Neriskujte - bez řádné registrace mohou být vaše smlouvy neplatné, 1. část

Vydáno: 5 minut čtení

Článkem o řádné registraci smluv otevíráme seriál zaměřený na problematiku registru smluv, jehož cílem je vysvětlit jednotlivé zákonné požadavky, poukázat na často se vyskytující rizika a představit řešení, jak rizika ošetřit a předcházet jim.

 

Neriskujte - bez řádné registrace mohou být vaše smlouvy neplatné
Mgr.
Miloslav
Kvapil,
certifikovaný interní
auditor
- expert, ředitel společnosti DYNATECH, s. r. o.
Bc.
Viktor
Hřebačka,
obchodní zástupce společnosti DYNATECH, s. r. o.
Zákon o registru smluv
Zákon č. 340/2015 Sb., o zvláštních podmínkách účinnosti některých smluv, uveřejňování těchto smluv a o registru smluv (zákon o registru smluv), ve znění pozdějších předpisů, je platný od 14. 12. 2015, tedy již více než dva roky. Účinnosti nabyl 1. 7. 2016, nicméně v plném znění, tedy i se všemi sankčními mechanismy, je účinný až od
1. 7. 2017
. Zákon o registru smluv má v gesci Ministerstvo vnitra České republiky.
Povinný subjekt (subjekty, které jsou povinny uveřejňovat své dokumenty)
V této části článku se zaměříme na subjekty, které jsou ze zákona povinny uveřejňovat své dokumenty, a
zejména subjekty školské
. Zákon přímo říká (§ 2 odst. 1):
Prostřednictvím registru smluv se povinně uveřejňuje soukromoprávní smlouva, jakož i smlouva o poskytnutí dotace nebo návratné finanční výpomoci, jejíž stranou je (...)
c)
státní příspěvková organizace, (...)
e)
veřejná výzkumná instituce nebo veřejná vysoká škola, (...)
h)
příspěvková organizace územního samosprávného celku,
i)
ústav založený státem nebo územním samosprávným celkem.
Výše uvedený výčet jasně stanovuje, které organizace mají uveřejňovat dokumenty v registru smluv, nicméně v další části zákona se tato povinnost upravuje (§ 3 odst. 2):
Povinnost uveřejnit prostřednictvím registru smluv se nevztahuje na (...)
l)
smlouvu, jejíž alespoň jednou smluvní stranou je obec, která nevykonává rozšířenou působnost, příspěvková organizace touto obcí zřízená nebo právnická osoba, v níž má taková obec sama nebo s jinými takovými obcemi většinovou účast,
m)
smlouvu uzavřenou veřejnou vysokou školou v rámci doplňkové činnosti nebo veřejnou výzkumnou institucí v rámci jiné činnosti v oblasti výzkumu, vývoje a inovací.
Jinými slovy, povinnost uveřejňovat dokumenty v registru smluv mají všechny příspěvkové organizace
(mateřské školy, veškeré formy základních škol, veškeré formy středních škol, vyšší odborné školy, školní jídelny a pedagogicko-psychologické poradny)
založené územně samosprávným celkem, který vykonává rozšířenou působnost (obce III. stupně). A
pozor
! Dle § 5 odst. 2 zákona má povinnost zaslat smlouvu k uveřejnění nejen tzv. povinný subjekt, ale
také ostatní smluvní strany
v případě, že některou ze smluvních stran je povinná smluvní strana dle § 2 odst. 1.
To mimo jiné znamená, že povinnost uveřejnit dopadá na všechny smluvní strany.
Dokumenty, které je nutné uveřejňovat v registru smluv
O tom, které dokumenty uveřejňovat, opět přesně hovoří zákon (§ 2 odst. 1):
Prostřednictvím registru smluv se povinně uveřejňuje soukromoprávní smlouva, jakož i smlouva o poskytnutí
dotace
nebo návratné finanční výpomoci (...)
. V tomto bodě narážíme na lingvistickou nejasnost, která je často pochopena či vykládána chybně. Zákon se sice jmenuje "o registru smluv", nicméně
nevztahuje se pouze na smlouvy
(tedy dokumenty, které se nazývají smlouvy). Slovo "smlouva" je tedy potřebné chápat podle zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, a to ve smyslu § 1724 odst. 1:
Smlouvou projevují strany vůli zřídit mezi sebou závazek a řídit se obsahem smlouvy.
Je tedy nutné uveřejňovat veškeré závazky, jejichž smluvní stranou je povinný subjekt
, tedy pokud se na ně nevztahuje některá z výjimek z povinnosti uveřejnění uvedených v § 3 v zákoně o registru smluv.
Veškerou tuto problematiku celkem výstižně vysvětluje Metodický návod k aplikaci zákona o registru smluv1) (dále také "Metodika"), který zároveň odpovídá na nejčastější dotazy2).
Fakta o Metodice a Informačním systému registru smluv
Závěrem prvního dílu seriálu bychom rádi upozornili na některá fakta, která se týkají Informačního systému registru smluv (dále také "ISRS") a Metodiky. Pro zákon o registru smluv zatím není vydán žádný oficiální výklad.
Metodika je tedy pouze jakýmsi návodným materiálem.
V její první části (I. Úvodní slovo) se píše: "Vzhledem k tomu, že k zákonu o registru smluv prozatím chybí judikatura , velmi vřele doporučujeme v případech, kdy si nejste jisti, zda se smlouva uveřejní či nikoliv, postupovat tak, že ji raději uveřejníte. V neposlední řadě Vás musíme upozornit, že tato metodika není autoritativním a závazným výkladem zákona, ten může poskytnout pouze soud."
ISRS je v praxi také často přeceňován, což je opět zapříčiněno pouze nepozorností čtenářů. Ve druhé (II. Úvod) a třetí (III. Registr smluv) části Metodiky jasně stojí, že "Ministerstvo vnitra nevytvořilo žádný automatický nástroj pro kontrolu správnosti uveřejněných smluv (...)" a také že "Ministerstvo vnitra jako správce registru smluv neodpovídá za správnost smluv a metadat uveřejněných prostřednictvím registru smluv".
Máte nejasnosti?
Tímto ukončujeme první díl seriálu o registru smluv. V druhém díle se budeme věnovat rizikům při uveřejňování smluv a případným sankcím.
V případě nejasností ohledně problematiky registru smluv se na nás neváhejte obrátit, a to buď e-mailem (
hrebacka@dynatech.cz
), či telefonicky (+420 608 828 812). Každé dva měsíce také pořádáme odborný seminář k problematice registru smluv nebo můžete využít e-learning. Všechny kurzy mají akreditaci Ministerstva vnitra dle zákona č. 312/2002 Sb. Bližší informace naleznete na webu
www.dynatech.cz
v sekci vzdělávacích akcí.
1 Metodiku lze stáhnou na stránkách Ministerstva vnitra České republiky (
http://www.mvcr.cz/clanek/registr-smluv
) v bodě číslo 9, Metodické dokumenty.
2 Pokud byste nenašli odpovědi na své otázky, neváhejte se na nás obrátit na
www.dynatech.cz

Související dokumenty

Pracovní situace

Základní momenty novely zákona o pedagogických pracovnících a novely školského zákona
Pedagogičtí pracovníci a pracovní poměr na dobu určitou od 1. 9. 2023 (1. část)
Školský zákon a jeho vyhlášky
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Malotřídní základní škola - legislativa
Pravidla rozpočtové odpovědnosti
Shrnutí základních legislativních změn ovlivňujících činnost škol a školských zařízení ve školním roce 2017/2018
Výpověď smlouvy o ubytování
Novela maturitní vyhlášky
Shrnutí změn školského zákona k 1. 9. 2015
Jak „číst“ nový občanský zákoník – povaha jeho právních norem
Právní domněnky v novém občanském zákoníku a jejich rizika
Nájem
Nájem prostoru (místnosti), jehož účelem není bydlení ani provozování podnikatelské činnosti
Zvláštní ustanovení o nájmu prostor sloužících k podnikání
Ubytování (smlouva o přechodném nájmu)
Práva a povinnosti ubytovaného a ubytovatele
Povinnosti (nejen) škol dle zákona o registru smluv
Zveřejňování dodatků smluv v centrálním registru smluv
Objednávky pro zařízení školního stravování z hlediska zákona o registru smluv

Poradna

Jmenování ředitele
Cestovní náklady v případě cesty na soutěž - odborná poradna, odpověď na dotaz
Zahraniční výjezd ředitele školy - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náhrady při cestě na školení - odborná poradna, odpověď na dotaz
Čipy ve školní jídelně - odborná poradna, odpověď na dotaz
Volby do školské rady
Dohoda o výkonu práce z domova
Úplata za zájmové vzdělávání
Směrnice
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR
Vychovatelka ŠD
Pracovní neschopnost

Články

Neriskujte - bez řádné registrace mohou být vaše smlouvy neplatné, 2. část
Neriskujte - bez řádné registrace mohou být vaše smlouvy neplatné, 3. část

Zákony

89/2012 Sb. občanský zákoník
340/2015 Sb. o zvláštních podmínkách účinnosti některých smluv, uveřejňování těchto smluv a o registru smluv (zákon o registru smluv)