iSophi Z - nástroj pro efektivní vstupní diagnostiku prvňáčků

Vydáno: 7 minut čtení

Lze snížit počet odkladů, a přitom nemít selhávající prvňáčky? Cestou je důsledná diferenciace výuky a pro tu musí mít učitel informace o rozvojových potřebách dětí.

iSophi Z – nástroj pro efektivní vstupní diagnostiku prvňáčků
Mgr.
Simona
Pekárková
Ph.D.
katedra psychologie Filozofi cké fakulty UK;
Mgr.
Martina
Švandová
Ph.D.
katedra psychologie Filozofi cké fakulty UK;
Závěrečná zjištění České školní inspekce z výroční zprávy roku 2021/2022 (ČŠI, 2023) poukazují na vysoky podíl dětí s odkladem školní docházky, ktery i přes přijatá opatření výrazně neklesá. MŠMT proto chystá další systémové kroky, jak pomoci převážné většině dětí uskutečnit nástup školní docházky v řádném termínu.
Je nasnadě, že učitelé v 1. třídách budou muset přistoupit k výuce s ještě větší mírou diferenciace, než byli doposud zvyklí. Aby k tomu našli strategie, je třeba systematického a průběžného sledování vzdělávacích pokroků dětí – a k němu je nutné mít „vstupní data“. Neboli provést individuální pedagogickou diagnostiku dítěte a identifikovat tak jeho silnější stránky i oblasti s potřebou podpory.
Pedagogická diagnostika jako preventivní opatření po nástupu do 1. třídy (nebo již při zápisech)
Pro rychlou a efektivní pedagogickou diagnostiku je třeba mít k dispozici nástroj, který prostřednictvím vybraných krátkých úkolů dokáže zmapovat základní oblasti školní připravenosti. A to již při prvních kontaktech dítěte se školou, tedy buď bezprostředně po nástupu do 1. třídy, nebo i při zápisech do ZŠ (kdy lze navíc využít potenciálu zbývajících měsíců do zahájení školní docházky). V neposlední řadě je takovou diagnostiku vhodné provádět v přípravných třídách ZŠ.
V ČR je efektivních (tzn. takových, které nesou „hodně informací za krátký čas“) pedagogických nástrojů počáteční školní diagnostiky pro plánování rozvoje dětí zatím malé množství a nejsou ve školách systematicky využívány. Chybí systémové řešení, jež by zajišťovalo používání standardizovaných „vstupních“ diagnostických nástrojů školami.
Pedagogická diagnostika iSophi Z… – „VÁŠ přehled znamená JEJICH pokrok“
Výše uvedené skutečnosti byly východiskem k tvorbě nového diagnostického nástroje určeného pro pedagogy ZŠ iSophi Z (obr. 1).
Obr. 1: Pedagogická diagnostika iSophi Z
Pedagogická diagnostika iSophi Z byla vyvíjena 2 roky. Prototyp nástroje byl vytvořen ve spolupráci s Univerzitou Hradec Králové, Ústavem primární a preprimární
edukace
Pedagogické fakulty. První použití v praxi proběhlo úspěšně v roce 2022. Dle výsledků prvotního statistického ověření se nástroj jeví jako vnitřně konzistentní a přiměřený pro věkovou úroveň 6–7 let.
Autorky na nástroj při jeho tvorbě kladly následující požadavky:
*
Z hlediska dětí a rodičů:
*
eliminovat
riziko počáteční školní neúspěšnosti a potíže výchovného charakteru s ní související
*
motivovat rodiče k efektivní podpoře a nácviku dovedností dítěte co nejdříve poskytnout jim konkrétní body pro spolupráci se školou
*
identifikovat a snížit riziko rozvoje specifických poruch učení
*
budovat zdravé sebepojetí dítěte na jeho silných stránkách a práci na slabších stránkách
*
Z hlediska učitelů:
*
získat o dítěti co nejvíce informací během krátké individuální činnosti
*
mít uživatelsky pohodlný diagnostický nástroj
*
poskytnout učiteli (i rodiči) možnost získat okamžitý digitální a tištěný přehledný výstup
*
umožnit navrhovat konkrétně zaměřené plány pedagogické podpory
*
stanovit dílčí cíle v rámci speciálně pedagogické péče, pedagogické intervence
*
mít možnost uskutečnit s odstupem srovnávací diagnostiku a následně upravovat vzdělávací plány na základě pokroků dítěte.
V rámci nástroje iSophi Z je posuzováno 6 oblastí (např. předmatematické představy,
prostorová představivost, zrakové vnímání, sluchové vnímání atd.) vztahujících se k připravenosti pro nácvik čtení, psaní, počítání a práci s informacemi.
Možnost sledování pokroku dítěte
Provede-li pedagog vstupní diagnostiku a zaznamená např. specifická oslabení, má možnost diagnostiku po několika měsících cílené intervence zopakovat a získat tak tzv. srovnávací report. Nejčastěji učitelé porovnávají výstupy z diagnostiky prováděné u zápisu s diagnostikou po nástupu do ZŠ, nebo provedou první diagnostiku v září a poté např. v lednu. Srovnávací report zobrazuje posuny v jednotlivých oblastech velmi přehlednou formou.
Obr. 2: Digitální nadstavba iSophi Z
Základní informace k administraci pedagogické diagnostiky iSophi Z:
*
administrace trvá 14–17 minut
*
pedagogové mají jednotné testové materiály, vše dělají stejně
*
součástí je digitální nadstavba – ta vložená data vyhodnocuje automaticky (obr. 2)
*
poskytuje přehled o individuální úrovni dítěte
*
nabízí přehled skupinový (pro jednotlivé třídy)
*
generuje přehled dětí se signifikantními/minimálními potížemi ve sledovaných oblastech.
Obr. 3: Set s pomůckami pro 3 učitele
Digitální vyhodnocení a reporty z pedagogické diagnostiky iSophi Z
Pro systém byla vytvořena kvalitní digitální nadstavba, která je součástí nástroje. Ta umožňuje automatické vyhodnocování zadaných dat a generuje učitelům přehledně vizualizované informace o vstupních dovednostech dětí. Při opakovaně prováděné diagnostice vybraného dítěte poskytne digitální nadstavba učiteli report se srovnáním výsledků z obou pedagogických diagnostik. Učitel tedy vidí, kde se dítě výukově posunulo. Podle toho může upravit učební či jakékoli jiné plány, stanovené cíle apod. Informace jsou předávány rodičům a je jim podrobně vysvětleno, co se daří a jaký způsob podpory a domácí přípravy by dítěti mohl dále pomoci.
Při používání digitální aplikace učitel výsledky zaznamenává přímo do tabletu nebo počítače, odpadá tak listování v papírovém záznamovém listu. Aplikace vede pedagoga úkol po úkolu, vždy tedy ví, co má dělat. Systém zaznamenané výsledky vyhodnotí okamžitě, což vede ke zrychlení práce a odstranění rizika početních chyb. K dispozici je i jednoduchý přehled o výsledcích celé skupiny dětí nebo třídy.
Motivace rodičů
Díky přehledným reportům z diagnostiky se stává jednodušší i komunikace s rodiči. Při schůzce s nimi může učitel ukázat silnější stránky dítěte a oblasti s potřebou podpory. Report a jeho
interpretace
učitelem slouží rodičům jako cenná informace, jak s dítětem dále pracovat na kompenzaci nedozrálých nebo oslabených oblastí dovedností. Rodiče si mohou domů odnést zjednodušený, tzv. rodičovský report. Z pedagogické diagnostiky iSophi Z lze za krátký čas získat poměrně velké množství informací o dítěti, navíc objektivně vyhodnocených vzhledem k věkové normě. Pro rodiče mohou mít proto reporty i značně motivační charakter.
S ohledem na aktuálně probíhající celospolečenskou diskuzi o hledání možností, jak snížit vysoké procento odkladů školní docházky u dětí a umožnit pozvolné dozrávání některých psychických funkcí během prvních ročníků ZŠ, se nástroj iSophi Z jeví jako praktický pro rychlou pedagogickou diagnostiku u zápisů do ZŠ a v 1. ročníku ZŠ.