Analýza pracovních míst

Vydáno:

Analýza pracovních míst spočívá v systematickém zpracování a využívání údajů o pracovních místech a jejich požadavcích na zaměstnance za účelem efektivního provádění jednotlivých personálních činností, zejména vytváření pracovních míst, plánování zaměstnanců, obsazování volných pracovních míst, řízení pracovního výkonu a hodnocení zaměstnanců, odměňování zaměstnanců, vzdělávání a rozvoje zaměstnanců nebo péče o zaměstnance a jejich pracovní podmínky.

Analýza pracovních míst
Ing.
Martin
Šikýř
Ph. D.
odborný asistent, katedra personalistiky, Fakulta podnikohospodářská, Vysoká škola ekonomická v Praze
Výstupem analýzy pracovních míst jsou dokumenty označované jako popisy a specifikace pracovních míst, které shrnují:
 
údaje o pracovních místech (popisy pracovních míst):
název, organizační začlenění, nadřízenost, podřízenost, úkoly, povinnosti, pravomoci, odpovědnosti, podmínky;
 
údaje o požadavcích pracovních míst na zaměstnance (specifikace pracovních míst):
dosažené vzdělání, odborná praxe, specifické znalosti a dovednosti, očekávané chování a motivace.
Požadavky pracovních míst na zaměstnance zahrnují rovněž
předpoklady pro výkon požadované práce
stanovené zvláštním právním předpisem (například trestněprávní bezúhonnost, zdravotní způsobilost a podobně). V případě pedagogických pracovníků školy se jedná o předpoklady pro výkon činnosti pedagogických pracovníků stanovené zákonem o pedagogických pracovnících.
Popisy a specifikace pracovních míst se zpracovávají buď pro jednotlivá pracovní místa, nebo pro
skupiny pracovních míst
s podobnými úkoly, podmínkami a požadavky.
METODY ANALÝZY PRACOVNÍCH MÍST
Výchozí metodou analýzy pracovních míst je analýza dokumentů souvisejících s pracovními místy. Dalšími metodami jsou pozorování zaměstnanců při vykonávání práce, popřípadě vlastní výkon práce analytikem, dotazník pro zaměstnance nebo rozhovor se zaměstnanci.
Analýza dokumentů
souvisejících s pracovními místy (například stávajících nebo typových popisů a specifikací pracovních míst, organizačních schémat, organizačních řádů, pracovních řádů, pracovních postupů, právních předpisů a podobně) umožňuje relativně snadno získat celkovou představu o úkolech, podmínkách a požadavcích analyzované práce. Usnadňuje přípravu dotazníků a rozhovorů. Analyzované dokumenty však nemusí obsahovat aktuální, úplné a přesné údaje, a proto je analýzu dokumentů nutné doplnit jinou metodou.
Pozorování zaměstnanců při vykonávání práce, zajištěné proškoleným a zkušeným pozorovatelem, umožňuje relativně snadno získat detailní představu o úkolech, podmínkách a požadavcích analyzované práce. Pozorování je ovšem časově náročné a nevhodné pro složité práce. Pozorovaný může práci provádět jinak. Pozorovatel nemusí zachytit všechny úkoly, zvláště úkoly občasné a nahodilé.
Vlastní výkon práce
prováděný zkušeným analytikem přináší bezprostřední představu o úkolech, podmínkách a požadavcích analyzované práce. Vlastní výkon práce však není možný v případě složitých a náročných prací. Zahrnuje jen běžné úkoly.
Dotazník
umožňuje rychle oslovit mnoho respondentů a zjistit nebo doplnit potřebné údaje o úkolech, podmínkách a požadavcích analyzované práce. Dotazník je ovšem náročný na přípravu i realizaci. Úspěch vyžaduje srozumitelné otázky, přiměřený rozsah dotazníku a odpovídající motivaci respondentů. Návratnost dotazníku může být nízká, odpovědi respondentů mohou být neúplné a nepřesné.
Rozhovor
na základě předem připravených a postupně kladených otázek umožňuje zjistit nebo doplnit všechny nezbytné údaje o úkolech, podmínkách a požadavcích analyzované práce. Rozhovor je však opět náročný na přípravu i realizaci. Vedení rozhovoru vyžaduje určitou zkušenost. Odpovědi respondentů nemusí být úplné a přesné.
Obsahem dotazníku, popřípadě strukturovaného rozhovoru
určeného pro analýzu pracovních míst v organizaci mohou být následující příklady zadání a otázek zaměřených na
organizaci, úkoly, podmínky a požadavky analyzované práce:
 
Charakterizujte organizační začlenění a spolupráci vašeho pracovního místa s ostatními pracovními místy v organizaci. Charakterizujte účel a způsob spolupráce s nadřízenými, podřízenými a spolupracujícími pracovními místy v organizaci.
 
Charakterizujte základní smysl, účel a náplň vaší práce. Charakterizujte úspěšné provádění a výsledky vaší práce. Charakterizujte vaše každodenní i občasné úkoly, povinnosti, pravomoci a odpovědnosti. Pokuste se uvést účel, způsob, místo a čas jejich plnění. Jaké vaše pracovní úkoly, povinnosti, pravomoci a odpovědnosti považujete za nejdůležitější a/nebo nejobtížnější a proč?
 
Charakterizujte vaše pracovní podmínky (pracovní dobu, pracovní prostředí apod.). Používáte při své práci nějaké technické nebo jiné vybavení? Pokud ano, uveďte, jaké technické nebo jiné vybavení používáte, a zda jej používáte zřídka, příležitostně nebo často.
 
Uveďte vzdělání a praxi požadované vaším pracovním místem. Pokuste se uvést a blíže specifikovat všechny znalosti a dovednosti požadované vaším pracovním místem, například jazykové znalosti ( jaké jazyky, na jaké úrovni), práce s počítačem ( jaké programy, na jaké úrovni), organizační, prezentační, komunikační a jiné dovednosti a podobně.
SUBJEKTY ANALÝZY PRACOVNÍCH MÍST
Základní představu o pracovních místech a požadavcích pracovních míst na zaměstnance poskytují dokumenty související s pracovními místy, ovšem nejlepší představu poskytují
zaměstnanci
zařazení na pracovních místech, popřípadě jejich
nadřízení, spolupracovníci, podřízení
nebo další
odborníci
v organizaci i mimo ni, kteří mohou poskytnout relevantní údaje o úkolech, podmínkách a požadavcích analyzované práce.
Vhodnou kombinací jednotlivých metod a subjektů analýzy
pracovních míst se dosahuje požadované úplnosti a přesnosti zkoumaných a posuzovaných údajů o pracovních místech a požadavcích pracovních míst na zaměstnance, čímž se dociluje očekávané kvality vytvářených popisů a specifikací pracovních míst.
VYUŽITÍ ANALÝZY PRACOVNÍCH MÍST
Výstup analýzy pracovních míst
v podobě zpracovaných popisů a specifikací pracovních míst je možné využít při provádění jednotlivých personálních činností v organizaci:
 
Vytváření pracovních míst.
Definování úkolů, povinností, pravomocí, odpovědností, podmínek a požadavků vykonávané práce.
 
Plánování zaměstnanců.
Stanovení celkové potřeby a potenciálních zdrojů zaměstnanců, zpracování plánů personálních činností.
 
Obsazování volných pracovních míst.
Posouzení potřeby obsadit volné pracovní místo, zvážení alternativ obsazení volného pracovního místa, identifikace zdrojů zaměstnanců, stanovení kritérií a metod získávání a výběru zaměstnanců, formulace a uveřejnění nabídky zaměstnání.
Provedení předběžného výběru uchazečů, hodnocení životopisů uchazečů, vedení výběrových pohovorů s uchazeči. Rozhodování o přijetí nebo odmítnutí uchazečů, uzavření pracovněprávního vztahu s vybranými uchazeči, odborné zapracování a sociální začlenění přijatých zaměstnanců.
 
Řízení pracovního výkonu a hodnocení zaměstnanců.
Definování role zaměstnanců a uzavření dohody o pracovním výkonu se zaměstnanci, řízení pracovního výkonu a hodnocení zaměstnanců během dohodnutého období.
 
Odměňování zaměstnanců.
Hodnocení práce a určování diferenciací v odměňování podle složitosti, odpovědnosti a namáhavosti práce a podle obtížnosti pracovních podmínek. Hodnocení zaměstnanců a určování diferenciací v odměňování podle pracovního výkonu.
 
Vzdělávání a rozvoj zaměstnanců.
Identifikace potřeby, plánování, realizace a hodnocení vzdělávání a rozvoje zaměstnanců.
 
Péče o zaměstnance a pracovní podmínky.
Stanovení optimální pracovní doby, vytváření příznivého pracovního prostředí, zajištění odpovídající bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a podobně.
POUŽITÉ A DOPORUČENÉ ZDROJE
 
DVOŘÁKOVÁ, Z. a kol. Řízení lidských zdrojů. 1. vyd. Praha: C. H. Beck, 2012. 559 s. ISBN 978-80-7400-347-9.
 
KOUBEK, J. Personální práce v malých a středních firmách. 4., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing, 2011. 288 s. ISBN 978-80-247-3823-9.
 
ŠIKÝŘ, M., BOROVEC, D., LHOTKOVÁ, I. Personalistika v řízení školy. 1. vyd. Praha: Wolters Kluwer ČR. 2012. 200 s. ISBN 978-80-7357-901-2.

Související dokumenty

Pracovní situace

Pracovní místa
Postup obsazování volných pracovních míst
Oblasti plánování zaměstnanců
Získávání zaměstnanců
Výběrový pohovor
Předávací protokol v souvislosti s ukončením výkonu činnosti ředitele školy
Předávací protokol
Vytýkací dopis
Stávka
Stávka ve sporu o uzavření kolektivní smlouvy, Stávka dle Listiny základních práv a svobod
Adaptace zaměstnanců
Řízení pracovního výkonu
Hodnocení životopisů uchazečů o zaměstnání
Personální evidence
Pracovněprávní specifika „malotřídní“ školy
Zajištění personalistiky ve škole
Získávání zaměstnanců pomocí internetu
Zrušení pracovního poměru ve zkušební době
Pracovní doba pedagogických pracovníků, její rozvržení a evidence
Odvolaný vedoucí zaměstnanec (ředitel školy, zástupce ředitele) a výpověď z důvodu fiktivní nadbytečnosti

Poradna

Vstupní lékařská prohlídka u DPP či DPČ
Nárok na dovolenou zaměstnance ve vazbě
Dodatek ke smlouvě nebo nová pracovní smlouva
Úvazek učitelky 1. třídy
Provádění exekučních srážek ze mzdy od 1. 10. 2024
Ztráta zdravotní způsobilosti u školníka
Zápočet praxe po zrušení limitu 6 let mateřské a rodičovské dovolené
Započtení rodičovské a mateřské dovolené do praxe
Zrušení limitu 6 let pro zápočet mateřské a rodičovské dovolené
Výuka odborného předmětu školní ekonomkou
Vzdělání dosaženého v Polsku a zápočet praxe
Noční služby v domovech mládeže při SŠ
Personální podpora hrazená z PO vydaného před 1. 9. 2025