Digitální technologie
V lednu letošního roku ministerstvo zveřejnilo nové rámcové vzdělávací programy (RVP) pro předškolní vzdělávání (PV) a základní vzdělávání (ZV), které prošly velkými revizemi. Při této proměně bylo podstatné si ujasnit pravidla tvorby RVP, způsob pojetí i ...
Vydáno: 21. 5. 20255 minut čtení
Představte si, že byste měli k dispozici nástroje, které by vám pomohly připravit hodiny efektivněji, zvýšily zájem žáků a poskytovaly okamžitou zpětnou vazbu o jejich pokrocích. Digitální vzdělávací materiály se stávají nezbytností pro učitele i rodiče ...
Vydáno: 21. 5. 20258 minut čtení
V předchozích dvou vydáních Školního poradenství v praxi1) jsme se věnovali tématům duševního zdraví, návykových látek a spánku. V tomto článku navážeme tématem digitálních technologií. Výsledky zde prezentované pocházejí ze sběrů dat, které proběhly v ...
Vydáno: 21. 4. 20259 minut čtení
Na redakci našeho časopisu se čtenáři obracejí s návrhy témat z oblasti rizikového chování, kterým by bylo vhodné se více věnovat. Někdy je tento zájem vyvolán jednorázovou dramaticky vyhrocenou situací, která má ohlas ve veřejném prostoru a médiích, ač ji ...
Vydáno: 21. 4. 20256 minut čtení
Polytechnická výchova a praktické činnosti se vrací do vzdělávacích programů základních škol, trend propojování teoretických znalostí s digitálními technologiemi a reálnou praxí je však nevyhnutelný v technických i netechnických oborech dalších stupňů ...
Vydáno: 21. 4. 20255 minut čtení
V březnu byla oficiálně představena nová platforma pro učitele se zaměřením na finanční vzdělávání. O tom, jak Skoala vznikala, jsme si povídali s předsedkyní správní rady Nadace České spořitelny Danou Brandenburg.
Vydáno: 21. 4. 20255 minut čtení
V podcastové sérii Digiděti ve škole si povídáme s Janem Kršňákem – lektorem, autorem knihy Digiděti a průvodcem světem technologií, který pomáhá dětem i učitelům najít klid v digitální době. V nejnovějších epizodách, vydaných v rámci Týdne pro wellbeing ...
Vydáno: 16. 4. 20255 minut čtení
Nástroje jako ChatGPT jsou již běžnou součástí života mnoha žáků a školy hledají cesty, jak na tuto situaci reagovat. Zatímco většina vzdělávacích institucí řeší, jak AI integrovat do výuky, na pražské ZŠ Nika se paralelně věnují i opačné otázce: jak ...
Vydáno: 19. 3. 20259 minut čtení
Digitální technologie ve školství prošly v posledních desetiletích obrovským vývojem. Stejně jako mnoho jiných škol jsme i my v Základní škole Václava Talicha v Mostě začínali s klasickou tabulí a křídou. Následovaly první projektory, zejména v učebnách s ...
Vydáno: 19. 3. 20259 minut čtení
V současné výuce se často setkáváme s problémem, jak přizpůsobit výuku potřebám každého žáka. Někteří studenti se učí rychle a potřebují výzvy, jiní potřebují více času na pochopení látky. Jak se tedy dá zajistit, že nikdo nezaostává a zároveň se nikdo ...
Vydáno: 19. 3. 20256 minut čtení
Jak udržet pozornost dnešních žáků, kteří vyrůstají s technologiemi na dosah ruky? Interaktivní výuka je klíčem k získání jejich zájmu a rozvoji dovedností pro jejich budoucnost. Výukové materiály Red Monster propojené přímo se školním informačním systémem ...
Vydáno: 20. 2. 20256 minut čtení
O různých cestách, které vedou ke zvládání nových výzev ve vzdělávání, i o tom, co na nich učitelům pomáhá, si povídáme s ředitelem ZŠ Velvary Mgr. Petrem Doškem a učitelkou českého a anglického jazyka Editou Roberts.
Vydáno: 20. 2. 202515 minut čtení
Co kdyby vaši žáci mohli vytvořit vlastní film o životě ve starověkém Římě nebo vizuálně zpracovat své stanovisko k přechodu lidstva k zemědělství? S pomocí AI generátorů videa to zvládnou během jedné vyučovací hodiny. Podívejme se na konkrétní možnosti ...
Vydáno: 20. 2. 20257 minut čtení
Každý učitel ví, jak náročné je mít přehled o všem – rozvrhy, klasifikace, porady, školní akce… Někdy se zdá, že je toho zkrátka příliš. Co kdyby ale existoval způsob, jak si práci zorganizovat snadněji, rychleji a bez zbytečného papírování? Digitální ...
Vydáno: 20. 2. 20257 minut čtení
Metodiky AI kurikula pro výuku informatiky na 1. stupni ZŠ nabízejí prostřednictvím robotů Ju a Pí zábavné a jednoduché způsoby, jak bez použití zařízení seznámit děti s klíčovými koncepty a pojmy umělé inteligence.
Vydáno: 20. 2. 20255 minut čtení
Nejen v průmyslu, zábavě, ale i ve vzdělávání se s nasazením umělé inteligence roztrhl pytel. Vznikají dokonce osnovy, jak umělou inteligenci zavádět. Člověk by řekl, že učitel, který dnes s AI nepracuje, jako by nebyl. Gemini a Microsoft se předhánějí v ...
Vydáno: 20. 2. 20254 minuty čtení
V malotřídních školách, kde se každodenní výuka odvíjí v komorním prostředí, často vyvstává otázka, jak efektivně propojit individuální přístup k žákům s moderními metodami vzdělávání. Základní škola a Mateřská škola Věšín ukazuje, že i menší instituce ...
Vydáno: 19. 2. 20253 minuty čtení
V posledních dvou až třech letech, tedy zhruba od skončení pandemie covid-19, jsme svědky celosvětového jevu, který by se dal nazvat „festivalem regulace smartphonů ve školách“. Desítky vlád – včetně většiny zemí západní Evropy – přistupují nebo již ...
Vydáno: 19. 2. 20259 minut čtení
Od roku 2021 všechny základní a střední školy v České republice pracují na novém pojetí informatického vzdělávání. Do výuky se dostávají nové tematické celky, jako jsou informační systémy, algoritmizace, programování, práce s daty, šifrování, bádání nad ...
Vydáno: 20. 1. 20256 minut čtení
S rychlým nástupem digitálních technologií do školního prostředí se věnuje čím dál více pozornosti digitálnímu wellbeingu dětí. Na vyučující se však často zapomíná, přestože také čelí novým výzvám. Jak tedy v pedagogické praxi udržet „digitální“ rovnováhu ...
Vydáno: 20. 1. 20256 minut čtení