konstatované nadání a mimořádné nadání. Je srozumitelné, že školský systém uvažuje vzhledem k poskytovaným finančním prostředkům a evidenci v přesně vymezených kategoriích. Jenže životu je nějaké formální členění úplně fuk. V dospělém životě se dobře prosadí jak někteří z těch, kteří nějakou pozitivní nálepku měli už v dětství, tak asi o trochuv menší míře i někteří z těch, kteří byli v dětství bez zřejmého talentu nebo nad kterými dokonce všichni mávli rukou. Naše dovednost předpovídat úspěšnost v pozdějším věku je velmi malá. A skutečnost, že umíme poměrně dobře odhadovat budoucí vzdělávací výsledky, je z hlediska dlouhého a velmi rozmanitého dospělého

Související dokumenty

Pracovní situace

Možné potíže plynoucí z intelektového nadání
MŠMT finančně podporuje učitele základních škol, kteří se věnují nadaným žákům
Individuální vzdělávací plán – obecná charakteristika
Individuální vzdělávací plán v mateřské škole
Individuální vzdělávací plán v základní škole
Individuální vzdělávací plán ve střední škole, konzervatoři a vyšší odborné škole
Individuální výchovný plán
Individuální vzdělávací plány a plány pedagogické podpory pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Zvyšování psychické odolnosti učitelek MŠ
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Vybrané aspekty implementace společného vzdělávání
Novela vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
Novela vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných (2. část)
Supervizní a intervizní činnost ve školském a školním poradenském systému
Metodické komentáře k zákonu Lex Ukrajina 2
Způsob poskytování poradenských služeb školským poradenským zařízením
Legislativní rámec vzdělávání žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami daný školským zákonem
Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí a mládeže
Rodič, poručník, pěstoun
Nový metodický pokyn k prevenci a řešení šikany

Poradna

Přijímací řízení do osmiletého gymnázia u nadaného žáka
Individuální vzdělávací plán mimořádně nadaného žáka
Přeřazení mimořádně nadaného žáka do vyššího ročníku bez absolvování předchozího ročníku