Ojedinělá tradice aneb prarodiče žáků na návštěvě gymnázia

Vydáno:

V jednom z minulých čísel časopisu Řízení školy jsem dostal prostor ohlédnout se za uzavřenou etapou 20 let existence Gymnázia Jana Palacha v Praze 1. V průběhu jubilejního školního roku jsme uspořádali řadu speciálních akcí pojících se s jubileem, nechyběla slavnostní setkání s rodiči, bývalými pedagogy a oslavy jsme zakončili skvělým hudebním večerem věnovaných výhradně absolventům školy v Retro Music Hall v Praze.

Ojedinělá tradice aneb prarodiče žáků na návštěvě gymnázia
Mgr.
Michal
Musil
ředitel školy, GYMNÁZIUM JANA PALACHA PRAHA 1, s. r. o.
Po více než 20 letech od revolučního roku 1989 se
školy hodně proměnily. Dynamičnost změn ve společnosti je významná a není vždy jednoduché vše zachytit.
Soukromé školy jsou od 90. let minulého století pod neustálým tlakem odborné i laické veřejnosti. Jsem však přesvědčen, že je to pro rozvoj celého sektoru soukromého školství dobře.
Většina škol dnes zcela běžně věnuje větší či menší pozornost své mediální prezentaci, PR a marketingu.
Souvisí s tím v poslední době využívání např. i sociálních sítí, některé školské asociace a školy spolupracují s profesionálními PR a mediálními agenturami. Okolnosti související s financováním škol vedly a vedou školy k systematické aplikaci fundraisingu, kampaní, k hledání dalších zdrojů pro rozvoj škol.
Jedná se často o nesnadnou činnost, nepřinášející vždy odpovídající efekt.
Také u nás na Gymnáziu Jana Palacha se snažíme neopomíjet žádnou ze zmíněných oblastí. Za primární považujeme samozřejmě vlastní výchovně-vzdělávací proces. Pokud bychom systematicky a dlouhodobě nebudovali dobré jméno školy a nesnažili se v dobrém slova smyslu přilákat dostatek uchazečů o studiu na naší škole, vzdělávali bychom patrně stále méně a méně žáků. Jsme rádi, že nás zatím problémy s nedostatkem žáků míjí.
Když jsme připravovali v průběhu loňského léta akce k oslavám 20 let existence gymnázia, chtěl jsem, abychom
zapojili celou komunitu školy.
Navrhl jsem kolegům ve vedení školy a absolventům, že bych rád nevynechal také prarodiče našich žáků. Netuším, zda někdy na nějaké jiné střední škole měl někdo podobný nápad, ale to není podstatné. Bral jsem to jako výzvu a byl jsem nesmírně zvědavý, jak to vše dopadne. Když jsem svůj záměr zmínil ve své řeči ke studentům při slavnostním zahájení loňského školního roku, v sále to jen zahučelo.
Středoškolská studia patří a vždy patřila k nejkrásnějším, ale také nejsložitějším etapám lidského života. V této době se nejen rýsují představy o dalším studijním a profesním směřování, ale také se vytvářejí důležité vztahy s vrstevníky, jejichž názor bývá někdy nadřazen autoritám a radám dospělých. Svět „ještě nedospělých“ pubescentů a adolescentů má svá vnitřní pravidla, která jsou rodičům často nejasná a nepochopitelná. Jejich jedinou zkušenost často představuje doba vlastního dospívání, v níž ovšem oni stáli na druhé straně pomyslné barikády a obdobnou situaci řešili právě rodiče dnešních rodičů našich žáků.
I z tohoto důvodu mají
prarodiče více zkušeností, ale také zdravý nadhled.
Často jsou v roli dospělých důvěrníků, prostředníků mezi rodiči a dětmi a jejich rady jsou přijatelné pro obě strany.
Role prarodičů je velmi důležitá a v podstatě nezastupitelná.
Většinou mají více času, pochopení, zájmu a tolerance. Žáci se často odvolávají na jejich vyprávění, zejména v hodinách humanitních studií a dějepisu. Z jejich slov je zřejmá úcta a láska. Jistě se v rozhovorech s vnoučaty často ptají na školu. Dostane se jim řada kusých „klipových“ informací, z nichž je poměrně těžké udělat si ucelený obraz o prostředí a atmosféře gymnázia, které vnoučata navštěvují.
Rozhodli jsme se tedy pozvat prarodiče k návštěvě školy s tím, že bychom se s nimi velmi rádi seznámili a pokusili se založit novou tradici mezigeneračního přátelství a spolupráce.
První neformální setkání se uskutečnilo v sobotu 6. listopadu 2010. Očekávali jsme maximálně 20–30 účastníků z řad prarodičů.
Realita byla poněkud jiná a velmi překvapující. Do školy dorazilo 80 babiček a dědečků našich žáků. Poznali nejen prostory školy, ředitele, učitele, ale také jeden bonus, který mnoho srovnatelných vzdělávacích institucí nemá. Tím je lokalita, v níž se škola nachází.Je to krásné místo v historickém centru Prahy, které vyzařuje atmosféru dávných časů i pohnuté moderní historie. Po skončení připraveného programu jsme provedli zájemce po nejbližším okolí. Připraveno bylo i malé občerstvení a
atmosféra setkání byla neuvěřitelně příjemná.
Našim hostům představila novou publikaci s názvem
Genius Loci Gymnázia Jana Palacha
její autorka PhDr. Olga Hegarová, která vyučuje na gymnáziu kromě humanitních studií, sociální a kulturní antropologii a teorii modernismu a postmodernismu. Nesmírně zajímavá byla beseda o škole, o soukromém školství obecně, o státní maturitě a dalších aktuálních tématech.
Podzimní
setkání pomohlo prarodičům udělat si představu o škole, kam jejich vnoučata chodí, i o lidech, kteří je učí.
Alespoň rámcově se dozvěděli něco o zajímavé lokalitě, v níž se Gymnázium Jana Palacha nachází. Podle ohlasů se akce prarodičům líbila stejně jako nám. Slíbili jsme další setkání, které by představovalo další krok k zavedení celkem ojedinělé tradice – zapojení tak důležitých rodinných příslušníků, jakými prarodiče v životě dětí jsou, do života školy.
Druhé setkání proběhlo v sobotu 4. června 2011. Podělili jsme se s účastníky o novinky, které se během uplynulých měsíců udály, nevynechali jsme první zkušenosti a zážitky spojené se státními maturitami a také přidali nějaké historické zajímavosti z okolí školy, které se nevešly do publikace, kterou prarodiče jako dárek obdrželi při podzimní návštěvě školy.
I tentokrát jsme naplánovali nenáročnou vycházku na velmi blízký Žofín, kde byl účastníkům setkání přiblížen společenský život našich předků. Jak se lidé bavili a jakou roli hrály pražské ostrovy v aktivním užívání volného času. Žofín, nebo také Slovanský ostrov, je místo, odkud je překrásný pohled na architektonickou různorodost nábřeží na pravém břehu Vltavy.
Vycházku, které se společně s prarodiči zúčastnili i někteří učitelé a vedení školy, jsme zakončili malým občerstvení v kavárně
a pekárně Lehkomyslná v Myslíkově ulici, se kterou škola spolupracuje.
V posledních letech probíhá mezi středními školami celkem logicky konkurenční boj téměř na všech frontách, protože díky podobě a vývoji demografické křivky je zřetelný nepoměr mezi počtem míst ve třídách a počtem zájemců o studium na středních školách.
Řada škol si chrání svoje „know how“ a nápady, některé školy ale „opisují“ z webových stránek jiných škol, příp. se snaží tak trochu „vykrádat“ myšlenky někoho jiného.
Jsou to jistě jevy nežádoucí hraničící s plagiátorstvím, ale jen obtížně se jim zabraňuje. Pokud by však někoho napadlo využít naši zkušenost se zapojením prarodičů našich žáků ve svých školách, nebudeme proti tomu nijak protestovat, upřímně řečeno nás to potěší.
Všichni si jsme vědomi „stárnutí“ naší populace. Počet občanů vyššího věku bude neustále přibývat. Stát musí řešit důchodovou reformu, ale my
ve školách bychom mohli i takovými akcemi napomoci harmonizaci mezigeneračních vztahů.
A ještě jedna důležitá zkušenost. Prarodiče mohou velmi napomoci zlepšení komunikace mezi školou a rodiči žáků. Nezapomínejme, že rodiče jsou tentokrát jejich dětmi. Bude-li se v rodinách žáků více hovořit o škole tzv. na všech frontách, může to přinášet zajímavé efekty všem zúčastněným. Vězte, že vím, o čem hovořím.

Související dokumenty

Pracovní situace

První kolo přijímacího řízení v oborech vzdělání bez talentové zkoušky ve školním roce 2021/2022
Vzdělávání dětí, žáků, studentů z Ukrajiny
Metodika k hodnocení žáků ve středních školách a konzervatořích dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Komisionální zkouška žáka střední školy
Reforma financování střední školy
Informace k novému zákonu o přijímacím řízení na střední školy a ukončování středoškolského vzdělávání ve školním roce 2019/2020
Vliv statistického výkaznictví na financování veřejné školy
Vzdělávání ve SŠ s vysokou mírou neúspěšnosti žáků ve společné části MZ
Metodické komentáře k zákonu Lex Ukrajina 2
2022/2023: Plán činnosti střední školy v 1. pololetí školního roku
Informace pro přijímání na střední školy a konzervatoře ve školním roce 2022/2023
Dohled ve středním a vyšším odborném vzdělávání
Zadavatel
Odborný výcvik v kontextu praktického vyučování a druhu práce
Ukončení přerušení vzdělávání
Maturitní a závěrečná zkouška podzim 2021, opravná a náhradní maturitní zkouška, opakování ročníku
Plány činnosti - srpen 2021
Plán činnosti 1. pololetí školního roku 2021/2022 na středních školách
Správní řízení - střední školy
Přijetí žáka ke vzdělávání ve střední škole a ke vzdělávání v konzervatoři

Poradna

Stanovení počtu skupin na odborném výcviku za účelem určení počtu zástupců ředitelů/VUOV
Studium pedagogiky pro učitele odborných předmětů SŠ
Platnost zkoušky
Kvalifikace
Pomůcky
Vyživovací povinnost