Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Změny za období listopad 2020
Sbírka zákonů
Zdroj: www.mvcr.cz
Vyhláška č. 423/2020 Sb., kterou se mění některé vyhlášky v oblasti školství
Částka 170/2020 Sbírky zákonů
Datum účinnosti 23. 10. 2020
Novela stanoví pravidla, podle kterých
*
se školné/úplata za dobu, kdy škola poskytuje nebo umožňuje vzdělávání distančním způsobem, nevrací (vyšší odborná škola, jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, základní umělecká škola),
*
se snižuje úplata za předškolní vzdělávání ve veřejných mateřských školách i v případě omezení nebo přerušení provozu mateřské školy podle jiného právního předpisu (např. mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví nebo krajské hygienické stanice podle zákona o ochraně veřejného zdraví, nařízení karantény),
*
se snižuje úplata ve veřejných školních družinách, školních klubech nebo střediscích volného času, a to poměrně době omezení, přerušení provozu.
Informace MŠMT
Zdroj: www.msmt.cz
MŠMT zveřejnilo materiál Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. Popisuje dva strategické cíle (zaměřit vzdělávání více na získávání kompetencí potřebných pro aktivní občanský, profesní a osobní život; snížit nerovnosti v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání a umožnit maximální rozvoj potenciálu dětí, žáků a studentů), které jsou rozvedeny v pěti strategických liniích.
Aktualizovaný materiál věnovaný přijímacím zkouškám ke vzdělávání na střední škole a konzervatoři Informace pro přijímání na střední školy a konzervatoře ve školním roce2020/2021 je MŠMT doplněn navazujícími dokumenty (Metodická informace ke konání přijímacího řízení uchazečů se speciálními vzdělávacími potřebami do 1. ročníku středního vzdělávání, Informace k přijímací zkoušce z českého jazyka a literatury osob pobývajících dlouhodobě v zahraničí při přijímání ke střednímu vzdělávání, Metodická informace k přijímacímu řízení v oborech vzdělání Gymnázium se sportovní přípravou v prvním kole přijímacího řízení). K novým tiskopisům přihlášek ke vzdělávání ve střední škole jsou připojeny Vysvětlivky k přihláškám (platné od školního roku 2020/2021).
MŠMT vydalo opatření obecné povahy č. j.: MSMT-40610/2020-1, týkající se školské rady. Určuje jím následující: Funkční období členů školské rady zřízené při základní, střední nebo vyšší odborné škole podle § 167 školského zákona, které skončí v době ode dne účinnosti tohoto opatření do tří měsíců ode dne skončení nouzového stavu, se prodlužuje tak, že skončí tři měsíce ode dne skončení nouzového stavu. Opatření obecné povahy nabylo účinnosti 29. 10. 2020.
Věstník č. 7/2020 mimo jiné obsahuje Dodatek k normativům neinvestičních výdajů stanovených podle § 161 odst. 1 školského zákona pro školy zřizované krajem, obcí, nebo dobrovolným svazkem obcí na rok 2020, Stanovení dalších finančních prostředků pro nižší stupně víceletých gymnázií zřizované krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí na rok 2020, Vyhlášení distančních soutěží a přehlídek ve školním roce 2020/2021
.Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání
Zdroj: www.cermat.cz
Centrum aktualizovalo zveřejněné informace o
*
jednotné přijímací zkoušce 2021 (zejména v souvislosti s tím, že střední školy nemohou v přijímacím řízení hodnotit hodnocení na vysvědčení za druhé pololetí školního roku 2019/2020, a v souvislosti s novými tiskopisy přihlášek),
*
maturitní zkoušce v jarním zkušebním období 2021 (zejména v návaznosti na novou právní úpravu danou novelou vyhlášky č. 177/2009 Sb.).
Informace ČŠI
Zdroj: www.csicr.cz
V tematické zprávě Environmentální výchova na základních školách ve školním roce 2019/2020 se mimo jiné školám doporučuje rozšířit aktivizující metody výuky a důsledně dbát na výuku témat environmentální výchovy žáků v širších souvislostech tak, aby byly žákům objasňovány myšlenky udržitelného rozvoje společnosti ve všech jeho dimenzích, nikoliv zjednodušeně jen v dimenzi ekologické či naopak jen v dimenzi ekonomické.
Tematická zpráva Zkušenosti žáků a učitelů základních škol s distanční výukou ve 2. pololetí 2019/2020 je materiálem, prostřednictvím kterého ČŠI školám adresuje doporučení ohledně nastavení, zaměření a obsahu distanční výuky.
Tematická zpráva Hodnocení úspěšných strategií základních škol vzdělávajících znevýhodněné žáky je uzavřena doporučeními, která v případě škol postihují celé spektrum pedagogické činnosti (např. sdílet společnou vizi podpory znevýhodněných žáků a jejího přínosu s celým pedagogickým sborem; žáky povzbuzovat a chválit, oceňovat i dílčí pokroky a snahu).
Dále ČŠI nabídla základním a středním školám možnost metodických konzultací k distančnímu vzdělávání.
Národní pedagogický institut České republiky
Zdroj: www.npicr.cz
Nový web Národního pedagogického institutu a MŠMT Koronavirus.edu.cz je věnován informacím o distančním vzdělávání a dalším sdělením spojeným s koronakrizí.
Informace Úřadu pro ochranu osobních údajů
Zdroj: www.uoou.cz
Úřad pro ochranu osobních údajů v poradně určené školství a v poradně zaměřené na opatření proti koronaviru zveřejnil výklad věnovaný použití (zapnutí) kamer ve výuce. Podle Úřadu je zapnutí kamery ve výuce legitimním prostředkem, pomocí kterého škola při vzdělávání distančním způsobem plní úkol ve veřejném zájmu (tématu se věnuje článek Mgr. Alice Frýbové „Může učitel přikázat žákovi, aby si při online výuce zapnul kameru?“ v časopisu Učitelský měsíčník 4/2020 – pozn. red.).
Dále Úřad zveřejnil poznatky z dozorové činnosti k doručování písemností na úřední desce a vyjadřuje se ke dvěma možným způsobům doručování písemností na úřední desce – vyvěšením písemnosti a vyvěšením pouhého oznámení o možnosti převzít písemnost na úřední desce správního orgánu, který písemnost doručuje.
Veřejný ochránce práv
Zdroj: www.ochrance.cz
Veřejný ochránce práv zveřejnil tiskovou zprávu o šetření šikany zaměstnance Šikanu na pracovišti nelze tolerovat. Pro školy je zajímavé, že ombudsman rozebírá případ šikany zaměstnance v mateřské škole. Dále je pro školy důležité, že ombudsmankomentuje proces odebrání osobního příplatku a povinnosti vedoucích zaměstnanců.