Eduzměna: Jak jsme vybírali co nejvhodnější region

Vydáno:

Na začátku roku 2020 se projekt Eduzměny dostal do nové fáze – došlo k výběru regionu, kde projektový tým bude následujících pět let spolupracovat se všemi aktéry ve vzdělávání tak, aby se docílilo zvýšení jeho kvality. Volba nakonec padla na Kutnohorsko a o tom, že cesta ke konečnému rozhodnutí byla poměrně dlouhá, svědčí následující řádky.

Eduzměna: Jak jsme vybírali co nejvhodnější region
Zdeněk
Slejška
ředitel Nadačního fondu Eduzměna
Už ve chvíli, kdy se hlavní prioritou nadačního fondu stala pětiletá pilotáž, jsme začali řešit místo, kde by měla probíhat. Věděli jsme, že vzhledem k finančním možnostem musí jít o menší územní celek, kde jsou však zastoupeny všechny stupně vzdělávání od mateřských po střední školy. Dále pro nás bylo důležité, aby na daném území byla přítomna vyloučená lokalita a aby šlo z důvodu dalšího využití o průměrný region. Jako prvotní kritéria byly tedy uplatněny vzdělávací výsledky z dostupných dat ČŠI a také socioekonomické parametry, především míra rozvodovosti a nezaměstnanosti. Tímto jsme došli ke statistickému předvýběru regionů, které příliš nevybočují vzhledem k národnímu průměru. Ze seznamu asi 20 kritériím vyhovujících obcí s rozšířenou působností jsme v červnu 2019 společně s odbornými partnery vybrali osm kandidátů a shodli jsme se, že je všechny zkusíme oslovit s možností zapojení se do přípravy projektu.
V prvním kroku jsme oslovili MAPy a následně i ORP, abychom je seznámili s tím, co bude na území probíhat. V sedmi regionech z osmi – na Hlučínsku, Kutnohorsku, Moravskokrumlovsku, Novoborsku, Přeloučsku, Přešticku a Semilsku – proběhly osobní schůzky se zástupci ORP a MAPů, kde jsme představili záměry Eduzměny s cílem, aby se vyjádřili, zda mají zájem o zapojení do projektu. To bylo v létě 2019. A od září téhož roku se do společné práce na modelu regionální podpory vzdělávání zapojilo všech sedm zástupců z regionů. Na měsíční pracovní schůzky a workshopy tak jezdili z celé republiky zástupci zřizovatelů a/nebo MAPů. Tato setkání byla oboustranně obohacující. Pracovnímu týmu Eduzměny přinášela konkrétní informace o dění a potřebách regionů, zástupcům z ORP pak zkušenost s tím, jak fungovat ve velkém odborném realizačním týmu.
V říjnu jsme na setkání odborné rady Nadačního fondu Eduzměna nastínili situaci v jednotlivých regionech a odborná rada nám doporučila dále pracovat se dvěma (třemi) nejvážnějšími kandidáty. A zde vzešel návrh zorganizovat pro tyto regiony jednodenní workshop, na nějž by regionální partneři měli za úkol pozvat co nejvíce lidí z vedení škol a obcí, případně z kraje. Eduzměna představí svůj záměr a zjistí, jaký je zájem přítomných vstoupit do pilotáže, a na základě těchto akcí pak budeme mít jasněji v tom, který region je nejvíce naladěn na vstup do projektu.
Pracovní setkání proběhla v letošním lednu ve třech regionech: na Semilsku, Přešticku a Kutnohorsku. Ve všech případech jsme se setkali se zájmem účastníků, kteří se s námi podělili o své pohledy na region, na vzdělávání, ale i na náš projekt. Ve všech případech šlo o aktivní zapojení účastníků, chtěli jsme jim zprostředkovat náš způsob fungování a spolupráce, upozornit, že projekt budeme tvořit společně, že nejde o připravenou věc. Ze zpětné vazby vyplynulo, že mnozí jsou otevření změně a nové zkušenosti a připravení zapojit se do společné práce. Odborní partneři z projektového týmu Eduzměny bedlivě sledovali dění na pracovních setkáních, abychom následně byli schopni vybrat pilotní region.
Naše rozhodnutí bylo vyústěním dlouhodobého procesu, nevybírali jsme nejlepší region, ale ten, který je pro náš záměr nejvhodnější. Přihlíželi jsme k několika klíčovým kritériím, především k tomu, jak vnímáme možnost využít získanou zkušenost pro replikovatelnost v dalších regionech, což je úzce spojené s nabídkou rozmanitosti daného území – existencí přirozených městských středisek i venkovských oblastí, přítomností vyloučené lokality, jak daný region souzní s vizí a hodnotami Eduzměny, hlavně v oblasti spolupráce a otevřenosti, jak moc region naši intervenci potřebuje a jak je ochotný se na změně podílet a zapojit všechny aktéry.
Ukázalo se, že Kutnohorsko je nejvíce připraveno na změnu a uvědomuje si, že bude třeba do ní investovat hodně energie, času i financí. Dále jsme vnímali, že je zde velký potenciál pro přenos získaného know-how, ale také chuť vést dialog a spolupracovat napříč všemi skupinami – vedením škol, zřizovateli, učiteli i rodiči.
Ani ostatní regiony však nepřijdou zkrátka. Domluvili jsme se s nimi, že budou našimi zkušebními regiony a že je budeme i nadále podporovat v jejich úsilí zkvalitňovat vzdělávání dětí. Využít mohou cenné výměny zkušeností a získají přístup k odborným materiálům a konzultacím ze strany odborných partnerů Eduzměny.

Související dokumenty

Pracovní situace

Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole - 2. část
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Určení formy, obsahu a pravidel používání žákovské knížky
Odborný rozvoj začínajících pedagogických pracovníků
Kvalifikační dohoda
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Zvyšování kvalifikace pedagogických pracovníků
VP, středisko výchovné péče a OSPOD
Bílá kniha
Přehled hlavních strategických a koncepčních dokumentů v oblasti vzdělávání
Vzdělávání koordinátorů EV

Poradna

Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Celková doba přerušení vzdělávání ve střední škole
Výuka Aj
Přestup žáka cizince
Postup školy v případě, že přijatá žákyně se neúčastnila vzdělávání a zákonný zástupce nekomunikuje
Změna druhého cizího jazyka
Podpůrná opatření od 1. 1. 2026