• Oblíbené
  • Poznámka

Předpokládané počty pedagogických pracovníků v novém školním roce

Vydáno:

V souvislosti s novým způsobem financování, který přináší veřejným mateřským, základním a středním školám, konzervatořím a školním družinám (dále souhrnně jen „školy“) poměrně vysokou míru předvídatelnosti a jistoty v oblasti jejich vlastního rozpočtu, vyvstala i na centrální úrovni potřeba ke stanovení přesnějších, konkrétními čísly podpořených nároků na státní rozpočet. Tyto nároky již neovlivňuje jen demografická struktura obyvatelstva, z níž je možné dovozovat přechod dětí mezi jednotlivými stupni vzdělávací soustavy, ale rovněž věková struktura pedagogického sboru a především pak záměry a očekávání jednotlivých škol pro nový školní rok.

Předpokládané počty pedagogických pracovníků v novém školním roce
Ing.
Václav
Jelen
ředitel odboru statistiky, analýz a rozvoje eEducation, MŠMT
Z tohoto důvodu vzniklo zmocnění Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „ministerstvo“) sdružovat potřebné údaje od škol (konkrétně viz vyhláška č. 161/2018 Sb., o předkládání údajů o předpokládaných počtech pedagogických pracovníků a jejich platovém zařazení). Přestože byly původní záměry na rozsah sdružovaných údajů poměrně extenzivní a i vyhláška umožňuje ministerstvu sdružovat relativně široký rozsah informací, byla nakonec zvolena zcela minimalistická varianta, zajišťující nezbytné množství údajů tak, aby jejich získání nebylo spojeno s neúměrnou administrativou na straně škol. Výsledek prezentuje podoba výkazu P1d-01, o změnách v počtu hodin přímé pedagogické činnosti pedagogických pracovníků ve škole a školní družině. Namísto obdoby výkazu P1c-01, o evidenčním počtu zaměstnanců v regionálním školství, jsou tak ve výsledku v rámci výkazu P1d-01 sdružovány pouze předpokládané přírůstky a úbytky týdenního počtu hodin přímé pedagogické činnosti v členění podle jednotlivých skupin profesí pedagogických pracovníků na jednotlivých součástech školy, resp. v jednotlivých druzích činnosti.
K předávání údajů školami bude docházet každý rok v období od 31. května do 10. června a přírůstky či úbytky budou určovány jako změna mezi součtem údajů vykázaných na oddílech IVb, IVc a VIII výkazu P1c-01 k 30. září předchozího roku a předpokládaným ekvivalentem k 30. září aktuálního roku. Ačkoli to může znít na první pohled komplikovaně, bude se z tohoto pohledu jednat o jednoduchou matematiku, podpořenou funkcionalitami elektronického formuláře. Jak však předpokládané přírůstky a úbytky určit?
Vyjdeme-li z platné metodiky, pak se jedná o údaje, které odrážejí očekávané změny v organizaci vzdělávání a poskytování školských služeb v příštím školním roce na základě výsledků zápisů a přijímacího řízení či změn ve školském rejstříku. Zjednodušeně řečeno, kladně se započítají ty hodiny relevantní přímé pedagogické činnosti, které budou ve srovnání s přechozím zářím nově zajišťovány, a záporně naopak ty, které již zajišťovány nebudou – nově otevíraná třída bude tedy nejspíše přírůstkem těchto hodin, zatímco snížení počtu tříd naopak jejich úbytkem. Je třeba připustit, že zejména u středních škol nemusí být tyto přírůstky a úbytky vždy možné zcela spolehlivě určit, neboť zvláště pro tento druh škol platí, že se v tomto ohledu situace v září ještě velmi dynamicky vyvíjí. V tomto roce pak školám tuto činnost navíc významně ztíží i důsledky pandemie koronaviru, která je obecně spojována s velkou nejistotou. O to více je ale žádoucí, aby škola postupovala svědomitě a snažila se tyto změny určit s co největší přesností, na základě všech jí dostupných informací, a nechápala předání těchto údajů jen jako splnění další zbytečné administrativní povinnosti. Ministerstvo tyto údaje opravdu potřebuje a bude s nimi dále pracovat jako s nezbytným podkladem pro vyjednávání o výši státního rozpočtu pro následující kalendářní rok.
Není smyslem tohoto článku vysvětlovat celou metodiku vyplnění výkazu P1d-01, možná však pro lepší pochopení problematiky pomůže následující ilustrativní příklad.
Příklad: Právnická osoba vykonávající činnost střední, základní i mateřské školy
Tato právnická osoba vykázala k 30. září 2019 v součtu v oddílech IVb, IVc a VIII výkazu P1c-01:
*
345,00 hodin přímé pedagogické činnosti učitelů v mateřské škole,
*
560,00 hodin přímé pedagogické činnosti učitelů v základní škole,
*
75,00 hodin přímé pedagogické činnosti vychovatelů ve školní družině,
*
350,00 hodin přímé pedagogické činnosti učitele ve střední škole,
*
395,00 hodin přímé pedagogické činnosti učitele odborného výcviku ve střední škole.
Tyto vstupní hodnoty pro účely vyplnění výkazu P1d-01 právnická osoba nikde nevyplňuje ani nepřepisuje, elektronický formulář výkazu si je načte z databáze ministerstva.
Právní subjekt předpokládá od školního roku 2020/2021 následující změny v organizaci výuky:
*
zvýšení počtu tříd mateřské školy o jednu třídu (umožňuje to kapacita školy), neboť v důsledku demografického vývoje, který se potvrdil u zápisů k předškolnímu vzdělávání, je zřejmé, že škola již není schopna při stávajícím počtu tříd dodržet maximální průměrný počet dětí ve třídě – pokud mateřská škola zohlední i nezbytný překryv učitelů, znamená to pro ni nezbytnost zajištění dalších 58,00 hodin přímé pedagogické činnosti učitele týdně,
*
v případě základní školy předpokládá větší míru dělení hodin, a to pro výuku anglického jazyka ve všech osmi třídách tvořících druhý stupeň – vzhledem k rozvrhu, kdy je angličtina vždy třikrát týdně, to pro základní školu znamená nezbytnost zajištění dalších 24,00 hodin přímé pedagogické činnosti učitele v základní škole týdně,
*
v případě střední školy již nepřijímat žáky do denního studia v oboru vzdělání 23-44-L/01 Mechanik strojů a zařízení, což pro ni znamená, že zde již nebude zajišťovat 46,00 hodin přímé pedagogické činnosti, z nichž 30 hodin připadá na učitele ve střední škole a 16 hodin na učitele odborného výcviku (úbytek jedné třídy prvního ročníku).
V případě školní družiny nepředpokládá z pohledu počtu hodin přímé pedagogické činnosti oproti předchozímu období žádnou změnu.
Výše uvedené skutečnosti promítne subjekt do výkazu P1d-01 následujícím způsobem, přičemž platí, že vyplní pouze údaje, které jsou v tabulce vyznačeny tučně (sloupec
2
).1) Údaje ve sloupcích
a
,
b
,
c
a
1
se automaticky předvyplní podle údajů z výkazu P1c-01 předaných k 30. září 2019, údaj ve sloupci
e
a údaje
Celkem
se automaticky dopočítají samy.
Druh činnosti
Skupina profesí pedagogických pracovníků
Zdroj financování
Číslo řádku
Výchozí stav PPČ k 30. 9. 2019
Změna PPČ k 30. 9. 2020 (+/-/0)
Předpoklad PPČ k 30. 9. 2020
a
b
c
d
1
2
e
11
1
11
0101
345,00
58,00
403,00
21
1
11
0101
560,00
24,00
584,00
34
1
11
0101
350,00
–30,00
320,00
34
3
11
0101
395,00
–16,00
379,00
81
2
11
0101
75,00
0,00
75,00
Celkem
0110
1 725,00
36,00
1 761,00
Nejčastější otázky a odpovědi
Kdo výkaz P1d-01 vyplňuje?
Uvedený výkaz vyplňuje právní subjekt vykonávající činnost mateřské školy, základní školy, střední školy, konzervatoře anebo školní družiny, který je zřizován krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí a odměňuje zaměstnance platem (§ 109 odst. 3 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů). Konkrétní přehled relevantních druhů činnosti obsahuje metodický pokyn k výkazu. Elektronický formulář umožní předávat údaje pouze za tyto přípustné druhy činnosti.
Kdy se údaje předávají?
Právní subjekt předá údaje prostřednictvím vyplnění elektronického formuláře v Informačním systému školské statistiky (https://sberdat.uiv.cz/login), a to v termínu od 31. května 2020 do 10. června 2020.
Předávají se údaje za všechny zdroje financování pedagogických pracovníků?
Nikoli, pouze za zdroj financování státní rozpočet, a to bez podpůrných opatření a ESF, a pouze za pedagogické pracovníky, u kterých se předpokládá, že budou ve stavu zaměstnaných (tzv. zdroj financování s kódem 11). Není podstatné, zda se jedná o zaměstnance v pracovním poměru, nebo se jedná o ty, kteří vykonávají svou činnost v rámci dohod konaných mimo pracovní poměr (dohoda o pracovní činnosti, dohoda o provedení práce).
Předávají se údaje za všechny skupiny profesí pedagogických pracovníků?
Nikoli, pouze za vybrané skupiny. Konkrétní přehled relevantních kombinací druhů činnosti a skupin pedagogických pracovníků obsahuje metodický pokyn k výkazu. Elektronický formulář umožní předávat údaje pouze za tyto přípustné kombinace.
Co se pro účely výkazu rozumí změnami v počtu hodin přímé pedagogické činnosti pedagogických pracovníků ve škole a školní družině?
Změnami jsou přírůstky nebo úbytky v týdenních počtech hodin přímé pedagogické činnosti mezi stavem vykázaným k 30. září 2019 na oddílech IVb, IVc a VIII výkazu P1c-01 a jejich předpokládaným stavem k 30. září 2020.
Na naší škole nepředpokládáme žádnou změnu, přesto musíme výkaz vyplnit?
Ano. Ve výchozím stavu bude elektronický formulář nabízet předvyplněné nulové hodnoty přírůstků/úbytků. Pokud ve vaší škole nedochází skutečně k žádné změně, pouze potvrdíte tento výchozí stav a s tím jej i odešlete.
Od nového školního roku již daná kombinace druhu činnosti a skupiny profesí pedagogických pracovníků nebude v našem subjektu existovat, co s tím?
V takovém případě uvedete úbytek v plné výši počtu hodin přímé pedagogické činnosti, která byla vykázána na výkazu P1c-01 k 30. září 2019.
Od nového školního roku bude existovat taková kombinace druhu činnosti a skupiny profesí pedagogických pracovníků, která nebyla vykázána na výkazu P1c-01 k 30. září 2019, co s tím?
Elektronický formulář umožní vkládat nové řádky, a to z množiny všech relevantních kombinací druhu činnosti a skupiny profesí pedagogických pracovníků.
Náš právní subjekt se sloučil / splynul s jiným subjektem / oddělil se od jiného právního subjektu, co s tím?
Elektronický formulář umožní pro tyto případy editovat (korigovat) údaje vycházející z výkazu P1c-01 předané k 30. září 2019. Konkrétní informace naleznete v metodickém pokynu k výkazu.
Všimli jsme si, že údaje vycházející z výkazu P1c-01 je možné v elektronickém formuláři výkazu P1d-01 editovat. Znamená to, že tímto způsobem můžeme napravit chyby vzniklé při předávání údajů výkazu P1c-01 k 30. září 2019?
Výkaz P1d-01 neslouží v žádném případě ke korekci dříve chybně vykázaných údajů. Editace těchto údajů je umožněna pouze za účelem úpravy vstupních údajů z minulého kalendářního roku u těch subjektů, kterých se ve sledovaném období týkalo splynutí, slučování či rozdělení škol.
1) Specifické případy, postupy a další příklady jsou uvedeny v metodickém pokynu k výkazu P1d-01, který společně se vzorem formuláře tohoto výkazu naleznete na webových stránkách ministerstva http://www.msmt.cz v sekci Statistika školství – Sběry statistických dat – Regionální školství – Výkazy PAM.

Sdílení dokumentu

Poznámka k dokumentu