Vzdělávací programy - strana 4

  • Článek
Pro pátý rozhovor o vzdělávací politice jsme vybrali prof. PhDr. Vladimíru Spilkovou, CSc., která je významnou osobností v oboru pedagogika. Vladimíra Spilková vystudovala učitelství pro 1. stupeň ZŠ a tělesnou výchovu na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze, později se pak v rámci postgraduálních studií zabývala pedagogickou psychologií. V letech 1990 až 2016 působila na PedF UK, kde vedla katedru primární pedagogiky. Vytvořila tam reformní projekt studia učitelství pro 1. stupeň základní školy, který se stal inspirací k proměnám v celostátním měřítku. Nyní působí na Filozofické fakultě Univerzity Pardubice na katedře anglistiky a amerikanistiky. Je autorkou a spoluautorkou řady monografií, publikovala odborné statě také v zahraničí. Za to, že se zásadním způsobem podílela na porevoluční transformaci českého školství a významně posunula českou pedagogiku a přípravu budoucích učitelů, byla v roce 2020 uvedena do Auly slávy ceny EDUína.
Vydáno: 20. 02. 2025
Příští rok nám odjíždí na půl roku zaměstnanec s aprobací zeměpis - tělesná výchova. Máme učební plán takový, že učíme zeměpis 2 hodiny týdně. Bylo by možné, dočasně na jeden rok učit v prvním pololetí zeměpis ve třídě 4 hodiny týdně a následně v druhém pololetí ho neučit vůbec? Je možné to takto naplnit? Ulehčilo by nám to řešení personální situace. 
Vydáno: 17. 02. 2025
  • Článek
Téma wellbeingu na školách velmi rezonuje i ve Vzdělávání Paměti národa. Na základě našich edukačních programů uváděných již řadu let vnímáme, že jedním z nejdůležitějších faktorů je vytvářet bezpečné prostředí podporující pohodu, otevřenost a celkovou spokojenost žáků i pedagogů. Díky našim kvalitně vypracovaným programům a s pomocí motivovaných a zkušených lektorů se nám to daří. Proto vám chceme naše programy nabídnout nejen jako podporu ve výuce moderní historie, ale také jako programy podporující wellbeing.
Vydáno: 21. 01. 2025
  • Článek
Ve Společnosti pro kreativitu ve vzdělávání (SPKV) jsme v minulém školním roce otestovali nový program týdenních rezidencí umělců a umělkyň na školách. V ZŠ Svatoplukova v Olomouci (18 tříd) a ZŠ Středokluky (6 tříd) jsme pomohli vytvořit otevřené prostředí, v němž umělci a umělkyně navázali dialog s dětmi a společně řešili jejich pocity ze školního prostředí a co je potřeba v něm změnit.
Vydáno: 21. 01. 2025
  • Článek
V závěru kalendářního roku 2024 představili zástupci NPI ČR (Markéta Pastorová, Jiří Stárek a Luboš Lisner) své příspěvky k tématu revize Rámcového vzdělávacího programu pro základní umělecké vzdělávání.
  • Článek
Při rozhodování o podobě plavecké výuky pro vaše školáky může být užitečný nedávný výzkum, který přináší cenné poznatky o efektivitě různých typů plaveckých kurzů. Práce Mgr. Kateřiny Kaškové z Univerzity Jana Evangelisty Purkyně odhalila, že koncentrovaná (nebo chcete-li intenzivní či bloková) výuka plavání přináší u dětí mladšího školního věku lepší výsledky. Tuto metodu navíc podporuje metodické doporučení České školní inspekce.
Vydáno: 21. 01. 2025
  • Článek
Umělá inteligence (AI) se stává nedílnou součástí moderní společnosti, a proto je důležité připravovat žáky na svět, kde technologie hrají zásadní roli. Kurikulum umělé inteligence, vytvořené iniciativou AI dětem ve spolupráci s Národním pedagogickým institutem ČR a řadou odborníků na vzdělávání, nabízí školám komplexní metodickou podporu pro integraci AI do výuky. Tento článek se zaměřuje na důležité aspekty Kurikula umělé inteligence z pohledu vedení škol.
Vydáno: 21. 01. 2025
  • Článek
Desítky škol, tisíce kilometrů. Když navštěvuji školy po celé zemi, nejde o žádné škrobené delegace nebo oficiální ceremonie. Kromě poslankyně jsem stále ředitelka školy a učitelka, a proto mě zajímá jediné – co se školám daří, co je trápí, jak naše vzdělávání reálně podpořit. Naslouchám ředitelům, pedagogům, nepedagogům, dětem ve třídách i jejich rodičům, starostům obcí. Všem, na kterých naše školy stojí.
Vydáno: 21. 01. 2025
  • Článek
Téma wellbeingu se v posledních letech stává neodmyslitelnou součástí vzdělávání. Pohoda žáků i pedagogů je klíčová nejen pro jejich osobní rozvoj, ale i pro efektivní učení a spolupráci ve školním prostředí. Do Týdne pro wellbeing, který podporuje vytvoření bezpečného a otevřeného prostředí ve školách, se letos zapojuje i Vzdělávání Paměti národa.
Vydáno: 21. 01. 2025
  • Článek
Jak se učitelům daří vést výuku dle revidovaného RVP v oblasti informatiky a rozvoje digitálních kompetencí studentů? Jaké mají pedagogové postoje k digitálním technologiím? To zjišťoval Národní pedagogický institut ČR v šetření mezi vedením ZŠ, SOŠ a gymnázií a také mezi učiteli. Velkou oporou oběma skupinám jsou podle vyplněných dotazníků ICT koordinátoři.
Vydáno: 21. 01. 2025
  • Článek
Stanislav Laštůvka, ředitel Gymnázia Rájec-Jestřebí s více než třiceti lety zkušeností, sdílí v rozhovoru s Lucií Kalivodovou z Domu zahraniční spolupráce, jak mezinárodní projekty, zejména program Erasmus+, transformovaly školu. Díky jeho vedení se gymnázium stalo centrem inovativního vzdělávání, které připravuje studenty na globální výzvy.
Vydáno: 21. 01. 2025
  • Článek
Pro čtvrtý díl seriálu rozhovorů o vzdělávací politice jsme oslovili prof. Mgr. Kláru Šeďovou, Ph.D., která je expertkou v oblasti výzkumu školního vzdělávání. Výzkumně se zabývá především otázkami výukové komunikace, vztahem různých komunikačních přístupů k žákovskému učení a věnuje se také problematice vzdělanostních nerovností. Klára Šeďová působí v Ústavu pedagogických věd Filozofické fakulty Masarykovy univerzity a pracuje na pozici vědecké ředitelky v institutu SYRI, který sdružuje sociální vědce z Masarykovy univerzity, Univerzity Karlovy a Akademie věd ČR.
Vydáno: 21. 01. 2025
  • Článek
Bylo nebylo. V České republice se kdysi zavedly v rámci veřejného zdravotnického systému špičkově vybavené nadstandardní kliniky HIGH HEALTH pro pacienty s vysokým potenciálem z řad nadaných lidí. Hlavním oficiálně deklarovaným důvodem pro zřízení bylo, že společnost potřebuje své lídry a ti, aby mohli pro společnost pracovat naplno, musejí být zdraví. Udržet si vysokou úroveň zdraví i při nadstandardním pracovním výkonu je složité, proto jim je třeba poskytnout exkluzivní prostředí se špičkovým personálem a vybavením. Tato investice se vrátí státu i celé společnosti.
Vydáno: 21. 01. 2025
  • Článek
Jak hodnotí tvorbu nového národního kurikula pro základní vzdělávání a její výsledek dlouholetý ředitel malé venkovské školy, aktuálně předseda expertního panelu pro revizi RVP a vedoucí oddělení kurikula na MŠMT Jan Jiterský? „Není to ideální, ale za daných podmínek je to to nejlepší, co mohlo vzniknout. Odložit to nám lepší výsledek nepřinese a byla by velká škoda to zahodit,“ domnívá se. Nedokonalosti nového kurikula se podle něj dají ještě opravit ve fázi ověřování.
Vydáno: 20. 12. 2024
  • Článek
Nabízíme vám unikátní příležitost zapojit se do zábavného vzdělávacího projektu K9, který podporuje klimatické vzdělávání žáků prvního i druhého stupně základních škol. Pomocí jednoduchých aktivit a skrze hru se děti přirozeně a s nadšením dozvídají nové informace, zlepšují svou komunikaci a empatii a prožívají příběhy se svými hrdiny. Učitelé získávají skvělou metodickou podporu, materiály a hlavně svobodu, kdy, co a jak s dětmi podniknou. Projekt je šitý na míru českému školnímu prostředí a reaguje na klíčové potřeby dětí, které vyplývají z výzkumů. Využijte jedinečnou možnost získat hru K9 zdarma!
Vydáno: 17. 12. 2024
  • Článek
Digitalizace je velkým tématem nejenom na pracovním trhu, ale už i ve školství, které se – byť se zpožděním – snaží reagovat na aktuální trendy a proměnu trhu práce. K tomu, aby školy zvládaly kvalitně připravovat děti na výzvy 21. století a moderního světa, potřebují pomocnou ruku zvenčí. Tu jim nabízí mimo jiné právě i Národní pedagogický institut ČR, a to povětšinou zdarma.
Vydáno: 17. 12. 2024
  • Článek
Jako třetí v řadě rozhovorů o vzdělávací politice jsme si vybrali doc. Mgr. Janu Kratochvílovou, Ph.D. Jana Kratochvílová je vedoucí Katedry pedagogiky na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity v Brně a dlouhodobě se věnuje problematice formativního hodnocení v pregraduální přípravě budoucích pedagogů a usiluje o zavedení změny vysvědčení v České republice. V letech 1991–2000 byla ředitelkou základní školy v Ivančicích – Řeznovicích a působila také v Evropské škole v Belgii. V období 2021–2023 byla hlavní řešitelkou projektu Vysvědčení JINAK. V roce 2023 obdržela od ministra školství Medaili MŠMT 2. stupně .
Vydáno: 17. 12. 2024
  • Článek
Legacy of the Past: Exploring the World of Family History je název pilotního projektu zaměřeného na práci s mládeží, zejména s dětmi ve věku 10–14 let, které musely nedobrovolně opustit své domovy na Ukrajině v důsledku války. Ruská agrese je připravila o část rodinných vazeb a přinutila je začít nový život v cizí zemi. Česká republika je sice Ukrajině geograficky blízká, ale kulturní rozdíly mohou být pro děti značné. Jak náročné je udržet si v cizí zemi vazbu na domov a pocit vlastní identity v době, kdy si teprve začínají tyto hodnoty utvářet?
Vydáno: 17. 12. 2024
  • Článek
Děti a dospívající ve věku 6–18 let by měli mít minimálně 60 minut pohybové aktivity denně, upozorňují odborníci z oblasti zdravotnictví. Mnozí ji ale nemají. A čím více se hovoří o tom, že se děti málo hýbou, a apeluje se na školy, aby se v hodinách tělesné výchovy snažily podchytit žáky, kteří nejsou ve svých rodinách motivovaní k fyzické aktivitě, tím víc přibývá těch s omluvenkami či lékařským doporučením k osvobození od tělocviku…
Vydáno: 17. 12. 2024
  • Článek
Jedním z důležitých poslání House of Lobkowicz je vzdělávání. Edukační programy pro všechny stupně škol jsou k dispozici jak v Lobkowiczkém paláci na Pražském hradě, tak na zámku v Nelahozevsi a nově také v nedávno zrekonstruované m Rodném domě Antonína Dvořáka. Ten se nach ází jen pár kroků od železniční stanice pod zmíněným renesančním zámkem, asi půl hodiny jízdy vlakem od Prahy. V současnosti je tam na výběr ze šesti různých vzdělávacích programů, které si postupně představíme.
Vydáno: 17. 12. 2024