Prohlášení unie školských asociací ČR - CZESHA

Vydáno:

Unie školských asociací ČR – CZESHA se na svém mimořádném zasedání dne 27. 6. 2016 v Praze zabývala dvěma body.

Prvním bodem jednání bylo přijetí stanoviska k připravovanému nařízení vlády, které stanoví okruh oborů s povinnou maturitou z matematiky od roku 2021. V tomto bodě bylo přijato stanovisko, že pokud bylo rozhodnuto o povinné maturitě z matematiky, musí být povinná pro všechny obory, s výjimkou některých uměleckých oborů. Unie školských asociací ČR – CZESHA důrazně upozorňuje, že stanovení dalších výjimek bude znamenat zavedení nerovných podmínek na vzdělávacím trhu a především nerovných podmínek při získávání středního vzdělání s maturitní zkouškou. Ředitelé škol mají v dobré paměti, jak lze zneužít nekonání přijímací zkoušky na některých školách, a proto se nechceme dočkat podobných zkušeností s obory, kde nebude matematika povinným maturitním předmětem.
V druhém bodě svého mimořádného jednání Unie školských asociací ČR – CZESHA přijala prohlášení, kterým chce nejenom politickou reprezentaci, ale také širokou veřejnost upozornit na neutěšený stav českého školství, který se stále častěji zužuje pouze na problematiku výše platů učitelů a nekonečné licitování o procentech jejich zvýšení. Ano, finance ve školství jsou velkým problémem, platy učitelů ostudné a jen ukazují, jak si váží tento stát svých učitelů, kteří připravují budoucí generace. Za vše hovoří 16 ministrů školství, kteří se od roku 1992 v úřadu vystřídali, a fakt, že pouze dva z nich, Eduard Zeman a Petra Buzková, „přežili“ celé volební období.
Unie školských asociací ČR – CZESHA chce svým prohlášením upozornit, že finance jsou pouze jedním z problémů, i když na tento problém se další problémy nabalují. Neexistuje tu dlouhodobá koncepce školství, tak aby nepodléhala výsledkům voleb a personálním změnám na ministerstvu. Odborné školství je v „troskách“, které dále ničí stále větší požadavky na počty hodin všeobecného vzdělávání, totální absence nových odborníků z praxe a „hromadný“ odchod těch stávajících, především do starobního důchodu. Krize školství bohužel začíná zasahovat i všeobecnou část vzdělávání, sehnat dnes učitele matematiky, fyziky nebo chemie je pro ředitele pomalu neřešitelná věc.
Unie školských asociací ČR – CZESHA ve svém prohlášení upozorňuje, že za velkou část problémů ve školství „může“ loajalita pracovníků ve školství. Zejména učitelé byli vždy loajální ke svým představitelům, k ministrům školství, k široké veřejnosti a nikdy si nebrali jako rukojmí žáky škol, tedy nevolili metody kolegů z jiných oblastí. Jednodenní stávka 1. září v roce 2004 byla spíše výsměchem než radikální ránou do stolu a výsledek tomu odpovídal... Bohužel, je to asi jediná možnost, jak dosáhnout toho, aby představitelé této země začali brát problémy školství konečně vážně.
PROHLÁŠENÍ UNIE ŠKOLSKÝCH ASOCIACÍ ČR – CZESHA – PLNÉ ZNĚNÍ
Unie školských asociací ČR – CZESHA se na svém mimořádném zasedání dne 27. 6. 2016 v Praze jednoznačně připojila k „Výzvě AŘG ČR ředitelkám a ředitelům základních a středních škol“ ze dne 23. 6. 2016. Platové poměry v českém školství jsou ostudou této země a důkazem toho, jak si tato vláda, stejně jako vlády předcházející, váží svých učitelů a školských pracovníků a jak vážně bere budoucnost svého národa.
Unie školských asociací ČR – CZESHA nechce, aby problematika školství byla zúžena pouze na problematiku platů, i když si plně uvědomujeme, že řada problémů zde začíná. Zástupci CZESHA se na svém jednání shodli, že je bezpodmínečně nutné:
1.
Přijmout dlouhodobou koncepci školství, která bude projednána a především akceptovatelná odbornou veřejností a která nebude podléhat výsledkům voleb a tomu, kdo se zrovna ujal vlády na ministerstvu školství. Fluktuace ministrů školství je varovným signálem, jakou vážnost má školství v očích politiků.
2.
Důrazně upozorňujeme odpovědné činitele této země na velmi neutěšený stav odborného školství v ČR. Bohužel hesla a proklamace na tomto stavu nic nezmění. Zaměstnavatelé budou stále častěji zvedat varovně prst nad plody našeho odborného školství.
3.
Opakovaně upozorňujeme, že do pěti až deseti let nebudou na odborných školách učitelé řady odborností, týká se to zejména středních průmyslových škol, technicky a řemeslně zaměřených učilišť. Tento problém jen prohloubí neutěšený stav, popsaný v bodě 2.
4.
Platy pracovníků škol nesmí být mariášem, ve kterém se licituje o procentech. Úroveň platů musí odrážet význam resortu při výchově a vzdělávání budoucích generací.
5.
Žádáme paní ministryni Valachovou, aby mluvila s odbornou veřejností, aby častěji chodila mezi zástupce asociací. Jen tak se může dozvědět, jaké potřeby a reálné problémy ředitelé a učitelé řeší. Mnohdy nabýváme dojmu, že se před námi paní ministryně „skrývá“ a nechce slyšet, jaký je skutečný stav na našich školách.
Zástupci Unie školských asociací ČR – CZESHA se domnívají, že největším problémem prosazení oprávněných potřeb a oprávněného postavení učitelů této země je jejich vysoká míra loajality.
Pokud se odpovědní činitelé této země nezačnou opravdu zabývat skutečnými a vážnými problémy českého školství, nebude výměna triček s nápisem „koneclevnýchučitelů“ za trika s heslem „konecloajálníchučitelů“ jen tím jedním z řešení, jak přimět politiky k plnění předvolebních slibů.
V Praze dne 27. 6. 2016
Ing. Jiří Zajíček, předseda NR CZESHA, předseda Asociace středních průmyslových škol
Mgr. Jan Mareš, MBA, místopředseda NR CEZSHA, předseda Rady Asociace energetického a elektrotechnického vzdělání
Mgr. Hana Stýblová, členka NR CZESHA, prezidentka Asociace ředitelů základních škol
Jindřiška Kudrlová, předsedkyně Asociace základních uměleckých škol ČR
Mgr. Sylva Nekolová, předsedkyně Asociace domovů mládeže a internátů ČR
Mgr. Richard Žert, předseda Asociace obchodních akademií
Mgr. Jiří Vojáček, předseda Asociace ředitelů církevních škol ČR
Mgr. Jiří Nekuda, předseda Asociace ředitelů hotelových škol
ak. mal. Bohumír Gemrot, předseda Asociace středních a vyšších odborných škol s výtvarnými a uměleckořemeslnými obory
Mgr. Romana Studýnková, předsedkyně Asociace středních pedagogických škol
Mgr. Otakar Březina, předseda Asociace vzdělávacích zařízení pro rozvoj venkovského prostoru
PhDr. Karel Štix, předseda Asociace zdravotnických škol ČR
Mgr. Vladimír Kolder, předseda Sdružení soukromých škol Čech, Moravy a Slezska
Karel Dvořák, předseda Sdružení učňovských zařízení

 

 

 

Související dokumenty

Pracovní situace

Základní momenty novely zákona o pedagogických pracovnících a novely školského zákona
Školský zákon a jeho vyhlášky
Poskytování školního stravování z pohledu zákazu diskriminace
Souhlas se zpracováním osobních údajů ve školách - nejčastější situace
Co dělat, když škole přijde poškozené zboží?
Co dělat, když škole nepřijde zboží, které si objednala?
Policie ve škole
V jakých případech může škola odmítnout či odložit pomoc Policii ČR
Únor 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Březen 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Změna pracovního poměru
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Rozvoj pedagogických pracovníků
Jaké jsou právní vztahy mezi státními a samosprávnými orgány jako zřizovateli a školami a školskými zařízeními?
Školy a cestování žáků: školní zájezdy
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Volba ZŠ a postup v případě neshody rodičů
Školský rejstřík
Založení pracovního poměru jmenováním – zástupce ředitele
Přístupnost školního webu podle litery zákona

Poradna

Jmenování ředitele
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR
Vychovatelka ŠD
Pracovní neschopnost
Škola v přírodě
Střet zájmů
Doprovod do školy
DPČ
Zákoník práce
Výpověď
Úvazky
Střídavá péče