Organizace školy - strana 7

  • Článek
Možná některým z vás během letošních prázdnin unikly články z celostátních tiskovin, které se týkaly našich škol. Text: „Tradiční ,zušky‘ jsou v ohrožení, stát by uspořil miliardy“ následoval článek s názvem: „Zrušte ZUŠky? Zkusme si někdy drze spočítat náklady a zisky“.
Vydáno: 19. 09. 2023
  • Článek
Cílem článku je usnadnit plánování a organizaci činnosti základní umělecké školy v prvním pololetí školního roku 2023/2024. V článku jsou shrnuty důležité termíny, lhůty a činnosti základní umělecké školy. Jednotlivé situace a aktivity se vztahují na základní umělecké školy zřízené státem, krajem, obcí nebo svazkem obcí (dále jen „veřejné“), soukromé i církevní. Jestliže se činnost týká pouze základní umělecké školy určitého zřizovatele, je tato skutečnost uvedena.
Vydáno: 19. 09. 2023
  • Článek
Vážení čtenáři Speciálu pro ZUŠ, milí pedagogové, jsem rád, že vás mohu takto pozdravit na začátku dalšího školního roku; roku, který nebude pravděpodobně snadný, neboť všichni jistě vnímáme, že nás ve školství čeká období práce se sníženým rozpočtem ze strany MŠMT. Ale nepředjímejme, možná nebude situace až tak zásadní.
Vydáno: 19. 09. 2023
  • Článek
Cílem článku je vyčlenit důležité činnosti mateřské školy v prvním pololetí školního roku 2023/2024 a přispět k jejímu efektivnímu řízení v tomto období. Jednotlivé situace a aktivity se vztahují na mateřské školy veřejné, soukromé i církevní. Jestliže se činnost týká pouze mateřských škol určitého zřizovatele, je tato skutečnost uvedena.
Vydáno: 19. 09. 2023
  • Článek
Přemýšlíte nad tím, jak podpořit u dětí jejich přirozenou touhu se hýbat? Jednou z možností jsou Hejblíkovic písničky, které jsou spojené s pohybem a ukazováním a které děti nejen baví, ale také leccos naučí. Můžete je tematicky propojit s dalšími aktivitami ve školce v průběhu celého školního roku – začít můžete třeba hned s písničkou Drak, Podzimní nebo Hladoví čápi.
Vydáno: 19. 09. 2023
  • Článek
Zatímco starší děti už hledají své oblíbené hudební styly většinou spíš v žebříčcích hitparád, ty nejmenší nadšeně objevují tóny klasických nástrojů.
Vydáno: 19. 09. 2023
  • Článek
Přemýšlejí děti nad tím, co jedí? Vědí, odkud se vzaly potraviny na jejich talířku? Mají možnost vyzkoušet si přípravu jednoduchého pokrmu? Dáváme jim příležitosti k bližšímu poznávání například jednotlivých druhů ovoce a zeleniny? Mohou je děti s pomocí dospělých samy zpracovat? Následující seriál nabízí inspiraci, jakým způsobem můžeme děti blíže seznamovat s plody a rostlinami, které samy vypěstují.
Vydáno: 19. 09. 2023
Jak je to s nástupem dětí a žáků do MŠ a ZŠ 1. 9. 2023? Vyučování začíná 4. 9., žák je ale žákem základní školy již od 1. 9., tzn. že do mateřské školy může přijít naposledy 31. 8. 2023, je to tak? Nové dítě ale do mateřské školy může přijít již 1. 9., ke kterému bylo přijato? Kolegyně z jiné školy mi říkala, že 1. 9. ještě nemají děti v mateřské škole pojištění, a že tedy mohou přijít až 4. 9., tuto informaci jsem ale nikde nedohledala. 
Vydáno: 25. 08. 2023
  • Článek
Je reálné očekávat, že opatření doposud naplánovaná ve Strategii 2030+ dokáží zajistit podstatné zlepšení vzdělávacích výsledků a rovných šancí žáků? V Partnerství pro vzdělávání 2030+ se domníváme, že spíše nikoli. Proto přicházíme s vlastním návrhem na posílení systému vedení a podpory škol. V článku shrnujeme hlavní teze návrhu a zveme vás, abyste se zapojili do veřejné konzultace, která začne 21. září.
Vydáno: 23. 08. 2023
  • Článek
Když se mluví o sexuální výchově ve školách, řeší se většinou její obsah a forma v základním vzdělávání. Sexuální výchova má ovšem svoje místo i na školách středních. Středoškoláci a středoškolačky již mají základní povědomí o tom, jak funguje reprodukce, začínají mít vlastní partnerské a sexuální zkušenosti a kladou si nespočet otázek. Odpovědi běžně hledají na internetu nebo u svých vrstevníků a vrstevnic, měli by mít ale možnost probrat své nejasnosti a obavy s dospělou autoritou. Sexuální výchova je příležitostí k prohlubování vazeb ve třídě a budování důvěry mezi vyučujícími a studujícími.
Vydáno: 23. 08. 2023
  • Článek
Tento podzim proběhne už pátý ročník projektu Samet na školách. Ten připravuje spolek Díky, že můžem ve spolupráci s organizací Post Bellum. Jde o jedinečnou vzdělávací platformu nejen pro vyučující, ale i samotné studenty. Věnuje se tématům, jako jsou lidská práva, životní prostředí, média nebo Evropa a svět. Studenty se snaží podporovat v občanské angažovanosti. Míří na 2. stupeň ZŠ a odpovídající ročníky víceletých gymnázií a na všechny typy středních škol. Zvlášť podporuje také střední odborné školy a učiliště ve vybraných krajích, aby se mohlo zapojit co nejvíce studentů.
Vydáno: 23. 08. 2023
  • Článek
Článek je zacílen na změny v činnostech střední školy v průběhu 1. pololetí školního roku 2023/2024 i na její obvyklé důležité činnosti. Jestliže se některá činnost nebo skutečnost vztahuje pouze na střední školy určitého zřizovatele [zřízené státem, krajem, obcí nebo svazkem obcí (dále jen „veřejné“), soukromé, církevní], je tento fakt uveden1) .
Vydáno: 23. 08. 2023
  • Článek
Na konci listopadu končí projekt iKAP II – Inovace ve vzdělávání, jejž koordinuje Pražský inovační institut, a s ním i program Cirkulární školy. Se sedmnácti pražskými školami spolupracovali rok odborní konzultanti programu v oblastech gastroodpady/školní jídelny, kompostování a reuse. Učitele, žáky i nepedagogické pracovníky škol inspirovali k větší udržitelnosti a novým aktivitám. Co se dělo a jak se může inspirovat i vaše škola?
Vydáno: 23. 08. 2023
  • Článek
Vážení a milí, vzdělávací oddělení Post Bellum je již více než deset let součástí výuky moderních dějin. Pamětnické vzpomínky na klíčové události 20. století jsou žáky a studenty zpracovávány v projektu s názvem Příběhy našich sousedů, zažívány během workshopů a procítěny na divadelních dílnách. Jsou také tématem našich výstav a metodických sešitů. Nic z toho by však neprobíhalo bez úzké spolupráce s pedagogy, které si upřímně vážíme. Dovolte mi vám s celým týmem krátce představit nejen to, co se v posledních měsících událo, ale též poodhalit, co chystáme. Těšíme se na další spolupráci!
Vydáno: 23. 08. 2023
  • Článek
Jak bude vypadat svět, do kterého děti ze školy jednou vykročí? Jistotou je, že se od toho současného bude lišit. Zásadní pro kvalitní život bude schopnost všímat si věcí kolem sebe a nevnímat je jako problémy, ale jako příležitosti. Následně v sobě i ve svém okolí najít sílu a zdroje pro jejich řešení a to nakonec realizovat. Je jasné, že všechny tyto dovednosti nelze vyčíst ze skript ani vyhledat na internetu. Je třeba si je průběžně osvojovat a nepolevovat. Tuto sadu zásadních dovedností pro život v 21. století označuje pojem podnikavost.
Vydáno: 23. 08. 2023
  • Článek
V probíhající revizi RVP ZV se rozhořel „boj“ o výtvarnou a hudební výchovu. Jedná se o vzdělávací oblast Umění a kultura, do které spadá spousta vzdělávacích oborů. Pro základní školy se při tvorbě RVP ZV (2007) zadaly do této oblasti dva vzdělávací obory Hudební výchova a Výtvarná výchova, které školy mohly doplnit o vzdělávací obor Dramatická výchova.
Vydáno: 23. 08. 2023
  • Článek
Geolog, bankéř, elektrikář, marketingová specialistka, letuška, zakladatel start-upů nebo farmářka. Tyto a mnohé další profese si mohou učitelé vybírat v databázi dobrovolníků bezplatného programu Den pro školu od Nadace České spořitelny, na kterém spolupracuje se Začni učit! Svou výuku tak mohou školy obohatit o cenný pohled z praxe a dopřát žákům inspirativní zážitek, který jim může pomoci nejen v úvahách o jejich budoucím studiu nebo výběru povolání. Přednáškou či workshopem ve třídě to ale končit nemusí. Učitelé si mohou zdarma domluvit i sérii setkání na různá témata, uspořádat projektové dny, naplánovat online lekci nebo se s žáky vypravit rovnou k dobrovolníkovi do práce.
Vydáno: 23. 08. 2023
  • Článek
Hans van Mourik Broekman je ředitelem Liverpool College. Školy, která vzdělává 1 700 žáků ve věku 4–19 let. Školy, která v roce 2019 získala od Ofsted nejlepší hodnocení ve sledovaných kritériích. Školy, kterou se v pozici ředitele po přečtení knihy The risk of Education a v době covidu rozhodl výrazně reformovat prostřednictvím školního kurikula, aby dokázali u žáků rozvíjet nejen intelekt, ale také charakter, jak praví školní motto. 19. září vystoupí Hans van Mourik Broekman jako koeynote speaker na mezinárodní konferenci FutureEdu, která se bude věnovat neformálnímu vzdělávání. A právě tomuto tématu je věnován následující rozhovor.
Vydáno: 23. 08. 2023