Jak si vedou děti s odkladem školní docházky po nástupu do školy ve srovnání se svými vrstevníky?

„Máme dát odklad? Proč ho nenecháme ve školce? A nebude se nudit, když bude větší?“ Toto jsou jen některé z mnoha otázek, které si kladou rodiče budoucích prvňáku. Jejich otázky ukazují, že vnímají, o jak dalekosáhlé rozhodnutí se jedná. Odpovědi často hledají u učitelů i v poradenských zařízeních. Názory odborníků na toto téma ale rozhodně nejsou jednotné. Někteří odklad školní docházky vnímají jako nevhodný nástroj, který je nadužíván, jiní naopak poukazují na riziko předčasného nástupu do školy. Podle školských statistik se týká každého pátého dítěte. Jde tedy o tak významný jev, že je zarážející, jak málo studií se věnuje jeho efektivitě.

Jak si vedou děti s odkladem školní docházky po nástupu do školy ve srovnání se svými vrstevníky?
PhDr.
Anna
Páchová
Ph.D.
vědecká pracovnice Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy
Mgr.
Zuzana
Bílková
Ph.D.
odborná asistentka na Katedře speciální pedagogiky PedF JČU, České Budějovice
Mgr.
Zuzana
Štefánková
Ph.D.
odborná asistentka na Katedře speciální pedagogiky PedF JČU, České Budějovice
Úvod
Odklady školní docházky (OŠD) jsou složitým tématem. Na jedné straně se ukazuje, že volba vhodného času k nástupu do školy je důležitý krok (Ordine, Rose a Sposato, 2018), protože děti, které vstupují do školní docházky nezralé, jsou vystaveny zvýšenému potenciálnímu riziku selhání. Na druhou stranu jsou při využívání OŠD mezi dětmi vstupujícími do prvních ročníků velké věkové rozdíly a nehomogenní věkové složení žáků je pro učitele i pro samotné žáky v mnohém náročné. A to nejen na počátku školní docházky.
V České republice se OŠD dlouhodobě drží na vysoké úrovni. Každoročně dostává odklad zhruba 20 % dětí1) (Školy a školská zařízení 2020/2021). Tedy každé páté dítě, které by z hlediska věku mělo nastoupit do základní školy. To je výrazně více, než je tomu v okolních zemích. V mnoha evropských zemích OŠD nejsou vůbec povoleny, ale i tam, kde povoleny jsou, je odkladů výrazně méně, než je tomu u nás. A to včetně Slovenska (Greger in Greger, Simonová a Straková, 2015).
Dle Mertina (Mertin in Greger, Simonová

Související dokumenty

Pracovní situace

Odklad povinné školní docházky
Řízení o odkladu povinné školní docházky
Rozhodnutí o odkladu povinné školní docházky
Rozhodnutí o zamítnutí žádosti o odklad povinné školní docházky
Dodatečný odklad povinné školní docházky
Zápis - Shrnutí informací o organizaci a průběhu zápisu k povinné školní docházce
Zápis k povinné školní docházce (do prvního ročníku základního vzdělávání)
Specifika řízení soukromé a církevní školy
Zápisová turistika
Spolupráce školy s obecním úřadem, informování jiné základní školy, informování OSPOD
Zápis do prvního ročníku základního vzdělávání – základní souvislosti v rámci školského zákona a prováděcích vyhlášek
Průběh správního řízení o přijetí k základnímu vzdělávání
Přijetí k základnímu vzdělávání spojené se zařazením do vzdělávacího programu základní školy speciální
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Začínající učitelé
Škola v přírodě - jaké dokumenty jsou potřeba a co všechno se musí zařídit?
Vzdělávání ve SŠ s vysokou mírou neúspěšnosti žáků ve společné části MZ
Jmenování (určení, stanovení) komisaře, zadavatelů, hodnotitelů a členů maturitní komise
Osvědčení zdravotníka zotavovací akce a školy v přírodě
Maturitní zkouška v podzimním zkušebním období v kontextu novely

Poradna

Dodatečný odklad