Finanční příspěvek na integrované dítě se sluchovým postižením

Vydáno:

Jaké příspěvky může základní škola čerpat (případně čerpá automaticky), pokud má na prvním stupni základní školy integrovaného žáka s těžkým sluchovým postižením? Může získat finanční příspěvek například na nákup pomůcek, které tento žák vzhledem ke svému postižení potřebuje (koberec, který tlumí ozvěny v místnosti, nebo nový CD přehrávač pro výuku angličtiny apod.)? Pokud ano, jaké maximální výše může tento příspěvek dosáhnout a co je nutné splňovat, aby ho škola mohla získat?

 

 

 

 

Finanční příspěvek na integrované dítě se sluchovým postižením
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová
Ph. D.
SOUVISEJÍCÍ PŘEDPISY:
-
§ 16 a 28 zákona č. 561/2004 Sb., školský zákon
-
§ 3 zákona č. 492/2005 Sb., o krajských normativech
ODPOVĚĎ:
Základní podmínkou toho, aby škola čerpala „finanční příspěvek“ na individuálně integrovaného žáka, je, že žák bude školským poradenským zařízením (pedagogicko-psychologickou poradnou nebo speciálně pedagogickým centrem) diagnostikován jako žák se speciálními vzdělávacími potřebami, a to konkrétně žák se sluchovým postižením dle § 16 odst. 9 školského zákona. Uvedený žák je následně zapisován do školní matriky [viz § 28 odst. 2 písm. f) školského zákona] a vykazován v rámci statistického vykazování.
Financování vzdělávání žáka se sluchovým postižením se dále odvíjí od skutečnosti, zda se jedná o žáka:
a)
který dosud nebyl diagnostikován školským poradenským zařízením v souladu s § 16 školského zákona účinného od 1. 9. 2016 a který nespadá do kategorie žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními druhého až pátého stupně,
b)
který již byl diagnostikován školským poradenským zařízením v souladu s § 16 školského zákona účinného od 1. 9. 2016 a který spadá do kategorie žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními druhého až pátého stupně.
Jestliže se jedná o žáka se sluchovým postižením, kterému školské poradenské zařízení vydalo zprávu a doporučení do 31. 8. 2016 (tj. podle vyhlášky č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, která je již v současné době zrušena) a dané doporučení je stále platné, pak školské poradenské zařízení v doporučení neuvedlo (a ani nemohlo uvést) podpůrná opatření zařazená do určitého stupně podpory. Pokud si integrace takového žáka vyžádá zvýšené finanční prostředky, pak jsou tyto zvýšené finanční prostředky škole poskytovány prostřednictvím příplatku ke krajskému normativu [§ 3 odst. 6 písm. b) vyhlášky č. 492/2005 Sb., o krajských normativech, v platném znění]. Výše příplatku ke krajskému normativu se odvíjí od pravidel uvedených v § 3 vyhlášky č. 492/2005 Sb., v platném znění. Protože se výše krajských normativů v jednotlivých krajích různí, může se v jednotlivých krajích různit i příplatek ke krajskému normativu.
Jestliže se jedná o žáka se sluchovým postižením, kterému školské poradenské zařízení vydalo zprávu a doporučení 1. 9. 2016 a později (tj. podle vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných), pak školské poradenské zařízení v doporučení uvedlo podpůrná opatření zařazená do určitého stupně podpory. Na vzdělávání žáka jsou následně poskytnuty finanční prostředky ve výši tzv. normované finanční náročnosti. Normovaná finanční náročnost jednotlivých podpůrných opatření je uvedena v Příloze 1 vyhlášky č. 27/2016 Sb. Normovaná finanční náročnost, která se vztahuje na podpůrná opatření osobního charakteru (například financování asistenta pedagoga, speciálního pedagoga), je uvedena v části A Přílohy 1 vyhlášky č. 27/2016 Sb. a vyplývá z určitého vztahu uvedeného v Příloze 1 vyhlášky č. 27/2016 Sb. (v podstatě se jedná o vzorec, do kterého se doplňují konkrétní údaje).
Normovaná finanční náročnost, která se vztahuje na kompenzační pomůcky, speciální učebnice a speciální učební pomůcky, je uvedena v části B Přílohy 1 vyhlášky č. 27/2016 Sb. V této části jsou uvedeny konkrétní částky normované finanční náročnosti odstupňované v závislosti na stupni podpůrných opatření.
Závěr:
Financování žáka se sluchovým postižením se uskutečňuje buď prostřednictvím příplatku ke krajskému normativu, nebo prostřednictvím tzv. normované finanční náročnosti stanovené vyhláškou č. 27/2016 Sb. V obou případech musí škola žáka oprávněně uvádět ve školní matrice a následně ve statistických výkazech. Na základě daného vykazování žáka jsou škole poskytovány navýšené finanční prostředky, a to prostřednictvím krajského úřadu.

 

 

 

Související dokumenty

Pracovní situace

Způsob poskytování poradenských služeb školským poradenským zařízením
Základní momenty novely zákona o pedagogických pracovnících a novely školského zákona
Pedagogičtí pracovníci a pracovní poměr na dobu určitou od 1. 9. 2023 (1. část)
Školský zákon a jeho vyhlášky
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Malotřídní základní škola - legislativa
Pravidla rozpočtové odpovědnosti
Shrnutí základních legislativních změn ovlivňujících činnost škol a školských zařízení ve školním roce 2017/2018
Novela maturitní vyhlášky
Shrnutí změn školského zákona k 1. 9. 2015
Jak „číst“ nový občanský zákoník – povaha jeho právních norem
Právní domněnky v novém občanském zákoníku a jejich rizika
Blíží se lhůta pro změnu stanov SRPŠ
Pracovní doba pedagogických pracovníků, její rozvržení a evidence
Zápis do prvního ročníku základního vzdělávání – základní souvislosti v rámci školského zákona a prováděcích vyhlášek
Přijímání ke vzdělávání ve střední škole a konzervatoři - právní předpisy, informace
Leden 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Prosinec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Červen a červenec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Srpen a září 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení

Poradna

Jmenování ředitele
Cestovní náklady v případě cesty na soutěž - odborná poradna, odpověď na dotaz
Zahraniční výjezd ředitele školy - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náhrady při cestě na školení - odborná poradna, odpověď na dotaz
Čipy ve školní jídelně - odborná poradna, odpověď na dotaz
Volby do školské rady
Dohoda o výkonu práce z domova
Úplata za zájmové vzdělávání
Směrnice
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR
Vychovatelka ŠD
Pracovní neschopnost

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)

Vyhlášky

492/2005 Sb. o krajských normativech