Souhlas nezletilých z hlediska zákona o ochraně osobních údajů

Vydáno:

Potřeba ochrany údajů týkajících se dětí musí vzít v úvahu dva důležité aspekty. Těmi je za prvé různá úroveň vyspělosti, která určuje, kdy mohou děti začít samy nakládat se svými údaji, a za druhé rozsah, nakolik mají zástupci právo zastupovat nezletilé osoby v případech, kdy by sdělení osobních údajů poškodilo zájem dítěte (stanovisko WP 29 č. 2/2009 k ochraně osobních údajů dětí – obecné pokyny a zvláštní případ škol – přijaté dne 11. února 2009).

Souhlas nezletilých z hlediska zákona o ochraně osobních údajů
JUDr.
Eva
Janečková
 
ÚOOÚ, Oblastní inspektorát práce hl. m. Praha, přednáší a publikuje na téma pracovní právo a ochrana osobních údajů
Podle § 5 odst. 2 zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o ochraně osobních údajů“), může správce osobních údajů zpracovávat osobní údaje pouze se souhlasem subjektu údajů. Bez tohoto souhlasu je může zpracovávat pouze v případech uvedených v § 5 odst. 2 písm. a) až g) zákona o ochraně osobních údajů.
Není-li možné využít výjimky podle § 5 odst. 2 písm. a) až g) zákona o ochraně osobních údajů, často se objevuje představa budoucího správce, že je možné k problematice zpracování osobních údajů žáků a studentů přistoupit tak, že
zpracování bude probíhat se souhlasem těchto osob.
Pro platnost souhlasu subjektu údajů se zpracováním osobních údajů je významné splnění několika zákonných podmínek. Zejména se jedná o podmínky uvedené v § 4 písm. n) zákona o ochraně osobních údajů
(musí se tedy jednat o svobodný a vědomý projev vůle subjektu údajů)
a v § 5 odst. 4 zákona o ochraně osobních údajů (musí se jednat o informovaný souhlas), tzn. že souhlas se zpracováním osobních údajů, který by byl podmíněn například poskytnutím určité služby (plnění ze smlouvy zejména v případě soukromých škol), nebo při jehož vyžadování nebyly subjektu údajů sděleny všechny potřebné informace ve smyslu § 5 odst. 4 zákona o ochraně osobních údajů, by mohl být považován za vynucený projev vůle, který nelze v žádném případě považovat za svobodně učiněný, a tedy platný.
Osobní údaje, které škola potřebuje pro plnění smlouvy, totiž může na základě ustanovení § 5 odst. 2 písm. b) zákona o ochraně osobních údajů zpracovávat přímo bez souhlasu subjektu údajů.
Logicky tak lze dospět k závěru, že má-li potřebu o subjektu údajů získávat další osobní údaje, může tak učinit na základě svobodné volby subjektu údajů, a to pouze s jeho souhlasem, který však nesmí být vázán na další podmínku.
Vedle obecného rámce podmínek souhlasu subjektu údajů je nezbytné odkázat na úzkou souvislost tohoto ustanovení s ustanovením § 8 zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „občanský zákoník“), který upravuje obecné podmínky pro posuzování zákonnosti projevů vůle, a to i s ohledem na právní subjektivitu (způsobilost k právům a povinnostem) fyzické osoby, která má souhlas se zpracováním svých osobních údajů učinit.
Ne nepodstatnou se proto jeví otázka,
čí souhlas ke zpracování osobních údajů žáků a studentů škola vlastně potřebuje
(zda od žáků a studentů samotných nebo jen od jejich zákonných zástupců). Obecně by měla platit zásada uplatňovaná v občanském právu, která vychází z předpokladu, že tento souhlas poskytuje subjekt údajů, jehož se zpracování týká, přičemž se jedná o právní úkon, na který je nutné ve vztahu k žákům a studentům školy nahlížet ve smyslu ustanovení § 9 občanského zákoníku (tamtéž).
Vyvstává tedy otázka, zda stačí, aby souhlas se zpracováním svých osobních (i citlivých) údajů podepsala pouze nezletilá osoba a ne i její zákonný zástupce. Občanský zákoník v § 8 říká:
Způsobilost fyzické osoby vlastními právními úkony nabývat práv a brát na sebe povinnosti (způsobilost k právním úkonům) vzniká v plném rozsahu zletilostí. A § 9 upřesňuje: Nezletilí mají způsobilost jen k takovým právním úkonům, které jsou svou povahou přiměřené rozumové a volní vyspělosti odpovídající věku.
Opačně, rodiče mají zodpovědnost za citový, rozumový a mravní vývoj nezletilého dítěte. Tudíž nezletilí, speciálně mladší 15 let, nemají způsobilost souhlas poskytnout a je nutný souhlas jejich rodičů nebo zákonných zástupců (www.uoou.cz, Pro mládež/Články, zajímavosti a příklady konkrétních situací/Každý případ nezletilých je třeba posuzovat samostatně).
Způsobilosti k právním úkonům se nabývá, na rozdíl od způsobilosti k právům a povinnostem, postupně podle stavu psychické – intelektuální a volní – vyspělosti člověka. Aby člověk, fyzická osoba, mohl vlastními úkony způsobit zamýšlené právní následky, musí mít
neporušenou vůli
(určovací schopnost) a
potřebný stupeň intelektuální vyspělosti.
To znamená, že musí rozpoznat následky svého chování a ovládat své jednání, což § 9 charakterizuje jako rozumovou a volní vyspělost.
Způsobilost k právním úkonům (zvaná též svéprávnost) se od stavu úplné nezpůsobilosti dítěte k právním úkonům rozvíjí spolu s rozvojem jeho intelektuálních a volních schopností až po dosažení úplné způsobilosti k právním úkonům. Nezletilci jsou osoby mladší 18 let, pokud nedosáhly zletilosti dříve (po šestnáctém roku věku) uzavřením manželství. V závislosti na své rozpoznávací a určovací schopnosti, tedy schopnosti předvídat následky svého jednání a ovládat své chování,
mají nezletilci způsobilost k takovým právním úkonům, které odpovídají jejich věku:
této způsobilosti dosahují podle objektivních měřítek, to znamená, že podle dosaženého věku se posoudí rozsah částečné způsobilosti k právním úkonům se zřetelem k obecné zkušenosti s normálním intelektuálním vývojem nezletilce.
Úřad pro ochranu osobních údajů je v této souvislosti přesvědčen, že dnešní studenti jsou od dosažení hranice 15 let věku již dostatečně rozumově a volně vyspělí, aby po řádném poučení dokázali s náležitou odpovědností posoudit, zda chtějí, aby jejich osobní údaje byly ve škole, ve které tráví většinu dne, zpracovávány, a že by proto v tomto případě měl správce (škola) získávat souhlasy přímo od těchto studentů, a nikoliv od jejich zákonných zástupců. Přičemž se však nedá vyloučit ani ta možnost, že rovněž rodiče náctiletých studentů budou náležitě informováni o zpracování takových údajů.

Související dokumenty

Pracovní situace

GDPR - pro školy
Evidenční list dítěte nepřijatého k předškolnímu vzdělávání
Kamerové systémy v mateřské škole
Ochrana osobních údajů v praxi poradenských pracovníků
Poskytování osobních údajů školami Policii ČR
Předávání osobních údajů žáků pojišťovnám
Metodická pomůcka k aplikaci GDPR ve školství - vydaná MŠMT
GDPR: Jak zjistit, že škola (ne)potřebuje souhlas?
Poskytování osobních údajů při kontrole České školní inspekce
Vysvědčení a rodné číslo
Umožnění přístupu k osobním údajům
Telefonické ověřování výše platu
Zpřístupňování osobních údajů učitelů na webových stránkách školy
Databáze uchazečů o zaměstnání
Evidence návštěvníků při vstupu do budovy školy
Předávání osobních údajů žáků při jeho přestupu na jinou školu
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Záznam z pedagogické rady
Právo na informace o dítěti partnera (nevlastním dítěti)
Poskytování informací o platech zaměstnanců školy

Poradna

Jmenování ředitele
Zveřejňování fotografií
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR
Vychovatelka ŠD
Pracovní neschopnost
Škola v přírodě
Střet zájmů
Doprovod do školy
DPČ
Zákoník práce
Výpověď
Úvazky

Zákony

101/2000 Sb. o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů
40/1964 Sb. občanský zákoník